شناسهٔ خبر: 18157214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مخترع تبریزی برنده مدال برنز مسابقات مالزی

بانوی مخترع تبریز گفت: دستگاه سنجش بیماری ادم، برنده‌ی مدال برنز مسابقات مالزی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مینا بابازاده فرخران ، در توضیح اختراع مشترک خود با "رقیه رضایی گیگلو" بانوی مخترع مشگین‌شهری، گفت: دستگاه تشخیصی بیماری ادم گوده گذار میرو (تورم بافت) اختراع مشترک اینجانب و یک بانوی مخترع مشکین‌شهری است که در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت داده شده است.
وی در توضیح بیماری ادم بیان کرد: این بیماری چند نوع است که نوع پاتولوژیک آن دارای ریسک و خطر زیادی برای شخص مبتلا است و این نوع در بیماری‌های قلبی، گرفتگی قلب و عروق به وفور مشاهده می‌شود.
وی افزود: همچنین نوع پاتولوژیک بیماری ادم، در آخرین ماه‌های بارداری، مادران باردار و جنین را تهدید می‎کند و تا قبل از اختراع این دستگاه، تشخیص آن به وسیله‌ی روش‌های سنتی و با دست و مشاهدات چشمی انجام می‌شد؛ به طوری که با فشار دادن محل و بافت متورم با انگشت، ادم را تشخیص می‎دادند و این نیز نتیجه‌ی رضایت بخشی را در برنداشت و در نهایت منجر به فوت مادر و جنین در ماه هشتم و نهم بارداری می‌شد.
بابازاده اظهار کرد: باوجود پیشرفت‌های  علمی هنوز هم اکلامپسی و پره اکلامپسی بالاترین میزان مرگ و میر را در زنان حامله دارد و اصل مهم و اساسی در درمان این بیماری، تشخیص و اقدامات درمانی به موقع بیماری ادم  می‌باشد.
وی عنوان کرد: دستگاه تشخیص بیماری ادم، بدون هیچ خطری، هر چهار پلاس بیماری را تشخیص داده و درمانگر را در راستای درمان به موقع و مناسب یاری می‌کند.
وی متذکر شد:  ادم دارای چهار پلاس می‌باشد که هر پلاس نیازمند درمان‌های متفاوتی  است و به عنوان مثال در یک پلاس نیاز به رژیم  غذایی، کنترل فشارخون و داروهای دیورتیک می‌باشد. ولی در درمان پلاس دیگر ممکن است نیاز  باشد بیمار سریعا بستری شود.
این مخترع بیان کرد: در صورت عدم بهبود، در پلاس دیگر، ختم حاملگی بدون توجه به سن حاملگی تنها راه حل می‎باشد و خطا در تشخیص و اقدام درمانی اشتباه می‎تواند منجر به عوارضی مانند حساسیت به سولفات منیزیم، زایمان زودس  و گاها شوک به  بیمار شود.
وی با بیان اینکه تشخیص دقیق پلاس ادم  از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مهم‎ترین دلیل برای طراحی و ساخت این دستگاه جلوگیری از ریسک تشخیص اشتباه پلاس ادم و به خطر افتادن جان مادر و جنین می‌باشد.
وی تشریح کرد:  بیماری ادم  تجمع مایع سرشار از پروتئین یا لنف  در بافت به دلیل اختلال در تخلیه لنف می‌باشد و شامل دو نوع گوده گذار و غیر گوده گذار است  که نوع گوده گذار آن که از همه‌گیری زیادی برخوردار است و  علاوه بر اواخر دوره حاملگی، در نارسایی‌های قلبی، نارسایی کلیوی، ترومبوز وريدی و سیروز کبدی نیز ایجاد می‌شود.
بابازاده خاطرنشان کرد: دستگاه تشخیصی ادم گوده گذار میرو اولین و تنهاترین دستگاه تشخیصی با دقت بالا و کارایی آسان در کل دنیا  است که به آسانی و با اطمینان زیاد بدون نیاز به حدس و گمانه زنی قادر به تشخیص نوع پلاس‌های بیماری ادم (خیز) می‌باشد.
گفتنی است، دستگاه دستگاه تشخیصی بیماری ادم گوده گذار میرو توسط دو بانوی مخترع "مینا بابازاده فرخران" و "رقیه رضایی گیگلو" اختراع شده است.
هر دو مخترع این دستگاه فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی ای ام بی آی از دانشگاه آزاد اصفهان هستند و که دوره‌ی کارشناسی را به ترتیب در رشته‌های رادیولوژی و مامایی تحصیل کرده‌اند.
همچنین این اختراع در نمایشگاه‌ها و مسابقات علمی بسیاری شرکت داده شده است که از آن جمله می‎توان به جشنواره‌ی بنیاد ملی نخبگان، مسابقات فن‌بازار، فستیوال نوآوری، تجهیزات پزشکی تبریز و جشنواره‌ی علم و فن‌آوری ربع رشیدی و نهایتا مسابقات 2017 مالزی اشاره کرد.
 
 
انتهای پیام/ش

نظر شما