شناسهٔ خبر: 18124270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

قطعات ايراني در زنجيره تامين خودروسازان اروپايي

صاحب‌خبر -

گروه صنعت|  
همكاري خودرويي ايران با فرانسه گسترده‌تر شد و اين‌بار قطعه‌سازان ايراني با قطعه‌سازان فرانسوي دومين قرارداد همكاري مشترك و ايجاد جوينت ونچر را به امضا رساندند. بر همين اساس براي نخستين‌بار همكاري قطعه‌سازان ايراني با شريك خارجي با شرط صادرات 30درصدي ميان رايزكو و مكاپلاست فرانسه در پاريس و با حضور سفير ايران در فرانسه به امضا رسيد. علي آهني با ارزيابي مثبت از توسعه روابط اقتصادي ايران و فرانسه اعلام كرد كه پيشرفت خوبي در صنعت خودرو با مشاركت فرانسوي‌ها را شاهد بوده‌ايم و البته بايد بگوييم فرانسوي‌ها در پسابرجام در صنعت خودرو ايران پيش‌رو بوده‌اند. آهني با اشاره به قراردادهاي خودرويي امضا شده ميان ايران و فرانسه گفت: نكته‌يي كه در قراردادهاي خودرويي امضا شده ميان خودروسازان ايراني و فرانسوي مطرح بوده، موضوع عمق بخشيدن به ساخت قطعات داخل و صادرات اين توليدات بوده است. سفير ايران در فرانسه با اشاره به ويژگي مثبت جوينت ونچر قطعه‌سازي، تصريح كرد: يكي از نقاط قوت قرارداد امروز كمك به توليد قطعات خودرو با استانداردهاي بالا در داخل كشور است. همچنين شرط صادرات ۳۰درصدي در اين قرارداد، امكان استفاده از قطعات ساخت داخل ايران را در زنجيره تامين خودروسازان اروپايي فراهم مي‌كند. سفير ايران در فرانسه تاكيد كرد: در قرارداد امروز موضوع صادرات قطعات به عنوان‌ بندي از اين قرارداد درنظر گرفته شده كه بسيار حائزاهميت بوده و مي‌تواند به افزايش كيفيت قطعات توليد داخل بينجامد. در همين حال، حميدرضا صمدي قطعه‌ساز ايراني گفت: قرارداد شكل گرفته ميان رايزكو و مكاپلاست براي توليد قطعات موتور و قطعات تزييني خودرو است كه براي نخستين‌بار شرط ۳۰درصد صادرات محصولات توليدي درنظر گرفته شده است. او ادامه داد: مكاپلاست يكي از قطعه‌سازان بزرگ فرانسه و از تامين‌كنندگان تك سورس برخي از قطعات اين دو خودروساز است. صمدي با بيان اينكه براي نخستين‌بار در متن يك قرارداد قطعه‌سازي به صادرات حداقل ۳۰درصد از محصولات توليدي اشاره شده، گفت: قرار دادن اين شرط خواسته ما بوده چراكه قرار نيست فعاليت ما در داخل مرزهاي ايران محدود شود. نگاه ما به‌دليل موقعيت جغرافيايي ايران، فرامرزي بوده است. رييس هيات‌مديره رايزكو در پاسخ به اينكه با اين قرارداد قطعه‌سازان ايراني مستقيما به زنجيره تامين رنو و پژو سيتروئن وصل خواهند شد، بيان كرد: در گردهمايي كوچكي كه امروز برگزار شد، مديران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اينكه با حضور مكاپلاست در ايران سرعت فعاليت اين دو شركت افزايش خواهد داشت، تاكيد داشتند، بنابراين ما به راحتي به زنجيره تامين پژو و رنو متصل خواهيم شد.
در همين حال، «پير بوله» قطعه‌ساز فرانسوي در مراسم امضاي اين قرارداد اعلام كرد: اين شركت در زمينه توليد قطعات پلاستيكي داخلي، خارجي و موتور خودرو فعاليت مي‌كند و در تلاش هستيم تا از طريق مشاركت با طرف ايراني حضور موثري در صنعت خودرو و قطعه‌سازي ايران داشته باشيم. مديرعامل شركت مكاپلاست با اشاره به زيرساخت‌هاي مناسب و قابل‌توجه صنعت قطعه‌سازي ايران در منطقه خاورميانه گفت: در سال‌هاي گذشته از طريق همكاري با شركت‌هاي پژو و رنو قطعات توليدي اين مجموعه به ايران صادر مي‌شد، اما در شرايط فعلي و با لغو تحريم‌ها تلاش كرده‌ايم تا از طريق سرمايه‌گذاري مستقيم، ايران را به يكي از پايگاه‌هاي صادراتي خود تبديل كنيم. پير بوله با بيان اينكه صنعت قطعه‌سازي ايران از منابع انساني بسيار توانمند نسبت به ديگر كشورهاي منطقه برخوردار است، افزود: با بررسي‌هاي صورت گرفته تصميم گرفتيم از طريق همكاري با گروه رايزكو و سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه توليد قطعات حضور گسترده‌يي در ايران داشته باشيم. اين قطعه‌ساز فرانسوي تصريح كرد: يكي از نكات مهم اين قرارداد سرعت اجراي آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه‌هاي توليد قطعات آغاز و همزمان هدف‌گذاري‌هاي صادراتي نيز دنبال خواهد شد.

نظر شما