شناسهٔ خبر: 18157240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور در ۶۰ هزار واحد مسکونی انجام شد؛

آموزش چهره به چهره تفکیک پسماند در قم

قم - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از اجرای طرح آموزش چهره به چهره مدیریت پسماند در مناطق ۲ و ۶ شهرداری با حضور ساکنان ۶۰ هزار واحد مسکونی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید عبدالله میرابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مدیریت پسماندهای شهری را یکی از مباحث وجودی شهرداری‌ها خواند و اظهار کرد: با اساس قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ ذخیره سازی، نگهداری، جمع آوری، دفن، بازکاوری و بازیافت پسماند برعهده شهرداری‌های قرار داده شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم آموزش عمومی را در مدیریت پسماند الزامی دانست و افزود: آموزش و پرورش و صدا و سیما از دیگر ارگان‌هایی هستند که باید در این فرهنگ‌سازی کمک کنند و مشارکت عمومی را در رابطه با نقش شهروندی در مدیریت پسماند ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت اصلی مدیریت پسماند کاهش تولد زباله است، از اجرای طرح آموزش چهره به چهره تفکیک در قم خبر داد و تصریح کرد: این طرح به صورت پایلوت در مناطق ۲ و ۶ شهرداری اجرا شده و ساکنان ۶۰ هزار واحد مسکونی به صورت چهره به چهره با مباحث مرتبط با مدیریت پسماند و تفکیک آشنا شدند.

آموزش تفکیک پسماند در ۲۰۰ مدرسه ابتدایی

میرابراهیمی از اجرای طرح‌های آموزشی در مدارس استان هم گفت و تأکید کرد: در ۲۰۰ مدرسه آموزش ابتدایی ورود پیدا کرده و مباحث مرتبط بامدیریت پسماند و تفکیک به صورت عملی به دانش آموزان تعلیم داده شده است، تفاهم نامه‌ای هم با آموزش و پرورش منعقد شده است که بتوانیم بدون محدودیت در سطح مدارس وارد شویم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: در سطح ادارات استان هم این آموزش‌ها انجام شده و مدیران ۲۰۰ اداره استان و ۱۰۰۰ واحد صنفی پر زباله با مباحث مرتبط با پسماند آشنا شدند.
مخازن ویژه پسماند خشک در ادارات و اصناف توزیع شد.

چاپ ۱۵ هزار نسخه کتابچه، بروشور و نشریه

انتشار و توزیع بروشور و نشریه از دیگر اقداماتی بود که میرابراهیمی ازآن یاد کرد و گفت: ۱۵ هزار نسخه کتابچه، بروشور و نشریه در رابطه با شیوه‌های صحیح مدیریت پسماند منتشر و توزیع شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از رواج نگاه مصرف گرایانه در کشور انتقاد کرد و تأکید کرد: استفاده بسیار زیاد از پلاستیک آلودگی‌های محیط زیستی بسیاری به دنبال دارد اما در استان قم ۸ درصد پسماند را همین نایلون و نایلکس تشکیل می‌دهد که برای بازگشت آنها به طبیعت صدها سال زمان لازم است.

نظر شما