شناسهٔ خبر: 18149014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

پیام فضلی‌نژاد در دانشگاه ارومیه:

روحانی تئوری شکست خورده هاشمی و خاتمی را دنبال کرد/ آقایان چهار سال ملت را معطل کردند

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: مراسمی پیرامون جریان شناسی احزاب و گروه های سیاسی پس از انقلاب با حضور پیام فضلی نژاد روزنامه نگار و سردبیر مجله عصر اندیشه عصر روز گذشته (شنبه) در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیام فضلی نژاد در این مراسم گفت: نزاعی که امروز در کشور ما جریان دارد و مسئله اصلی کشور ماست بحران ناکارآمدی است که می توان گفت از هر سو نظام دیوان سالاری خودش را درگیر خود کرده است. شما وقتی به حوادث مختلف کشور نگاه میکنید یک خبر کارآمدی را حس می کنید که این خبر محصول یک دولت و دو دولت نیست، محصول یک پروسه ای است که ما از سال 1368 که بعد دوران جنگ تحمیلی با آن دست و پنجه نرم کردیم تا به اینجا رسیدیم. اگر ما این پروسه را به دقت نشناسیم و نتوانیم تقسیم مسئولیت کنیم و نتوانیم مقصران اصلی را و مسببان اصلی را پیدا کنیم، شاید هر تحلیلی که از وضعیت سیاسی و اجتماعی مان بدهیم، راه را به خطا بکشانیم.

فضلی نژاد در ادامه تصریح کرد: از زمانیکه دولت آقای هاشمی در 1368 بر مسند قدرت نشست تا به امروز که دولت آقای روحانی که ماه های آخر خودش را  طی میکند شاید هیچ دوره ای نبوده که ما احساس کنیم که در کشور خلاء دولت داریم از جهت وضعیت سیاسی  بصورت علمی اگر بخواهیم نگاه بکنیم ما امروز در وضعیت استثنایی بی دولتی قرار داریم نه به این معنا که دولتی وجود نداشته باشد یا آن دولت مشروعیتی نداشته باشد، بدین معنا که دولت وجود دارد و مشروعیت هم طبق قانون اساسی دارد اما در انفعال مطلق به سر میبرد. هیچ عمل اجتماعی، سیاسی، دیوان سالاری و بروکراتیک سالمی را از دولت مشاهده نمی کنید و زمان جریانات سیاسی از رادیکال ترین جریان داخل اصلاح طلبان که دست آقای حجاریان که این دولت را یک رحم اجاره ای می داند تا جریانات اصولگرا که منتقد جدی اش هستند.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی در رابطه با عملکرد دولت روحانی اظهار داشت: اگر به کوچه بازارها سری بزنید مشاهده می کنید که جزو ناراضیان این دولت هستند و باید بدانیم که این وضعیت نتیجه چیست؟ یک نتیجه عمده ای که می شود از وضعیت و خلاء دولت در ایران امروز گرفت این است که وقتی شما یک تئوری را پنج بار آزمایش کنید و آن تئوری شکست بخورد میرسید به خلاء دولت. به این معنی که از سال 1368 جریان های حاکم بر نظام دیوان سالاری ما وقتی در پروسه تاسیس قدرت قرار گرفتند اولین رهیافتشان این بود که ما باید در دین، جهانی سازی یک گسستی بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی  ایجاد کنیم. عمدترین حرف جناح کارگزارن در دولت مرحوم هاشمی این بود که تا پروسه انقلاب را پشت سر گذاشتیم  و حاکمیت به مرحله ثبات و تثبیت رسیده از الان ما انقلابی گری نمیتوانیم بکنیم. ما باید یک دولت مسقلی باشیم که با قدرت های جهانی بتوانیم تعامل کنیم و مبادله بکنبم و کارها را پیش بریم. چنین تئوری ،محصولی که دست داد این بود که ما باید در عرصه اقتصاد با نظم جهانی موجود همزیستی کنیم، وقتی شما میخواهید با نظم جهانی موجود همزیستی بکنید و در آن ساختار قرار بگیرید طبیعتا صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و نهاد های این گونه ،به کشوری که جنگ زده است و در دوران بازسازی است وقتی میخواهند وام بدهند و پول قرض بدهند، نسخه های خودشان را تحمیل میکنند.

