شناسهٔ خبر: 18165338 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» فرآيند بازآفريني بنگاه‌هاي اقتصادي را بررسي مي‌كند

بازخواني مصايب تعطيلي و احياي يك كارخانه

صاحب‌خبر -

گروه بنگاه‌ها |
بعد از اختصاص بيش از 16هزار ميليارد تومان تسهيلات نقدي در قالب طرح رونق توليد كه با هدف توسعه و احياي واحدهاي كوچك و متوسط تعطيل و نيمه‌تعطيل از سوي دولت يازدهم اجرايي شد، اين ابهام در اذهان بسياري از رسانه‌ها، تحليلگران اقتصادي و صاحبان بنگاه‌ها ايجاد شده كه نتايج عيني و ميداني اين طرح در استان‌هاي مختلف كشورمان به چه صورتي تحقق پيدا كرده و آيا دولت توانسته چرخ واحدهاي تعطيل و نيمه‌تعطيل را به گردش درآورد؟ هر چند در چنين شرايطي مسوولان اقتصادي استان‌ها تلاش مي‌كنند با استفاده از اعداد و ارقام و با بهره‌مندي از آمارها تصويري از عملكرد اجرايي كشور ارائه كنند اما واقعيت آن است كه براي آگاهي از شمايل واقعي عملكرد دولت در طرح «رونق توليد» بايد به كارگاه‌هاي كوچك و متوسطي كه هدف اصلي اين طرح محسوب مي‌شوند، سرك كشيد و از حال و روز امروزشان خبر گرفت. تصويري كه از يك چنين گزارش‌هايي در ذهن‌ها رسوب مي‌كند به مراتب ماندگارتر از اعداد و ارقام خشكي است كه در قالب گزارش‌هاي عملكرد در رسانه‌هاي گروهي بازتاب پيدا مي‌كند. در جريان اين گزارش و با بررسي ابعاد و زواياي مختلف قرار است، نوري به ابعاد مختلف احياي يكي از كارخانه‌هاي فعال و تاثيرگذاري كه در سال‌هاي مياني دهه 80 خورشيدي(1385) از چرخه توليد و صنعت كشورمان خارج شده بود، بتابانيم.

 صداي ناقوس تعطيلي و ركود
آغاز اين روايت از دهه80 خورشيدي آغاز مي‌شود، زماني كه ناقوس ركود و تعطيلي در آسمان توليد و صنعت كشورمان به صدا در آمده بود، دوره‌يي كه در آن به دليل مجموعه‌يي از پيشامدهاي خواسته و ناخواسته ازجمله سوءمديريت دولت وقت، نوسانات بازار ارز، تحريم‌هاي اقتصادي، كمبود مواد اوليه، مشكل تامين مالي و... دامنه وسيعي از بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك، متوسط و بزرگ به محاق تعطيلي و فراموشي رفتند. در يك چنين شرايطي كارخانه كاغذسازي قائمشهر نيز دچار مشكل و آرام آرام از چرخه ارزش‌آفريني خارج شد.  در سال 1382 زماني كه بختك تعطيلي واحد، تعديل و اخراج نيروها بر شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر سايه افكنده بود كمتر اميدي به فعاليت دوباره اين واحد صنعتي مهم مازندران وجود داشت اما اين روزها با جذب نيرو زنگ فعاليت دوباره اين كارخانه به صدا درآمده است. شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر حدود 13سالي است كه در فهرست سياه كارخانه‌هاي تعطيلي مازندران قرار دارد و ديگر مي‌رفت تا ديدن قفل زنگ زده پشت در اين كارخانه در خيابان آيت‌الله صالحي مازندراني اين شهر براي مردم عادي شود. اما اكنون با دگرديسي و تحولاتي رو به تعالي، تغيير شرايط و رفت و آمد متقاضيان كار در اين كارخانه نويدبخش روزهاي خوشي از احيا و فعاليت اين واحد است.

 تلاش براي به گردش درآوردن چرخ واحدها
سابقه فعاليت شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر به 40سال قبل و از سال 1355 بازمي‌گردد و اين شركت در اين سال به نام حرير به ثبت رسيد و در سال 1361 طي مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده شركت به نام شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر تغيير نام يافت.
در مجمع عمومي فوق‌العاده شخصيت حقوقي شركت از سهامي خاص به سهامي عام تغيير يافت و پس از يك سال با توجه به كسب شرايط حضور در بورس سهام شركت در فهرست نرخ‌هاي بورس درج شد.
مديرعامل شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر به ايرنا گفت: اين كارخانه با اشتغال 200كارگر و نيروي اداري در آن سال‌ها به غير از توليد محصولات كاغذي بهداشتي همچون انواع دستمال كاغذي، پد بهداشتي زنان و محصولات سلولزي نخستين شركت توليدكننده خمير فلاف پالپ از لينتر پنبه در كشور نيز بود.
مهدي كاملي افزود: شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر دهه‌هاي متمادي به عنوان قطب اقتصادي منطقه و پيشرو در صنعت سلولزي كشور به شمار مي‌رفت. وي ادامه داد: در سال 1382 فعاليت توليدي شركت كاغذسازي قائمشهر به دليل مشكلات مالي، كمبود نقدينگي، فرسودگي ماشين‌آلات و مشكلات زيست محيطي متوقف و در نهايت سال 1385 از بورس اوراق بهادار اخراج شد.

 احياي شركت صنايع كاغذ‌سازي قائمشهر
به گفته مديرعامل شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر احياي اين كارخانه با همكاري آتيه صبا يكي از هلدينگ‌ها زير نظر كانون بازنشستگان كشور كه خود نيز از سازمان‌هاي زيرمجموعه وزارت رفاه، كار و تامين اجتماعي است، رقم خورده است. وي به روند احياي شركت صنايع كاغذ‌سازي قائمشهر اشاره كرد و افزود: با توجه به مشكلات زيست محيطي ناشي از خروج آب و پساب توليد خمير اين كارخانه واقع در منطقه شهري قائمشهر انتقال اين واحد به ناحيه صنعتي سنگتاب شهرستان سيمرغ در دستور كار قرار گرفت. كاملي گفت: در سال 1390 نيز براساس تاييد شركت سرمايه‌گذاري آتيه صبا و صندوق بازنشستگي مبني بر تغيير كاربري زمين شركت جهت ارزش‌افزوده آن مقرر شد براساس ماده 7 تنظيم‌بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور اقدام به تغيير كاربري زمين كارخانه شود كه شرط لازم و كافي جهت تحقق اين موضوع انتقال و احداث مجموعه ديگر در شهرك صنعتي بود. وي ادامه داد: براساس توافق با فرمانداري و شهرداري قائمشهر ابتدا مجوز انتقال از سازمان صنعت، معدن تجارت صادر شد و شركت در سال 1392 مبادرت به خريد زمين در ناحيه صنعتي سنگتاب به مساحت بيش از 5 هزار متر مربع براي احداث كارخانه را اخذ كرد. كاملي افزود: در سال 1393 و با صرف هزينه 3ميليارد توماني 3سوله توليد و 2 انبار نگهداري مواد اوليه و محصولات ساخته شد.وي ادامه داد: همزمان با ساخت اين سوله‌ها خريد ماشين‌آلات از داخل كشور و كشورهاي چين و تركيه با بيش از يك هزار ميليارد ريال انجام شد.

 اشتغال زنان بي‌ سرپرست و بد سرپرست
مديرعامل شركت صنايع كاغذسازي قائمشهر گفت: براساس قراردادي مابين وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي و بهزيستي به عنوان سازمان هم گروه اين وزارتخانه تمامي نيروها با معرفي اداره كل بهزيستي و انجام مصاحبه‌هاي تخصصي جذب شدند. وي ادامه داد: 50 نفر از مددجويان زير پوشش بهزيستي و به ويژه زنان بدسرپرست و بي‌سرپرست در فاز نخست جذب اين كارخانه شدند و اكنون مشغول به فعاليت هستند. كاملي، توليد روزانه اين كارخانه را 10تن اعلام كرد و افزود: اين توليدات شامل انواع دستمال كاغذي، روميزي، ماشيني، جيبي، توالت، ليوان‌هاي كاغذي، سفره و ظروف يك ‌بار مصرف است. وي اظهار كرد: تعطيلي 15ساله كارخانه كاغذسازي حرير قائمشهر باعث شد تا مازندران وارد‌كننده انواع دستمال كاغذي و ديگر محصولات بهداشتي از استان‌هاي سمنان، خراسان رضوي، تهران و زنجان باشد كه احياي مجدد اين كارخانه باعث خودكفايي استان از اين محصولات شده است. وي ادامه داد: براساس آمارها سالانه 5 هزار و 100تن انواع دستمال كاغذي و محصولات بهداشتي كاغذي را مردم مازندران مصرف مي‌كنند كه كارخانه كاغذسازي حرير مي‌تواند تامين‌كننده اين محصولات باشد. مديرعامل شركت صنايع كاغذسازي حرير قائمشهر توليدات اين كارخانه را شامل انواع دستمال‌هاي كاغذي، پد بهداشتي بانوان، پوشك بچه و بزرگسال، پدهاي بيمارستاني، ليوان‌ها و سفره‌هاي كاغذي برشمرد و ادامه داد: در فازهاي بعدي توسعه اين كارخانه كارتن‌سازي، جعبه‌سازي و مقواي دوبلكس نيز در دستور كار قرار دارد.

 هتل 5 ستاره جايگزين كارخانه قديمي حرير
وي فاز بعدي پروژه هلدينگ آتيه صبا را با رويكرد استفاده از ظرفيت گردشگري اعلام كرد و ادامه داد: با تاييد و موافقت شهرداري و شوراي اسلامي شهر قائمشهر براي تغيير كاربري، زمين بيش از 6 هكتاري كارخانه قديمي كاغذسازي قائمشهر با سرمايه‌گذاري هلدينك آتيه صبا، هتل 5 ستاره به همراه مركز تجاري، تفريحي و دفاعي در آن ساخته مي‌شود. به گفته كاملي هزينه ساخت اين هتل 5 ستاره يك‌هزار ميليارد ريال است.

 رونق توليد براي يك هزار واحد صنعتي مازندران
احياي واحدهاي نيمه تعطيل و تعطيل برنامه‌يي است كه دولت يازدهم از ابتداي سال95 اجرايي كردن آن را به عهده گرفت تا روند احياي واحدها و متعاقب آن افزايش توليد و توسعه صادرات نيز فراهم شود. در همين خصوص معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار مازندران معتقد است: با اجرايي شدن بسته رونق توليد و اختصاص 4هزار و 700ميليارد ريال اعتبار حدود يك هزار واحد صنعتي استان بار ديگر به مدار توليد يا رونق برگشتند. حسن خيريان‌پور ادامه داد: با دريافت اين ميزان تسهيلات رونق، مشكل نقدينگي اين كارخانه‌ها نيز رفع شده است. گفتني است؛ مازندران در پرداخت تسهيلات رونق توليد در سطح كشور از بين 31 استان كشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اين درحالي است كه اين استان از لحاظ سرمايه‌گذاري صنعتي در سطح كشور در رتبه پنجم و از لحاظ تعداد واحدهاي صنعتي در رتبه نهم قرار دارد.

نظر شما