شناسهٔ خبر: 18128737 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

ژنرال جوزف وُتِل؛

سفر مخفی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا به سوریه

رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده بعد از تمایل واشنگتن به حضور نظامی در سوریه، در سفری پنهان به شمال این کشور عربی با گروه‌های معارض دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج و به نقل از پرس تی‌وی فارسی، وتِل که بر عملیات ارتش امریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه نظارت دارد، روز جمعه از شهرهای کوبانی و رقه بازدید و با فرماندهان گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، که ائتلافی از نیروهای کرد، عرب و ترکمن است، دیدار کرد.

طلال سلو، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، گفت وتل در این دیدار دربارۀ عملیات آزادسازی رقه و راه‌های ممکن برای گسترش همکاری و پشتیبانی از معارضان بحث و تبادل‌نظر کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه از نوامبر 2016 عملیات خود برای عقب راندن داعش از رقه را آغاز کرده و کنترل مناطقی در درۀ رودخانۀ فرات را به دست گرفتند. این گروه معارض از پشتیبانی هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا که از سال 2014 حملات هوایی خود به سوریه را آغاز کرده است، استفاده می‌کند.

وتِل همچنین با مقامات ترکیه که از روابط واشنگتن با نیروهای دموکراتیک سوریه ناراحت هستند، گفتگو و تبادل‌نظر کرده است.

گفته می‌شود حدود دوسوم از 30 هزار شبه‌نظامی متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه، از یگان‌های مدافع خلق کُرد هستند. آنکارا این گروه را گروهی «تروریستی» عنوان می‌کند.

ترکیه از اوت 2016 به بهانۀ عقب راندن شبه‌نظامیان کرد و تروریست‌های داعش از مناطق مرزی خود با سوریه، عملیات نظامی در این کشور عربی را آغاز کرد.

سفر ژنرال وتل به سوریه در حالی انجام‌شده است که سناتور جان مک‌کین که رئیس کمیتۀ خدمات مسلحانۀ مجلس سنای امریکاست، هفتۀ گذشته به سوریه سفرکرده بود.

سخنگوی این سناتور ایالت آریزونای امریکا روز چهارشنبه گفت: «سناتور مک‌کین هفتۀ گذشته برای دیدار با نیروهای امریکایی مستقر در شمال سوریه، به آنجا سفر کرد و به بررسی عملیات ضد داعش و عملیات کنونی برای بازپس‌گیری رقه پرداخت.»

نظر شما