وی در ادامه اشاره کرد: در همین شهر ارومیه و استان های این چنین در سال 1374 سیاست هایی که مرحوم هاشمی پیاده کردند ما را دچار شورش های شهری کرد. همین میراث به دولت آقای خاتمی نیز انتقال داده  شد یعنی اول ما گردش قدرت و نخبگان  نداشتیم و همان کسانی که در دولت آقای هاشمی تئوریسین های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بودند، در دولت آقای خاتمی هم مسئولیت گرفتند و آقای احمدی نژاد وقتی آمد یک وقفه ای در سیکل گردش نخبگان، بصورت خیلی میکروسکوپی و جزئی انداخت و آن هم یک تجربه ورشکسته را روی دست ملت گذاشت و نتوانست به آرمان ها و اهداف وفادار باشد که آن هم نوعی سقوط بود.

وی با انتقاد از سیاست های دولت روحانی تصریح کرد: دولت آقای روحانی برای پنجمین بار آمد تئوری را آزمون کند که همین تئوری در دولت های آقای هاشمی و خاتمی شکست خورده بود. یعنی بعد از 37 سال، ما بر سر دوراهی استقلال یا وابستگی قرار گرفتیم. ما نیاز داشتیم که یک گسست جدی در پایان دوره احمدی نژاد با این نظام دیوان سالاری که معماریش در دولت های بعد از جنگ انجام شده و همه آقایان هم به یک نسبتی در وقوع آن مقصر هستند گسست ایجاد کنیم. اما این گسست نه تنها ایجاد نشد بلکه آقایان آمدند با شعارهای 100 روزه و 90 روزه زمینه برگشت کشور به 25 سال قبل را فراهم کردند. هر اصلاح طلبی که می خواهد واقعا اصلاحی انجام بدهد خواهشا آرمان هایش سیاست های شکست خورده مرحوم هاشمی نباشد چون اگر آن سیاست ها خیلی موفق بودند، امروز این گونه نبود. کدام عقل اصلاح طلبی حاضر است وقتی یک تئوری 4 بار شکست خورد و از سال 1368 به طور متواتر دارد آزموده میشود و بعدش بیاید در سال 1392 دوباره برگردد به آن تئوری؟ و بعد آن علی رغم همه تجربه های تاریخی بیاید و روی آن هم اصرار کند.

فضلی نژاد گفت: امروز همان کسانی که ما را متهم به توهم توطئه می کردند و می گفتند شما همه چیز را بر اساس یک رویکرد توطئه گرایانه تحلیل می کنید، خودشان از توطئه های دشمن حرف می زنند. مدام دارند از کارشکنی که آمریکایی ها کردند حرف میزنند که مقام معظم رهبری فرمودند من با مذاکره مخالفتی ندارم ولی این مذاکرات تجربه و درس خواهد شد برای ملت ایران، درسش هم این بود، منتهی حیف که من و شما منفعل هستیم و از جیب من و شما باید خرج بشود تا کسی مثل آقای ظریف درس های نخوانده اش را در آمریکا امتحان دهد و درس بگیرد و بگوید مثلا دشمنی وجود دارد. نکته بر سر این نیست که این سیاست مداران فعلی در دولت همه شان ضعیف العقولهایی هستند که هزینه آن بداهت نظریشان را ملت از جیبش پرداخت کرد و 4 سال همه را معطل کردند که به یک شیوه و راهی برای ارتباط با دنیا به صورت این چنینی رسیدند و در مصاحبه هایشان پیروزی کسی مثل ترامپ را پیش بینی نکرده بودند و دیدیم که همه آن رویاها سرابی بیش نیست.

وی در پایان گفت: مشکل این است که من و شما مسئولیت های اجتماعی و دانشگاهی را واگذاشته ایم و تکیه کردیم به آن کسانی که نباید تکیه میکردیم چشم مان به آن کسانی بود که آنها  قطب نماهای درستی برای حرکت فکری ما نبودند.

مرتبط ها

برچسب‌ها:

نظر شما