شناسهٔ خبر: 18172875 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد 25 درصدی تامین غذایی کشور در 3 سال گذشته

معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی: تراز کشاورزی ما در 25 سال اخیر پیشرفتی نداشته است اما در سه سال گذشته 5 میلیارد دلار ترازمان را بهبود بخشیدیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس کشاورز در دومین اجلاس بین المللی انقلاب صنعتی چهارم افزود: ارزیابی وضع کشاورزی کشور خیلی سخت نیست، به طور کلی می توان گفت در سه سال گذشته تامین غذایی کشور 25 درصد ارتقا پیدا کرده است که این میزان از نظر احکام قانونی، انتظارات و امنیت غذایی آمار خوبی است.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود صنعت کشاورزی گفت: وضعیت آب در همدان روشن است، اتفاقات ناشی از بحران آب تقریبا در صحنه زندگی همه به نوعی مشخص است، خیلی از استان‌ها دچار بحران‌های شدید شده اند مثلاً در شرق اصفهان منطقه پیشرفته ای از نظر کشاورزی وجود داشت که اکنون امکان آبیاری ندارد، همچنین در اطراف شیراز مناطقی بود که سالانه 17 تن گندم و ذرت تولید می‌کرد اما اکنون از این تولیدات محرومیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این پدیده ریزگردها ناشی از بحران آب است، چالش آب مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی است، اما در آنچه در ادبیات علمی، آکادمیک و تجربی ما تعریف شده است عموما مبتنی بر دانش های سنتی است در حالیکه مشکلات بخش کشاورزی تنها با این علوم قابل حل نیست.

کشاورز افزود: یکی از درخواست‌های من به نهادهای علمی این است که بخش‌های تکنولوژی باید در کشاورزی مداخله بیشتری داشته باشند تا هم بتوانیم معظل کم آبی را حل کنیم هم کشاورزی را رونق دهیم و هم در آینده پایداری بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: نیازمند هوشمند سازی آبیاری هستیم به این معنا که کشاورز ما مرتب لازم نباشد زمینش را معاینه کند و صنعتگران بتوانند با اختراعی مانیتور سطح زمین کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا کشاورز به راحتی بتواند در مدیریت آب و هوشمند سازی کشاورزی از آن بهره بگیرد، اما اکنون تکنولوژی در کشاورزی ما هنوز وارد نشده است، البته اقدامات خیلی موردی درمناطقی خاص انجام شده است ولی چشمگیر نبوده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز از نگاه من کشاورز ایرانی نیازمند سه اتفاق جدید است؛ اولا که ما نیازمند انقلاب تکنولوژی هستیم، دوم آنکه نسخه‌ها، دستور العمل‌ها و اطلاعات ما قادر به پاسخگویی به نیازهای آینده نیست و در این تغییرات متخصصین کشاورزی به تنهایی نمی‌توانند نیازها را پاسخگو باشند و از صنعتگران می‌خواهیم در این زمینه ما را یاری دهند. 

نظر شما