شناسهٔ خبر: 18125587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اخبار سیاست خارجی در هفته ای که گذشت:

کشورهای اروپایی خریدار آب سنگین/ تکذیب توافق های هفت گانه تیم مذاکره کننده هسته ای

خبرگزاری شبستان:تکذیب توافق های هفت گانه تیم مذاکره کننده هسته ای، تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک، کشورهای اروپایی خریدار آب سنگین، دیدار ظریف با رییس جمهور اسلوونی و آمانو برخی از سرتیترهای اخبار سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، تکذیب توافق های هفت گانه تیم مذاکره کننده هسته ای، تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک، کشورهای اروپایی خریدار آب سنگین، دیدار ظریف با رییس جمهوری اسلوونی، وزیر خارجه اسپانیا و آمانو برخی از سرتیترهای اخبار سیاست خارجی در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

شواهد زیادی حکایت از هماهنگی های اسرائیل و عربستان در پرونده های منطقه ای دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هم سویی مواضع وزیر خارجه سعودی و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران امری تصادفی نیست؛ شواهد و قرائن زیادی حکایت از هماهنگی های این دو رژیم در پرونده های منطقه ای دارد.

«بهرام قاسمی» افزود: هر دو رژیم گمان می برند به منظور جبران شکست ها و ناکامی های پر شمار خود در منطقه، باید فضای بین المللی را علیه ایران تحریک کنند که البته و بدون شک ادبیات بکار گرفته شده، توسط این دو همگام و همراه در مبارزه با مردم مظلوم منطقه، ادبیاتی تکراری و حاکی از یک استیصال و درماندگی دردناک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اسفبار آنکه این مقام رژیم اشعالگر آشکارا برای پیشبرد سیاستهای ضد ایرانی همیشگی خود روی همکاری و هماهنگی با یک کشور اسلامی حساب باز کرده است.

قاسمی در پایان اظهارکرد: تکرار یک اتهام واهی و مضحک در مورد منابع تروریسم و حامیان داعش از سوی وزیر خارجه عربستان هرگز نمی تواند باعث شود تا پیوندهای عقیدتی، آموزشی، مالی و اطلاعاتی بین نظام سعودی و تروریستهای تکفیری که جنایات آنان علیه مردم بیگناه منطقه و جهان برای تمامی جهانیان آشکار است، فراموش شود.

تکذیب توافق های هفت گانه تیم مذاکره کننده هسته ای با طرف های آمریکایی

روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای، ادعاهای جدید «جواد کریمی قدوسی» درباره «توافقات به اصطلاح هفت گانه تیم مذاکره کننده هسته ای با طرف های آمریکایی» را تکذیب کرد.

در بیانیه روابط عمومی وزارت امور خارجه آمده است : این وزارتخانه ضمن تکذیب این ادعا، آن را کاملا بی اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی شخص قدوسی نسبت به دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه می داند که مصداق بارز عمل مجرمانه و قابل پیگرد است.

در بخش دیگری از این بیانیه در پاسخ به شایعه پراکنی های جدید کریمی قدوسی آمده است : جای تاسف است در حالی که اینگونه افتراهای کاملا بی اساس، هر بار مورد سوء استفاده بدخواهان مردم و انقلاب اسلامی واقع شده و آنها را در رویارویی های خصمانه خود جری تر ساخته است، هیچ اقدامی برای جلوگیری از تکرار آن صورت نمی گیرد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: این وزارتخانه حفظ مصالح، منافع و امنیت ملی را برای خود اصل و فرض می داند و هرگز تحت تاثیر جوسازی های خیالپردازانه قرار نخواهد گرفت و به همه فعالان سیاسی و جناحی با هر سلیقه و گرایشی نیز توصیه می نماید ساحت خطیر منافع و امنیت ملی را از جولان های بی ارزش جناحی دور نگاه دارند.

رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری پوچ است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پنجاه و سومین کنفرانس بین المللی مونیخ به سخنرانی پرداخت.

