شناسهٔ خبر: 18131434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در استان مرکزی؛

پرداخت تسهیلات رونق تولید به 170 درصد مصوب ابلاغی خواهد رسید

نمایندگی مرکزی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان مرکزی گفت: براساس آمار پرداختی های تسهیلات رونق تولید و تسهیلاتی که در دست پرداخت است، به نظر می‌رسد که استان مرکزی 70 درصد بیشتر از مبالغ مصوب تخصیصی یعنی معادل 170 درصد مصوب ابلاغی را تا پایان سال به صنعتگران پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ملکی‌راد در جمع خبرنگاران در خصوص تسهیلات رونق تولید گفت: معرفی طرح‌های رونق تولید به بانک‌ها از تیرماه سال جاری آغاز شد و مقرر شد که بانک ها این طرح ها را بررسی و پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه براساس این طرح مقرر شد که بانک‌ها بدون توجه به مشکلاتی همچون وجود چک‌های برگشتی و بدهی‌های معوقه یا نسبت مالکانه طرح‌ها را بررسی کرده و نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند افزود: عملا معرفی تسهیلات از طریق سازمان صنعت و معدن استان از اوایل شهریورماه  آغاز شد و در 6 ماهی که از ابتدای این طرح می‌گذرد 695 میلیارد ریال در این قالب به صنعتگران تسهیلات پرداخت شده است.

ملکی‌راد افزود: پرداخت بسیاری از این مبلغ از طریق مراجعه مستقیم صنعتگران به شعب بوده و نیازی به معرفی صنعت و معدن نبوده است. مبلغی که در خصوص پرداخت تسهیلات عنوان شد مبلغی است که در طرح پذیرفته شده در حالی که بانک ها بیش از این پرداخت کرده اند و اگر بخواهیم همه پرداختی‌هایی که مشمول این بنگاه‌ها می‌شود را در سامانه ثبت کنیم میزان پرداختی استان مرکزی حدود 10 هزار میلیارد ریال در قالب مراجعه مستقیم و رونق تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکسری تسهیلات نیز در حال حاضر در شعب کارشناسی شده و تا پایان سال پرداخت می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد که استان مرکزی 70 درصد بیشتر از مبالغی تخصیصی یعنی معادل 170 درصد مصوب ابلاغی را تا پایان سال پرداخت کند.

ملکی‌راد در خصوص برداشت تسهیلات پرداختی رونق تولید توسط بانک‌ها در عوض بدهی‌های معوق صنعتگران گفت: بانک در این خصوص با مشتری هیچ صحبتی نکرده و تسهیلات طبق روال به حساب فروشنده یا تسهیلات گیرنده واریز شده است، اما برخی مشتریان با توجه اینکه نقدینگی نیاز نداشتند یا مواد اولیه و سرمایه‌ای که برای تولید نیاز است را دارا بوده یا به دلایلی دیگر صلاح دیده اند که با استفاده از این تسهیلات بدهی‌های معوق شان را تسویه کنند که به نظر می‌رسد این بخش یک تا دو درصد کل سیستم بانکی شامل شده باشد و در کل اجباری در این خصوص وجود نداشته و اگر موردی هم اتفاق افتاده توسط صنعتگر و به انتخاب خود او اقدام شده است.

وی در خصوص عملکرد بانک ملی استان در حوزه تسهیلات رونق تولید گفت: این بانک از لحاظ تعداد و مبلغ در صدر بانک‌های استان است و پیش بینی می شود که حدود 10 میلیارد ریال دیگر تا پایان سال پرداختی داشته باشیم.

به گفته ملکی‌راد، استان مرکزی در مجموع در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه دوم کشور را داراست.

وی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات رونق تولید 18 درصد است که 50 درصد سودی که صنعتگر به بانک پرداخت می کند را دولت به عنوان یارانه به صورت مستقیم به صنعتگر پرداخت می کند.


انتهای پیام

نظر شما