شناسهٔ خبر: 18160890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

واکنش فعالین سیاسی به اظهارات اخیر رییس جمهور

آقای رئیس جمهور! ایراد چنین سخنانی به نفع منافع ملی نیست

رئیس جمهور از موضوعی صحبت کرده که مصداق خارجی نداشته است بنابراین صحبت کردن در این موضوع بلاوجه و غیر منطقی است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین - با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم زمانی که زمزمه های انتخاباتی سال ۹۶ به گوش می رسد و احزاب و افراد خود را برای ورود به انتخابات سال آینده آماده می کنند رئیس جمهور در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخاباتی ۹۶یک بار دیگر عقلانیت را به عنوان یکی از شاخصه های مهم رشد و ترقی کشور عنوان کرد و با انتقاد از مشت هوا کردن و داد زدن، مردم و سیاسیون را به تعادل در رفتار و رعایت حقوق شهروندی فراخواند.

موضوع عقلانیت و به کار بردن تدبیر موضوع خوبی است که بی شک هر عقل سلیمی آن را به عنوان راهبردی معقول در نظام روابط داخلی و خارجی می پذیرد. حال با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم این سوال مطرح می شود که بازتاب و دستاورد عقلانیتی که امروز برجام را کارآمد می داند و حقوق شهروندی را به رخ مردم می کشد چیست؟ «قدس آنلاین» در گزارش پیش رو با کارشناسان به بررسی و تحلیل برخی از سخنان رئیس جمهور پرداخته است.

دکتر سعدالله زارعی، کارشناس سیاسی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در همایش مجریان انتخاباتی سال ۹۶ با انتقاد به برخی از موارد نطق ایشان گفت: در واقع هنگامی که رئیس جمهور درباره موضوعی صحبت می کند به معنای تغییر وضعیت موجود داخلی است در غیر این صورت یعنی رئیس جمهور از موضوعی صحبت کرده که مصداق خارجی نداشته است بنابراین صحبت کردن در این موضوع بلاوجه و غیر منطقی است.

«براین اساس باید پرسید مگر آقای رئیس جمهور از اختیارات یک رئیس جمهور برخوردارنیست؟ و مگر در راس قوه مجریه کشور قرار ندارد؟ آیا منتقدین ایشان دولت جداگانه ای تشکیل داده اند؟ آیا ما دو دولت در کشور داریم؟ بی شک ایران یک دولت دارد و رئیس جمهور آن هم در حال حاضر آقای روحانی است.

اینکه ایشان موضوع جار و جنجال و مشت هوا کردن برخی را مطرح کرده اند باید پرسید مگر در جمهوری اسلامی موضوعات با جار وجنجال و هیاهو به منصه ظهور می رسد؟ تمامی دولتهای پس از انقلاب که اکثریت آنها در طیف جناح آقای روحانی بوده اند تلاش کرده اند با گفتگو و استفاده از روشهای متداول در عرصه کشورداری با جهان خارج ارتباط برقرار کنند.

ما در هیچ مقطعی دولتی نداشته ایم که بر مبنای جار و جنجال و خروج از منطق سیاستی را پیگیری کرده باشد. حداقل انتقادی که می توان به سخنان امروزآقای رئیس جمهور داشت این است که مگر  یک سخنران عمومی خارج از مسئوولیت است که اینگونه صحبت می کنند؟ یقینا صحبت های شخص رئیس جمهور باید مصداق خارجی داشته باشد وگرنه بلاوجه است.»

 دکتر زارعی با اشاره به اینکه رئیس جمهور با دیو و دلبر کردن شرایط درپی بهره برداریهای انتخاباتی است خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر در فضای انتخاباتی رئیس جمهور در موضوعی صحبت می کند که مصداق خارجی نداشته باشد به معنای ورود در مسائل انتخاباتی است. در واقع می توانیم این سوال  را مطرح کنیم که آیا رئیس جمهور با دیو و دلبرکردن شرایط تلاش می کند با انگ به رقبای خود فضایی را به نفع جناح خود تغییر دهد؟

«اگر پاسخ این سوال مثبت باشد از کسی که در مصدر اجرایی کشور است این سخنان پذیرفتنی و پسندیده نیست. رئیس جمهور امانت دار مردم است ومردم  مسئولیت ریاست جمهوری را به ایشان سپرده اند بنابراین  باید در قامت یک رئیس جمهور سخن بگوید نه در قامت یک کاندیدای سیاسی که درصدد جمع آوری رای برای انتخابات است سخنرانی کند! بی شک اقای رئیس جمهور نمی تواند در موضع سوال درباره دولتی که وجود ندارد سوال مطرح کند در حالی که این مردم هستند که باید از ایشان  درخصوص عملکرد دولتشان سوال کنند.حال این شبهه ایجاد می شود که آیا ناتوانی رئیس جمهور درباره عملکردش نیست که ایشان را به وضعیتی سوق داده که به جای پاسخگویی از موضع سوال کننده با مخاطب خود حرف می زند؟»

دکتر سعد الله زارعی کارشناس سیاسی با بیان اینکه دولت نیز باید به هوار نکشیدن و جنجال آفریدن پایان دهد گفت: به نظر بنده منظور آقای روحانی این نیست که برخی در فضای داخلی با داد و بیداد مشکلاتی ایجاد می کنند بلکه ایشان به کسانی اعتراض دارد که با ادبیات پرخاشگرانه با دولتهای خارجی صحبت می کنند.

«بی شک اگر سخنان ایشان ناظر بر پرخاشگری گروه های داخل نسبت به یکدیگر بود می توانستیم این انتقاد را تا حدی بپذیریم و متعاقب آن هم عنوان کنیم که این درخواست خیر آقای رئیس جمهور نیز باید از سوی خود دولت اجابت شود تا همگان در برابر قانون برابر باشند و کسی نتواند با توهین و جار وجنجال به پیشبرد منافع جناحی خود اقدام نماید.

اما در نهایت به نظر می رسد مراد رئیس جمهور بحث های خارجی است، بنحوی که ایشان درصدد هستند اینگونه وانمود کنند که برخی از جناح مقابل از موضع غیر منطقی وغیر عقلانی با جهان خارج صحبت می کنند در حالی که این  مساله به هیچ وجه صحت ندارد. امروز کسانی که با دشمنان مخالفت می کنند پاسدار دستاوردهای کشور هستند و اجازه نمی دهند دشمن نظر سوئی به ارزشها و به کیان این کشور داشته باشد از این رو باید گفت آقای رئیس جمهور ایراد چنین سخنانی به نفع منافع ملی نیست ویقینا منافع ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.»

دکتر محمد صادق کوشکی کارشناس سیاسی نیز عقلانیت و عدم هوار کشیدن را منطقی دانسته اما در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی آقای روحانی ایشان را به عقلانیت به کار رفته در دولتش فرا خوانده و گفت: صحبت های آقای روحانی در همایش مجریان انتخاباتی سال ۹۶ در خصوص به کار گیری عقلانیت طرح موضوعی به جاست و اتفاقا بسیار باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

«حتما جناب آقای روحانی و دولت محترم می دانند که عقلانیت ایجاب می کند در استانی مثل خوزستان که همواره مردم در طول برخی ایام سال درگیر خاک و شرایط نامساعد زیست محیطی هستند دولت باید با پیش بینی های به موقع به داد مردم مظلوم این مناطق برود. عقلانیت ایجاب می کند که موضوع آب و برق مردم به هم گره نخورد! عقلانیت ایجاب می کند بعد از اینکه مردم خوزستان دچار خاموشی و قحطی آب و برق و مشکل تنفسی شدند دولتمردان به فکر برطرف کردن مشکلات مردم نیفتند!  که حداقل اگر برق قطع می شود آب قطع نشود! به صورتی که مردم خوزستان مجبور نشوند دران هوای پر از گرد و خاک  قطعی آب و برق را تحمل کنند!

«یقینا جار وجنجال خوب نیست و به کار بردن عقلانیت حرف درستی است. عقلانیت  یعنی در کشوری که بیکاری بیداد می کند و کارخانه ها تعطیل می شوند دولت باید از تولید داخل حمایت کند نه اینکه در کشوری که در مازنداران هزاران تن پرتقال یخ می زند ، دولت از بیرون شش هزار تن آب پرتقال وارد کند! اگر دولتی عقلانیت داشته باشد به جای وارد کردن آب پرتقال از خارج از کشور سعی می کند محصول باغ داران شمال را بخرد که بیش از این به خاک سیاه نشینند و متحمل ضرر و زیان نشوند. اگر عقلانیت باشد هر روز کارخانه هایی با چندین دهه عمر تعطیل نمی شوند و کارگرانش بیکار نمی شوند.»

موضوع عقلانیت نکته درستی است هم مردم باید عقلانیت داشته باشند که بدانند آب خوردن ما به برجام بستگی ندارد و بعد از برجام همه مشکلات کشور حل نمی شود و از سوی دیگر اگر دولتمردی عقلانیت می داشت مسائل اقتصادی کشور را به گونه ای برنامه ریزی می کرد که آمار بیکاری و رکود وگرانی بعد از چهار سال به توان دو نرسد! یقینا عقلانیت موضوع به جایی است که با داد وهوار و شبهه افکنی و تهمت زنی و فرافکنی ایجاد نمی شود.

نظر شما