طبق ترجمه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس امنیتی مونیخ، ظریف که امروز یکشنبه اولین سخنران روز سوم این کنفرانس بود، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تروریسم در خاورمیانه ناشی از دخالت های نظامی بیگانگان است، تاکید کرد که مناقشه های این منطقه از جمله در عراق، بحرین و سوریه راه حل نظامی نداشته و نیازمند روند سیاسی است .

ظریف که سخنرانی خود را با تاکید بر یک گذار شناختی متناسب با واقعیات گذار جهانی آغاز کرد، گفت: واقعیت های جهانی رویکردهای بازی با حاصل جمع صفر را به چالش کشیده و 'قالب بندی ها' و 'حقایق جایگزین' را مخدوش کرده است.

وی تاکید کرد: همه باید درک کنیم که در محیط جهانی شده امروز رسیدن به امنیت به بهای ناامنی دیگران امری غیرواقع بینانه و حتی پوچ است. باید درک کنیم در جهانی که شمار بازیگران امنیتی افزایش یافته و بازیگران غیردولتی، جایگاه قابل ملاحظه و البته عمدتا منفی در صحنه امنیت جهانی کسب کرده اند، هیچ قدرتی به تنهایی نمی تواند با چالش های جهانی یا منطقه ای برخورد کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از این دیدگاه، کابوس خشونت افراطی و ترور در غرب آسیا نه صرفا محصول پویایی های منطقه است و نه همانطور که همه دیده اند می توان آنها را در درون منطقه مهار کرد.

ظریف اضافه کرد: اولین گام ضروری برای پرداختن به این چالش، بازتعریف مشکل به شیوه ای است که بتواند به یک راه حل جمعی منجر شود.

وی در این ارتباط به ریشه یابی تروریسم و افراط گرایی پرداخت و گفت: همه اتفاق نظر داریم که فقدان امید یکی از اجزای اصلی بحران است. احساس در حاشیه بودن منطقه ای یا جهانی، بدونِ هرگونه امیدی برای مشارکت و مهمتر از همه بدون برخورداری از احترام، یکی از عوامل وارد کردن افراد به خشونت و افراط گرایی است.

ظریف گفت: یکی دیگر از ریشه های جذب نیروی گروههای افراطی، مشکل مزمن اشغالگری است که با فلسطین آغاز شده و با مداخله های سیستماتیک سیاسی و نظامی برای تغییر شکل ساختار منطقه ای و ایجاد شتابزده یک نظم ادعایی جدید جهانی، پیچیده تر شده است .

وی افزود: در ارتباط با اجزای داخلیِ موزاییک پیچیده پیش روی ما ، دشوار نیست که بتوانیم شکست نظام های دولتی را در بخش هایی از منطقه ما برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم برای کرامت مشاهده کنیم.

ظریف در این ارتباط تاکید کرد: این اقدامی خطرناک و گمراه کننده برای همسایگان ما در منطقه است که تلاش کنند این تهدید موجودیتی داخلی را از طریق منحرف کردن خشم موجود به سمت دشمنان ساختگی خارجی ، خنثی کنند.

ظریف ادامه داد: همچنین یک شبه عنصر ایدئولوژیک وجود دارد. برای نزدیک به چهار دهه، تکثیر جهانی ایدئولوژی «تکفیری» با منابع مالی خوب، بر اساس تفرقه، نفرت و انکار که هیچ ارتباطی با اسلام ندارد، بعنوان ترویج «اسلام میانه رو» برای رویارویی با «ایران رادیکال» عرضه شده است.

وی افزود: ترکیب این عناصر یک وضعیت انفجاری ایجاد کرده است. به همین علت، در حالی که ریشه ظهور گروههای تروریستی مانند جبهه النصره و داعش و چرخه خشونت بی رحمانه ، به ماجراجویی خارجی اوایل دهه 2000 می رسد ، اما تسلیح و تامین اعتبار این گروهها توسط برخی دولت های منطقه را نمی توان نادیده گرفت.

تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک/کشورهای اروپایی خریدار آب سنگین

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی از بررسی درخواست برخی کشورهای اروپایی برای خرید آب سنگین ایران خبر داد.

علی اصغر زارعان روز شنبه در سی و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت هسته ای افزود: به دنبال فروش هفتاد تن آب سنگین به روسیه و آمریکا برخی کشورها خواستار آب سنگین شدند در حال بررسی این در خواست ها هستیم.

وی همچنین از رونمایی از اولین نوع سانتریفیوژ مورد نیاز صنعت نفت در بیستم فروردین 96 خبر داد و یادآور شد: این نوع سانتریفیوژ اولین ماشین است که با تمام ویژگی های به روز ساخته و تحویل پژوهشکده نفت می شود.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که سانتریفیوژها کاربردهای مختلفی دارند به ماشین های توبولار اشاره کرد که تحویل انستیتو پاستور شده است.

زارعان تصریح کرد: هرجا نیاز باشد صنعت هسته ای می تواند سرریز دانش خود را در اختیار سایر بخش ها قرار دهد.

وی همچنین گفت: طراحی سانتریفیوژهای IR8 سه سال گذشته با نام قمر بنی هاشم شروع شد و در یکی -دو هفته گذشته تست مکانیکی آن به پایان رسید و تزریق گاز آغاز شد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی درمورد ظرفیت سانتریفیوژهای IR8 اظهار داشت: ظرفیت این ماشین 24سو است و هر سانتریفیوژ IR8 به اندازه24ماشین IR1است.

زارعان اضافه کرد: نیروگاه هزار مگاواتی سالانه 27تن اورانیوم نیاز دارد که با ماشین های IR1نمی توانیم به این نیاز پاسخ داد و طراحی سانتریفیوژ IR8 برای پاسخ به این نیاز بود که به نتیجه رسید و شاهد پایداری این ماشین در حوزه گازدهی هستیم.

وی با تاکید بر این که ایران امروز وارد باشگاه جهانی هسته ای شده است، گفت:علاوه بر تولید و فروش آب سنگین با خلوص بالا شاهد خرید اورانیوم سنگین به مقادیر زیاد هستیم، همچنین در کنار آن بحث دو نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را داریم.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: این قرارداد که روس ها بدنبال عملیاتی کردن آن هستند بالغ بر 10 میلیارد دلار است که بعد از انقلاب اسلامی بزرگ ترین قرارداد است.

وی با بیان اینکه فعالیت خاص در کارخانه آب سنگین اراک در برجام به خلوص 99.95 درصد رسیده است، اظهار داشت: این بالاترین خلوص جهانی است و ما تاکنون نزدیک به 70 تن آب سنگین را صادر کردیم در ادامه این فعالیت سالانه 20 تن تولید داریم، برخی کشورهای اروپایی هم خواستار این محصول شدند که ما در حال بررسی آن هستیم و بتوانیم این صادرات را به کشورهای اروپایی هم داشته باشیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: صنعت هسته‌ای با پویایی، تلاش، نشاط و اقتدار به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد و در عرصه فنی می‌توانیم بگوییم که حتی بهتر از گذشته ما فعالیت‌های خودمان را دنبال می‌کنیم و نتایج آن همین‌هایی بود که اشاره کردم. با تحولاتی که در خود صنعت ایجاد شده و با رویکرد تجاری‌سازی به دنبال این هستیم نیازمندی بعضی از صنایع را همچون حوزه سلامت و نفت پاسخگو باشیم نه تنها در حوزه سانتریفیوژ، بلکه در حوزه‌های پسمانداری و بقیه صنایع هم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و رویکرد ما این است که بتوانیم صنعت را به قله‌های نهایی که مدنظر است برسانیم و این هم جز با تلاش و کوشش و مجاهدت‌هایی که تا به امروز بوده میسر نیست.

دیدار ظریف با رییس جمهوری اسلوونی، وزیر خارجه اسپانیا و آمانو

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شده است در دومین روز از حضور خود در مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، وزیر خارجه اسپانیا و یوکیا آمانو دیدار و گفت و گو کرد.

طبق خبر وزارت امور خارجه، ظریف امروز و در حاشیه این اجلاس با باروت پاخور رییس جمهور اسلوونی دیدار و گفت و گو کرد.

علاوه براین، محمد جواد ظریف و آلفونسو داستیس وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

گفتنی است وی به همراه معاونان خود با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به رایزنی پرداخت.

به گزارش شبستان، وزیر امور خارجه کشورمان از روز گذشته با حضور در مونیخ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق،وزرای خارجه اسپانیا، عمان، انگلستان، فدراسیون روسیه، ترکیه، فرانسه؛ استفان دیمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و هیئت ریش سفیدان متشکل از وزیر خارجه سابق الجزایر، ارنستو زدیلو رییس جمهوری سابق مکزیک و چندین شخصیت با سابقه بین المللی از کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کرده است.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی بین المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می کنند.

کنفرانس امنیت مونیخ با مشارکت قابل توجه 10 رئیس جمهور ، معاون رئیس جمهور آمریکا ، 8 نخست وزیر ، وزرای امور خارجه 30 کشور ، وزرای دفاع حدود 20 کشور و مقامات بین المللی شامل دبیر کل سازمان ملل متحد،دبیر کل ناتو، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب ، سازمان شانگهای ، روسای پارلمان و شورای اروپا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، مدیران کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، اینتر پل ، سازمان بین المللی مهاجرت و کمیسونر عالی پناهندگان و کمیسیونرهای اتحادیه اروپا از روز جمعه تا روز یکشنبه در هتل بایریشر هوف مونیخ برگزار می شود.

در این اجلاس موضوعات مهم بین المللی از جمله آینده ناتو ، نظم جهانی ، امنیت انسانی ، تروریسم و افراط گرائی ، مسائل منطقه ای شامل آسیای جنوب شرقی و شبه جزیره کره، جهان عرب، سوریه و اکراین در قالب جلسات عمومی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

جلسات تخصصی ویژه هم با موضوعات امنیت سایبری، امنیت سلامت، امنیت انرزی، دفاع اروپائی و تروریسم برگزار خواهد شد.

تاکید دوباره غربی ها بر لزوم اجرای مثبت برجام

مقام های اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی جمعه شب با صدور یک بیانیه مشترک بر حمایت از برجام در حوزه اختیارات خود تاکید کردند.

این در حالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دیدارهای جداگانه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همه طرف ها باید تا پایان عمر این توافق آن را به صورت کامل و اثربخش اجرایی کنند.

موگرینی که وظیفه هماهنگی امور کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد با تاکید بر اهمیت پایبندی تمام طرف ها به تعهدات خود در قالب برجام گفت که این توافق اکنون در مسیر پیش بینی شده حرکت می کند.

بیانیه اتحادیه اروپا در این رابطه می افزاید: برجام عاملی تحکیم کننده و بخشی کلیدی از ساختار منع اشاعه است.

موگرینی و ظریف روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کرده بودند.

علاوه براین طبق ترجمه ای از ایرنا به نقل از تارنمای اتحادیه اروپا، در این بیانیه که در پایان پنجمین نشست مقام های ارشد اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در بروکسل پایتخت بلژیک منتشر شد، آمده است: نماینده عالی اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده امور کمیسیون مشترک برجام در زمینه تداوم اجرای توافق با آژانس در ارتباط نزدیک خواهد بود.

این بیانیه در ادامه می افزاید که اتحادیه اروپا حمایت فنی از جمله در زمینه آموزش و تجهیزات به آژانس ارائه خواهد داد.

اتحادیه اروپا بر اساس این بیانیه همچنین گزارش هایی در زمینه همکاری های مشترک با ایران در اجرای ضمیمه سه توافق هسته ای به ویژه در حوزه امنیت هسته ای و تحقیقات ارائه کرده است.

 

نظر شما