شناسهٔ خبر: 18177393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویکرد فرهنگی دولت فضای افراطی و دو قطبی حاکم برکشور رابه حاشیه راند

یاسوج- ایرنا- بازگشت مردم به آرمان های اصیل انقلاب، سامان بخشیدن گفتمان عمومی جامعه و حذف بسیاری از رفتارهای افراطی و ادبیات کوچه بازاری به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی بزرگترین، موثرترین و ارزشمندترین اقدام فرهنگی دولت تدبیر و امید به اعتقاد کارشناسان و نخبگان جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امروزه رویکرد فرهنگی دولت یازدهم که بر مبنای همان شعار اصیل اعتدال بنیان گذاشته شده به عنوان یک گفتمان غالب در جامعه، بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه، افراطی و فضای سرد دو قطبی حاکم بر کشور را تا حد قابل ملاحظه ای به حاشیه رانده است.
تحلیل گران و کارشناسان این گونه اقدام ها و برکات را ریشه در همان جریان اصیل «اعتدال» به عنوان شعار راهبردی دولت یازدهم و دکتر حسن روحانی در 24 خرداد سال 1392 می دانند و معتقدند که اعتدال ریشه در آموزه های دینی و ماهیت انقلابی و اسلامی دارد.
**اعتدال مسیر حرکت دولت تدبیر و امید
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید که مسیر و حرکت فرهنگی دولت با محوریت شعار راهبردی اعتدال بنا گذاشته شد و دولت معتقد است که بسیاری از مشکلات و چالش های فراروی مردم به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی عدول و انحراف از همین جریان اصیل «اعتدال» بود.
سید موسی خادمی گفت که البته برخی جریان های تندرو همواره به دنبال آن هستند تا جریان ناب اعتدال را با سایر جنبه های دیگر ارزیابی کنند و در عین حال اعتدال را به حاشیه برانند و جریان های دیگر را اصل قرار دهند.
وی افزود: این درحالی است که دیگران باید خود را با معیار و جریان اصیل اعتدال تطبیق دهند، زیرا اعتدال اصل و مبناست.
خادمی گفت که اعتدال چیزی نیست که در گذر زمان به وجود آمده باشد بلکه یک عنصر بنیادی ، دینی و فرهنگی بوده که همواره وجود داشته اما در برهه هایی مورد غفلت عمیق واقع شده است.
وی اظهار داشت که طلیعه نسیم اعتدال و برگرداندن روح امید و نشاط به جامعه فضای سرد و بی اعتمادی در کشور را از بین برده و اینک شرایط عمومی جامعه نوید آینده درخشانی را در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی می دهد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود که دو قطبی شدید در جامعه و کم رنگ شدن اعتماد اجتماعی، دامن زدن به اختلاف ها و کشاندن آن حتی به سران قوا و افزایش بی اعتمادی در مردم از جمله مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی کشور در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید بود.
خادمی ادامه داد که البته برخی جریان های افراطی با بی رحمی و نانجیبانه تمامی مشکلات انباشت شده از گذشته را بدون هیچ ملاحظه ای به دولت تدبیر و امید گره زده اند.
وی گفت: این افراد که با خرده گیری سعی در تخریب و ناکار آمدی دولت تدبیر و امید دارند بدون توجه به سایر مولفه ها و شاخص های فرهنگی یک جامعه عرصه فرهنگ را تنها در نمایش چند تئاتر خیابانی و یا موسیقی محصور کرده اند که این خود ظلم و اجحافی بزرگ در حق فرهنگ و اهالی آن محسوب می شود.
** راهبرد دولت یازدهم ثبات و آرامش در عرصه فرهنگی
دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ نیز سیاست و مبنای اصلی در کارکردهای فرهنگی کشور را عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی در فضایی آرام و بدون تنش و مناقشه می داند.
تلاش برای آسان شدن اعطای مجوز به پایگاه های خبری و مطبوعات، حمایت انجمن های هنری، اهدای کتاب، بهبود زیرساخت های فرهنگی، توجه به مرمت بناهای تاریخی، افزایش تکریم خانواده شاهد و ایثارگر از سوی مسئولان و ثبت ملی آثار معنوی برخی از تلاش های دولت یازدهم برای احیای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در سال های اخیر بوده است.
** بخشی از اقدام های فرهنگی دولت تدبیر و امید
ظرف سه و نیم سال گذشته افزون بر 89 نمایشگاه کتاب در سطح کشور و 20 نمایشگاه خارجی از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ بوده است.
همچنین در سال جاری مجوز حدود 65 هزار جلد کتاب صادر و با بیش از 70 رایزن فرهنگی در سطح بین المللی ارتباطات فرهنگی برقرار شده است.
صدور بیش از 2 هزار و 500 مجوز نشریه داخلی و تخصصی، پرداخت 650 میلیارد ریال یارانه مطبوعات، صدور مجوز 220 هزار عنوان کتاب ظرف سه سال و نیم گذشته نشانه توجه آشکار دولت به توسعه فرهنگی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد در این میان با یک درصد از خاک کشور و پیشینه کهن در سال های گذشته شاهد تلاش بی وقفه مسئولان برای توسعه فرهنگی بوده است.
** حمایت از اهالی فرهنگ و هنر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اهدای کتاب به اهالی فرهنگ و هنر برای حمایت از ناشران و توسعه فرهنگ مطالعه از برنامه های محوری دولت یازدهم است.
رضا دهبانی پور بدون اشاره به تعداد کتاب های اهدا شده در این استان، ارزش آنها را 2 میلیارد ریال برآورد کرد.
وی همچنین از برپایی آئین انتخاب کتاب سال خبر داد و بیان کرد که این همایش در 15 اسفند سال جاری با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری در یاسوج برگزار می شود که این امر افزون بر ایجاد انگیزه برای اهل قلم می تواند زمینه ساز بیان مشکلات و گام برداشتن در راستای کاهش چالش های فعالیت های هنرمندان باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت که سال جاری 2 میلیارد ریال به انجمن های هنری برای اجرای برنامه های فرهنگی پرداخت شده است.
