شناسهٔ خبر: 18180762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهردار شیراز:

مطالعات حمل‌ونقل مدرن و مقرون‌به‌صرفه آغاز شده است

شهردار شیراز گفت: سیستم‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه و سریع‌تر از مترو وجود دارد که مطالعات اجرای آن در شهرداری شیراز شروع‌ شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاک‌فطرت بعدازظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: حق این است که در هر جلسه شورا حتی 10 دقیقه تا یک ربع ساعت در مورد مسائل علمی مدیریت شهری بحث و گفت‌وگو شود که یکی از آنها حمل‌ونقل مدرن است.

وی افزود: این‌گونه مطالعات اخیراً در ایران در حال انجام است و شهرداری شیراز حتی قبل از مشهد از طریق وزارت دفاع مطالعات خود را آغاز کرد که در خطوط مختلف شهری استفاده از سیستم حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه و دارای سهولت اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: مترو کامل‌ترین سیستم حمل‌ونقل است اما تاریخچه به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد و آن زمان که اروپا این سیستم را اجرا کرد بحث عمده پدافند غیرعامل و بمباران بود و امروزه قطار زیرزمینی کمتر مورد توجه است و دستگاه‌های حمل‌ونقل مدرن جای آن را گرفته است.

پاک‌فطرت تصریح کرد: از آنجا که کلان‌شهرها مضیقه مالی دارند و یک خط مترو بیش از چند سال زمان می‌برد امید داریم خط دو قطار شهری شیراز بیش از چهار سال زمان نبرد و از این منظر ادامه خط یک یا خط یا سه متروی شیراز با توجه به محور شمال غرب و مسیر باغی آن برای روش‌های مدرن نیز قابل‌ مطالعه است و قابلیت احداث ایروباس یا خطوط هوایی را دارد که 10 برابر مترو سرعت انتقال مسافر دارد.

وی بیان کرد: برای دسترسی به حرم‌های مطهر هم که دغدغه علما و بزرگان است می‌توانیم از سیستم‌های حمل‌ونقل هوایی استفاده کنیم و از دروازه قرآن یا محورهای تاریخی اتصال به حرم را برقرار کنیم که ضمن زیبایی به بافت تاریخی نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره کل حراست شهرداری شیراز در بین کلان‌شهرها رتبه برتر را کسب کرد و وزارت کشور در جلسه‌ای لوح تقدیر را در این زمینه به این مجموعه اهدا کرد که دلیل آن پیشگیری و کشف به‌موقع تخلفات بوده است.

سید محسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز مباحث مشروحی را در مورد اتوبوس هوایی کابلی و سیستم‌های جدید حمل‌ونقل شهری طرح کرد و گفت: در آلمان و سوئیس از اتوبوس هوایی کابلی استفاده می‌شود و هزینه آن حداکثر 30 درصد مترو است ضمن این‌که نسبت به مونوریل از نظر سازه‌ای اجرای آن ساده‌تر است.

 تله‌کابین شهری، سیستم ایمو اتوبوس معلق با آلودگی صوتی پایین، کابریو که نوعی کابین تله کابین دوطبقه با 200 نفر ظرفیت است دیگر مواردی بود که وی برشمرد و افزود: پیشنهاد اجرای تله اتاقک شهری در محور عرفان، تنگ الله‌اکبر تا شاه‌چراغ یا مناطق باغی قابلیت مطرح‌شده و مناسب است پس از بررسی، برای افکار عمومی و مردم دریچه جدید حمل‌ونقل عمومی را بازکنیم چون هزینه آن بین هفت تا 20 درصد قطار شهری است.

انتهای پیام/76001/آ ۳۰/

برچسب‌ها:

نظر شما