شناسهٔ خبر: 18125686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تولید ۴ میلیون بشکه نفت تا پایان ۹۵

خبرگزاری شبستان:کشورمان در آستانه توافق هسته ای افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داد تا به جایگاه اولیه خود در صنعت نفت قبل از تحریم ها بازگردد و در حال حاضر تولید نفت ایران تا پایان ۹۵ به ۴ میلیون بشکه می‌رسد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: صنعت نفت ایران مهم‌ترین صنعت این کشور است. در سال ۲۰۰۱ ایران چهارمین تولید کننده نفت خام جهان بود. طبق برآوردهای مجله نفت و گاز، تا ژانویه ۲۰۱۱، ذخایر قطعی نفت ایران در حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه می‌باشد که حدود ۱۰ درصد کل ذخایر جهان است و همچنین ایران دارای ۱۰۴۵ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی می‌باشد که حدود ۱۶ درصد از ذخایر کل جهان است. تولیدات نفت و گاز ایران شامل گاز مایع، نفت کوره، گازوئیل، نفت سفید و نفتا می‌شود.

 

بنابراین گزارش، کشورمان در آستانه توافق هسته ای افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داد تا به جایگاه اولیه خود در صنعت نفت قبل از تحریم ها بازگردد بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های داخلی و خارجی تاکنون نیز در این مسیر موفق عمل کرده است و در حال حاضر تولید نفت ایران تا پایان ۹۵ به ۴ میلیون بشکه می‌رسد.

 

این گزارش می افزاید: تسنیم در این زمینه به نقل از علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نوشته است: "در زمان تحریم ها 75 هزار بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود که در یک سال اخیر توانستیم 50 هزار بشکه انرا به فروش برسانیم که با احتساب هر بشکه 41 دلار، حدود 2 میلیارد دلار آورد مالی برای کشور داشته است و 25 هزار بشکه دیگر را نیز که اکنون روی آب نگهداری می شود تا انتهای فروردین سال آینده به فروش خواهیم رساند. در مردادماه سال 92 تولید نفت ایران 2 میلیون و 650 هزار بشکه در روز بود  از این رقم حدود یک میلیون بشکه صادر می شد و کشورهای غربی تحریم کننده ایران بنا داشتند تا این یک میلیون بشکه را نیز 20 درصد 20 درصد کاهش داده و به 450 هزار بشکه در روز برسانند و اعلام شده بود که پول این 450 هزار بشکه نیز به صورت غذا و دارو به ایران پرداخته شود که این مسئله در کنار همراهی خریداران نفت ایران با این پروسه، ما را نگران کرده بود؛ تا اینکه توانستیم بعد از امضای برجام، رفته رفته تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهیم و امروز به تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده ایم که البته این ظرفیت وجود دارد که 4 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کنیم اما کمی کیفیت نفت تولیدی‌مان به دلیل نمکی بودن تحت تأثیر قرار می گیرد، از این فعلا 3.9 میلیون بشکه در روز تولید می کنیم اما تا پایان سال این رقم با بهره برداری از دو تأسیسات جدید نمک زدایی به 4 میلیون بشکه نفت باکیفیت می رسد."

 

یادآور می شود: مسئولان صنعت نفت ایران بارها اعلام کردهاند تا زمان بازپس گیری سهم خود از بازار نفت، هیچ محدودیتی را برای تولید نفت نمی پذیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما