شناسهٔ خبر: 18183279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدرس حوزه و دانشگاه:

ایستادگی در مسیر ولایت، بزرگ‌ترین درس تشیع از زندگانی حضرت زهرا(س) / عزاداری ایام فاطمیه هیچ منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زهرا(س) با توجه به بانو بودن برای حضور در اجتماع محدودیتی‌های داشتند اما ایشان وقتی موضوع دفاع از ولایت مطرح می‌شود با تمام وجود ایستادگی می‌کنند لذا بزرگ‌ترین درسی که تشیع باید از حضرت زهرا(س) فرابگیرد، درس ایستادگی در مسیر ولایت تا پای جان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ندای گناباد گفت: پیامبر بزرگوار اسلام تکلیف پس از رسالت خود را خصوصاً در 70 روز مانده به رحلتشان در  ماجرای غدیر خم که بزرگ‌ترین واقعه اسلامی تاریخ زندگی پیامبر بود، مشخص کردند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اما آن چیزی که بعد از رحلت پیامبر رخ داد، عمل نکردن برخی از مردم به امر الهی ولایت ائمه اطهار بود و حضرت زهرا(س) به‌عنوان یک مسلمان و میراث زنده پیامبر گرامی اسلام از ولایت دفاع کند و این دفاع حضرت زهرا از ولایت نشان‌دهنده این است که تشیع یک مذهب سیاسی است چراکه این مذهب همگام با مسائل سیاسی و این بحران شکل می‌گیرد.

 

وی بابیان اینکه تمامی فعالیت‌ها و موضع‌گیری حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر تا لحظه شهادت سیاسی بود، افزود: ایستادن حضرت در پشت درب خانه حضرت علی(ع)، گرفتن کمربند امیرالمؤمنین وقتی آن حضرت را به مسجد می‌بردند، خطبه‌خوانی در مسجد و دفاع از فدک، گریه کردن شبانه‌روزی برای پیامبر، وصیت کردن دفن شدن به‌صورت شبانه و اتمام‌حجت به مردم تنها نمونه‌هایی از موضع‌گیری‌های دقیق سیاسی آن حضرت بود.

 

ایستادگی در مسیر ولایت، بزرگ‌ترین درس تشیع از زندگانی حضرت زهرا(س)

 

مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص دفاع از ولایت توسط حضرت زهرا (س) گفت: حضرت زهرا(س) با توجه به بانو بودن برای حضور در اجتماع محدودیتی‌های داشتند اما ایشان وقتی موضوع دفاع از ولایت مطرح می‌شود با تمام وجود ایستادگی می‌کنند لذا بزرگ‌ترین درسی که تشیع باید از حضرت زهرا(س) فرابگیرد، درس ایستادگی در مسیر ولایت تا پای جان است.

 

فلاح مهم‌ترین نکته در خطبه فدک را حق اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: فدک موقعیت استراتژیک و درآمدزایی برای اهل‌بیت باقی می‌گذاشت چراکه فدک یک باغ سرسبز و بسیار پر محصول بود که از محصولات آن می‌شد برای تأثیرگذاری بر مؤمنان و شیعیان استفاده کرد.

 

وی بابیان اینکه پذیرش غصب فدک توسط اهل‌بیت، مصداق ظلم‌پذیری می‌شد، تصریح کرد: بر اساس مفاهیم اسلامی و قرانی مسلمان می‌توانند مظلوم باشند اما حق ظلم‌پذیری را ندارند و حضرت زهرا(س) در خصوص فدک ایستادگی کردند تا فدک را غصب کردند و غصب فدک در تاریخ اسلام همانند واقعه عاشورا ماندگار شد.

 

عزاداری ایام فاطمیه هیچ منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد

 

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عزاداری ایام فاطمیه هیچ منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد، افزود: عزاداری مطلوب درزمینهٔ حضرت زهرا عزاداری است که بدون اینکه تحریک احساسات دیگران را به همراه داشته باشد، آن‌ها را به فکر وا‌دارد و سؤالاتی که حضرت زهرا(س) در تاریخ به یادگار گذاشتند باید با برگزاری مراسم عزاداری تبیین شود.

 

فلاح ادامه داد: تشیع در ایام فاطمیه از مظلومیت، ظلم و مصائب تاریخی واردشده به حضرت زهرا(س) بدون توهین و جسارت به کسی صحبت می‌کند چراکه هر انسان باوجدانی باید به سؤالات تاریخ زندگانی حضرت زهرا(س) ازجمله علت تدفین شبانه حضرت و شهادت آن حضرت در سن جوانی و در فاصله بسیار کم از رحلت پیامبر پاسخ دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما