شناسهٔ خبر: 18161275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون استاندار گلستان:

۴۰۰۰ پرونده قاچاق کالا و ارز در گلستان تشکیل شد

گرگان- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان از تشکیل چهار هزار پرونده قاچاق کالا و ارز و کشف و ضبط بیش از ۱۵۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در گلستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عصر یکشنبه نشست خبری با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری گلستان برگزار شد.

ابتدا علی‌اصغر طهماسبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان به نقش رسانه در اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: اگر قلم توانای خبرنگاران نبود بسیاری از اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است، اطلاع‎رسانی نمی‎شد و مردم از خدمات و زحمات کارگزاران بی‎اطلاع می‎ماندند.

وی با یادآوری اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چهار رسالت سیاست‎گذاری، برنامه‎ریزی، هماهنگی و بازرسی را در دستور کار خود قرار داده، افزود: در این راستا هفت کارگروه مقابله، پیشگیری، فرهنگی و ... در استان‌ها تشکیل شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان ادامه داد: هم‌اکنون در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیچ‌گونه خلع قانونی نداریم و در دو سال اخیر ارتقاء خوبی در حوزه فرهنگی و پژوهشی این حوزه داشته‌ایم.

شناسنامه‌دار شدن انبارهای گلستان

وی از شناسایی و شناسنامه‌دار شدن انبارها در استان خبر داد و اضافه کرد: در ماه‌های گذشته با همکاری تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها همه انبارهایی که دپوی کالای سلامت‌محور و عمومی در آن‌ها انجام می‌شود، شناسایی‌شده و برای آن‌ها شناسنامه صادر شد.

طهماسبی همچنین از تشکیل کارگروه مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفت و سوخت و شعبه وِیژه بدوی و تجدیدنظر کالای قاچاق کالا و ارز در استان خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور کشف‌شده بود و دولت قول داده بود هرساله ۱۰ درصد آن را مهار کند.

وی خاطرنشان کرد: با تأکیدات رئیس‌جمهور قاچاق کالا در کشور تا حدود زیادی مهار شد و میزان کالای قاچاق در سه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کم شد.

گلستان مبدأ قاچاق کالا نیست

وی با یادآوری اینکه تعداد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در استان در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، بیان کرد: گلستان، استان مبدأ قاچاق کالا نیست و در ۴۳۸ کیلومتر مرز آبی و خاکی استان به‌ندرت شاهد قاچاق کالا هستیم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان یادآور شد: بیشترین قاچاق در حوزه دریا در گلستان مربوط به قاچاق ماهیان خاویاری است که توسط صیادان غیرمجاز منطقه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: با تدوین سند جامع امنیت استان و بهره‌برداری از سایت میگوی گمیشان درصدد هستیم قاچاق ماهیان خاویاری و فعالیت صیادان غیرمجاز را کاهش دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان یادآور شد: هم‌اکنون یک‌ هزار هکتار از سایت پرورش میگو به بهره‎برداری رسیده و تا هفته دولت سال آینده سه هزار هکتار دیگر آن به بهره‎برداری می‌رسد و این سایت تا ۱۰ هزار هکتار قابل‌افزایش است.

وی همچنین به پرونده‌های تشکیل‌شده در حوزه قاچاق کالا و ارز در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار هزار پرونده در ستاد قاچاق کالا و ارز استان تشکیل‌شده و در این راستا چهار هزار و ۱۵۰ نفر دستگیرشده‌اند.

وی از توقیف ۸۸۰ خودرو در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گلستان خبر داد و افزود: همچنین امسال ۲۱ عملیات در این حوزه انجام‌شده و هفت باند قاچاق کالا و ارز در استان گلستان منهدم شده است.

کشف ۱۶۰۰ بطری مشروبات الکلی

وی همچنین از کشف یک هزار و ۶۰۰ بطری مشروبات الکلی در استان خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری ۳۵ باند کامیون‎ کشنده که در سطح کشور فعال بودند را توقیف کردیم و توانستیم ۲۳ باند قاچاق موتورسیکلت و ۲۵۰ باند قاچاق ماهواره را شناسایی کنیم.

طهماسبی از امحاء ۵۶۰ هزار نخ سیگار در استان خبر داد و اشاره‌ای هم به کشف کالای قاچاق استان در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ داشت و اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ بیش از ۶۵ میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۳ بیش از ۹۳ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۴ بیش از ۸۳ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۵۷ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال کالای قاچاق در استان گلستان کشف و ضبط‌شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شاهد ناکارآمدی مرزها و قوانین و مقررات در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان نیستیم و در حوزه گمرک‎هاحمل‌ونقل ریلی و مبادلات ارزی (صادرات و واردات) گلستان از سیستم کاغذی خارج‌شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با تأکید بر اینکه باید ریسک قاچاق کالا در کشور بالا رود، اشاره‌ای هم به وضعیت صرافی‌های استان کرد و گفت: تمام صرافی‌های استان مجاز هستند و از بانک مرکزی مجوز دارند و در گلستان با خریدوفروش دلار غیرقانونی کمتر مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: گوشی موبایل، لوازم‌خانگی، سیگارت و لوازم‌آرایش بیشترین اقلام کالای کشف‌شده قاچاق در استان هستند که پس از صدور حکم قضایی یا به ستاد اموال تملیکی حضرت امام در مازندران منتقل‌شده و یا بعد از قیمت‌گذاری یارانه‌ای بین افراد کم‌بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی توزیع می‌شوند.

رسیدگی به ۶۵۰ فقره پرونده در تعزیرات حکومتی گلستان        

در ادامه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از تشکیل ۶ هزار و ۲۱۶ پرونده در این اداره کل و مختومه کردن آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان خبر داد.

حسین حسن‌پور اظهار کرد: از ابتدای سال ۶۵۳ فقره پرونده قاچاق در این اداره کل تشکیل و ۶۵۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در رسیدگی به پرونده‌ها ۱۰ میلیارد و ۱۵۶ میلیون ریال قرار محکومیت صادر و حدود هشت میلیارد ریال وصول شد.

وی از آغاز طرح نظارتی تعزیرات حکومتی نوروز خبر داد و افزود: این طرح امسال زودتر از سال‌های قبل آغاز شد و فعالیت این ستاد از ۲۸ بهمن شروع‌شده و تا ۱۵ فرودین ۹۶ ادامه می‌یابد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروز گروه‌های نظارتی حقوق مصرف‌کننده و سلامت شهروندان و همچنین عرضه بازار در استان فعالیت داشته و از هشت صبح تا یک بعدازظهر پاسخگوی هم استانی‌ها خواهند بود.

نظر شما