شناسهٔ خبر: 18153339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نقش اثرگذار مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره در کاهش آسیب های اجتماعی مدارس

خبرگزاری شبستان:در تقویم ۸ اسفند به نام امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است که در این روز به تلاش های مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره در مدارس ارج نهاده می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- زنجان؛

8 اسفند سال 1359 نهاد امور تربیتی به همت شهیدان رجایی و باهنر باهدف گسترش و تعمیق ارزش های انقلاب اسلامی پایه گذاری شد تا دانش آموزان در کنار آموزش به ارزش های اسلامی ترغیب شوند.

 

پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملكرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است.

 

این روزها که بحث آسیب های اجتماعی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است به عنوان یک مساله مهم و قابل تامل مطرح است، وجود مربیان پرورشی بیش از گذشته پررنگ تر شده است.

 

فضای مجازی و آسیب های آن که دامن دانش آموزان را هم گرفته است مساله امور تربیتی و تربیت اسلامی را پررنگ تر کرده است و آموزش و پرورش هم در کنار سایر متولیان فرهنگی عزم خود را جزم کرده تا با آسیب های اجتماعی مقابله کنند.

 

در استان زنجان 950 مربی و کارشناس پرورشی در آموزش و پرورش فعالیت می کنند که در کنار عمل به رسالت خود در راستای فعالیت های تربیتی به آموزش دروس تفکر اسلامی و مهارت های زندگی می پردازند.

 

برطبق بررسی های انجام شده در آموزش و پرورش و از سوی مشاوران افسردگی و اعتماد به نفس پایین در بین دختران و خشونت و نگرانی از کمبود شغل در آینده در بین پسران شایع است از اینرو برنامه های پیش بینی شده از سوی امور تربیتی آموزش و پرورش پرداختن به این مشکلات و به حداقل رساندن آن است.

از اینرو پای سخنان احمد اشرفی رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می نشینیم که بخشی از این سخنان در این گزارش آمده است.

 

به گفته وی، کار امور تربیتی بیشتر حوزه تربیت و پرورش در ابعاد اخلاقی، پرورشی، فکری و تربیت بدنی است که مربیان پرورشی و مربیان در این زمینه فعالیت می کنند.

 

این مقام مسوول ادامه داد: پرداختن به مسائل قرآن و عترت در حوزه پرورشی از سوی این مربیان مورد تاکید است که در استان زنجان 240مشاور و 720 مربی پرورشی در مدارس، کانون ها و دارالقرآن های آموزش و پرورش فعالیت می کنند.

 

اشرفی با بیان اینکه بخش کثیری از این مربیان به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: به جهت کمبود نیرو در این حوزه از نیروهای دانشگاه فرهنگیان و یا از طریق آزمون های استخدامی نسبت به جذب نیروهای مورد نظر اقدام می کنیم.

 

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: مربیان علاوه بر فعالیت های پرورشی دروس تفکر و سبک زندگی و مهارت های زندگی را هم تدریس می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی برنامه در مناسبت های مختلف در مدارس از دیگر رسالت های مربیان پرورشی است، گفت:  برگزاری مسابقات قرآن و عترت، برنامه های فرهنگی و هنری از دیگر زمینه های فعالیت این مربیان است.

 

این مقام مسوول به آسیب های اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: واحد تربیتی و تلاش مربیان پرورشی تاحد قابل توجهی این آسیب ها را به حداقل رسانده است.

 

اشرفی با انتقاد از این دیدگاه که تمام نگاه ها برای حل معضلات اجتماعی به آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه دانش آموزان زمان بیشتری را در مدارس طی می کنند ولی خانواده و دستگاه های فرهنگی هم در این زمینه مسوولیت هایی دارند.

 

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی در مدارس از سوی مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره از طریق برگزاری آزمون های روانی شناسایی می شود، ادامه داد: پس از بررسی این آسیب ها برنامه ریزی برای برطرف کردن آن آغاز می شود.

اشرفی افزود: به جهت کمبود مربی پرورشی و کارشناس مشاوره، مربیان تنها در مقاطع متوسطه اول و سوم و مدارس ابتدایی با جمعیت بالای 60 نفر مستقر می شوند.

 

وی با بیان اینکه همه ساله در 8 اسفند به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی مراسمی در آموزش و پرورش و مناطق 14 گانه برگزار می شود، افزود: به همین منظور از مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره تجلیل می شود.

 

این مقام مسوول با اشاره به برخی از آسیب های اجتماعی رایج در مدارس افزود: در دوره ابتدایی ترس از مدرسه و مهارت های اجتماعی به عنوان مهمترین آسیب شناسایی شده است.

 

به گفته اشرفی در دوره متوسطه اول و دوم به جهت سن رشد و بلوغ دانش آموزان مهارت های اخلاقی، مسائل اخلاقی، آموزش های جنسی متناسب با سن و مهارت های اجتماعی از طریق برگزاری اردوهای مختلف و دعوت از روحانیون برای سخنرانی و آموزش مهارت های متناسب به دانش آموزان ارائه می شود.

 

وی به برگزاری مسابقات ورزشی برای تخلیه کردن انرژی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این مسابقات روحیه شادابی و نشاط در دانش آموزان را تقویت می کنند.

 

رئیس امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان هدایت تحصیلی دانش آموزان را یکی از اولویت ها در دوره متوسطه دوم عنوان کرد و گفت: این مساله مهمی است که دانش آموزان در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند چرا که در غیراینصورت نمی توانند به فرد موفقی تبدیل شوند.

 

اشرفی به برخی از آسیب های اجتماعی رایج در بین دانش آموزان دختر اشاره کرد و یادآور شد: افسردگی و اعتماد به نفس پایین از این آسیب هاست که پس از ریشه یابی مشخص می شود دانش آموزان دختر به دلیل فعالیت های کم و فرهنگ رایج در این زمینه نمی توانند انرژی خود را به طور کامل تخلیه کنند که همین مساله به اعتماد به نفس پایین در آنان منجر می شود.

 

وی به فرصت های نابرابر بین دختران و پسران اشاره کرد و گفت: خانواده ها نباید نگاه تبعیضی بین دختران و پسران داشته باشند.

 

این مقام مسوول آسیب های رایج در بین پسران را خشونت و نگرانی از آینده شغلی خود عنوان کرد و گفت: دانش آموزان پسر دورنمای خوبی از آینده شغلی خود ندارند و همین مساله باعث نگرانی و در نهایت خشونت در بین آنان می شود.

 

از اینرو مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره با رصد این مسائل نسبت به اجرای فعالیت های برنامه ریزی برای برون رفت از این مشکلات تلاش می کنند که لازم است این روز را به تمام مربیان پرورشی و کارشناسان مشاوره تبریک گفت.

 

نرگس سعادتی- زنجان

نظر شما