**مجوز 36 سایت خبری کهگیلویه و بویر احمد در دولت یازدهم
دهبانی پور بیان کرد در حالی که تا سال 1393 تنها یک پایگاه خبری در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشت هم اینک 37 سایت خبری تحلیلی دارای مجوز در این استان فعالیت می کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد که احیای و اعطای مجوز برای ساخت و اجرای موسیقی‌های سنتی در راستای حمایت از هنرمندان محلی به جای موسیقی‌های دیگر در اولویت دولت تدبیر و امید بوده است.
وی افزود: هم اینک هفت اثر موسیقی از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که تمام بخش‌های آن از شعر، خواننده و نوازنده و تمام عوامل اجرایی آن از سوی هنرمندان بومی انجام شده است.
وی بیان کرد: تجهیز خانه موسیقی این استان گامی بلند برای خلق آثار هنری هنرمندان در داخل استان و با نام این خطه بود که در دولت یازدهم انجام شد.
دهبانی پور اعزام هنرمندان موسیقی به کشورهای خارجی از اقدامات مهم برای معرفی موسیقی اصیل کهگیلویه و بویراحمد در عرصه جهانی است که برای آینده نیز پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه هم اینک آموزشگاه‌های هنرهای زیبا در این استان فعالیت می‌کند، گفت: راه اندازی دانشکده هنر از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای حمایت از تمام رشته‌های هنری است که این مرکز مجوز احداث اخذ کرده است.
**توسعه زیرساخت های فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد
دهبانی پور تصریح کرد: برای تکمیل تالار فرهنگی یاسوج به عنوان مهمترین طرح فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد 200 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: 6میلیارد و 200 میلیون ریال برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر این استان اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: 530 میلیون ریال اعتبار نیز در حوزه قرآنی در این استان در نظر گرفته شده است.
وی گفت که تلاش برای شتاب بخشی به تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج با زیربنایی 23هزار مترمربع از برنامه های جدی متولیان امر است.
دهبانی پور اعتبار این مجتمع را افزون بر 520 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت که تاکنون افزون بر 120میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
** توجه به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی معنوی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تلاش برای ثبت آثار فرهنگی تاریخی و معنوی مردم این دیار، توجه به احیای رشته های فراموش شده صنایع دستی، مرمت بناهای تاریخی از اولویت های جدی متولیان فرهنگی در این استان است.
محمود باقری اظهار داشت که 17 اثر تاریخی و معنوی این استان آماده ثبت ملی است که از مهمترین آنها می توان به غار ده شیخ پاتاوه، لباس محلی و غذای محلی «دمپختک» (برنج عدسی با گوشت) اشاره کرد.
وی تصریح کرد: 25 اثر تاریخی و معنوی استان در سال های 1392 تا 1394 به ثبت ملی رسید.
وی افزود که سال جاری برخی آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد شامل پل بریم با مصالح بومی و در راستای جلوگیری از تخریب آنها در دولت تدبیر و امید مرمت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سال جاری 200 شی تاریخی این استان مرمت و هم اینک نیز در خزانه موزه یاسوج نگهداری می شود.
باقری بدون ارائه اعتبار هزینه شده عنوان کرد که سال جاری 13 اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد از جمله کاروانسرا و حمام باستانی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه مرمت و احیای شد.
وی همچنین از احیای افزون بر 12 رشته صنایع دستی فراموش شده به عنوان بخشی از سنت های کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید خبرداد.
**تکریم خانواده شهدا در راستای احیای فرهنگ ایثار و شهادت
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران گفت:22 هزار بازدید از خانواده ایثارگران در این استان از سوی مسئولان از سال 92 تاکنون انجام شده است.
محمود داربام اظهار داشت: براساس برنامه ریزی انجام شده از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هر یک از دستگاه‌های اجرایی مأمور سرکشی از خانواده شهدا، آزادگان و دیدار با جانبازان جامعه هدف بوده‌اند.
وی ادامه داد: بسیاری از این دیدارها با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
داربام بیان کرد: آغاز برنامه‌های مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به هر یک از شهرستانها و مناطق مختلف این استان با حضور در گلزار شهدا و پایان آن نیز دیدار با یکی از خانواده‌های شهداست.
**برگزاری 1400یادواره شهدا در دولت تدبیر و امید
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران ابراز داشت: یکهزار و 400 یادواره از سال 92 تاکنون در این استان برپا شد که یادواره 1880 شهید با حضور مسئولان کشوری و استانی شاخص‌ترین آنها بوده است.
داربام پرداخت 30 میلیارد ریال برای کمک هزینه پرستار برای نگهداری از جانبازان و والدین زمین‌گیر شهدا در دولت یازدهم را از دیگر خدمات به جامعه ایثارگری ذکر کرد.
وی بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 486 نفر از خانواده ایثارگران مشغول بکار شدند.
داربام بیان کرد: پرداخت 60 میلیارد ریال به 500 جانباز بالای 25 درصد برای تأمین زمین مسکونی از دیگر تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای حمایت از جامعه ایثارگری بوده است.
وی ابراز داشت: اجرای طرح جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری و در حال تصویب بودن سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان از دیگر حمایت‌های دولت تدبیر و امید است که چشم انداز خدمات رسانی به این قشر را در نظام جمهوری اسلامی ایران را روشن کرده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع است.
گزارشگران: حمید جهان و فرزانه شریفی**تنظیم و انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8143 /8005

انتهای پیام /*

نظر شما