شناسهٔ خبر: 18110997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جشنواره‌ای برای كشف فیلم‌سازان خلاق

خبرگزاری میزان- شهرام میراب‌اقدم، بهرنگ دزفولی‌زاده و درنا مدنی از فیلم‌سازان كوتاه در گفت‌و‌گو با سایت «سوره سینما» از ویژگی‌ها و چگونگی ساخت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای صحبت كردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، فیلم‌های كوتاه در سراسر دنیا همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارند، از گذشته تا به امروز این پدیده فیلم‌سازی واسط آشنایی بسیاری از جوانان با صنعت سینما بوده و همچنان این نقش كلیدی را به خوبی برعهده دارد. دنیای ساخت فیلم كوتاه برخلاف مدت زمان آن، آنقدر وسیع و گستره آن به قدری فراخ است كه مضامین زیادی را در دل خود جای می دهد. حال اگر زمان فیلم، كوتاه و كوتاه تر باشد كه این وسعت مضامین  و كاربرد آن بیشترهم می شود اما طبیعتا، فیلم های كوتاه با گستردگی موضوعات با پیچیدگی های روایی خاصی هم، همراه هستند؛ چراكه فیلم ساز در فشردگی تایم كوتاهی باید منظور و مفهوم خود را به بیننده منتقل كند.
 
فیلم های كوتاه 100 ثانیه ای یكی از این گونه‌های مختلف فیلم های كوتاه سینمایی به شمار می رود كه فیلم ساز در 100 ثانیه حرف و نگاهش را به مخاطب باید انتقال می دهد. با گذر هر ثانیه فیلم ساز بخشی از پلان و سكانس فیلم خود را مقابل دوربین می برد و در واقع این ثانیه ها هستند كه در فیلم حرف اول را می زنند. برخلاف فیلم های كوتاه و حتی، بلند كه موضوع فیلم نمود بیشتری پیدا می كند.
 
فیلم های كوتاه 100 ثانیه ای با جذابیت بالا هرچقدر كه با ساختار متفاوت تری همراه باشند كاركردهای فراگیرتری هم می توانند داشته باشند. در این نوع فیلم ها به دلیل زمان كوتاه بهره برداری‌های اخلاقی مختلفی می توان كرد و استفاده از آن برای سازمان ها و نهادهای مختلف به مراتب زیاد است. همچون شركت راه آهن شهری «مترو» كه در واگن های خود نمونه زیادی از این فیلم‌های كوتاه 100 ثانیه ای كه حاوی پیام اخلاقی هستند برای مسافران پخش می كند و نمونه های بی‌شمار دیگری كه از ویژگی های مثبت یك فیلم كوتاه خوب 100 ثانیه ای است و در مكان های گوناگون پخش می شوند.
 
در این گزارش، با بهرنگ دزفولی زاده، درنا مدنی و شهرام میراب اقدم درمورد ویژگی‌ها و چگونگی ساخت فیلم‌های كوتاه 100 ثانیه ای گفت‌و‌گو كرده ایم كه از نظر می گذرانید:  
 
شهرام میراب‌اقدم: اهمیت فیلم های100 ثانیه‌ای در میان فیلم های كوتاه زیاد است
 
شهرام میراب اقدم كه با فیلم «بن بست» و با موضوع انسانیت در یكی از دوره های جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه ای حضور داشته معتقد است: جایگاه فیلم كوتاه 100 ثانیه ای با جایگاه دیگر فیلم های كوتاه تفاوت زیادی دارد؛ چرا كه بیان یك حرف در 100 ثانیه به مراتب سخت تر و دشوارتر است از گفتن یك حرف در دو یا سه دقیقه. همچون تفاوت بین فیلم های كوتاه و بلند.
 
وی افزود: در یك فیلم كوتاه زمان و تایم بسیار كوتاهی در اختیار داریم؛ در حالی كه فرصتی كه برای فیلم سینمایی در اختیار داریم زمان یك ساعته است. اینجاست كه اهمیت فیلم های صد ثانیه ای نمود بیشتری پیدا می كند. یكی دیگر از محاسن فیلم های كوتاه 100 ثانیه ای اینكه تعداد بیشتری فیلم را در زمان كوتاه برای مخاطب عام می توانیم نمایش دهیم بدون اینكه مخاطب عام خسته شود ضمن اینكه پیغام فیلم را هم به مخاطب ارائه دهیم.
 
به گفته میراب اقدم شیوه پردازش در فیلم های 100 ثانیه ای به مراتب سخت تر و قابل اهمیت تر است؛ چراكه فیلم در 100 ثانیه باید برای مخاطب قابل دیدن و درك كردن باشد و الا فرقی با آیتم های نمایشی تلویریون نخواهد داشت.
 
میراب اقدم در بخش دیگری از صحبت خود گفت: فیلم های كوتاه 100 ثانیه ای اگر پردازش درستی نداشته باشند و از نظر موضوع پخته نباشند، جایگاه فیلم را ندارند و نمی توانند با مخاطب ارتباط برقرار كنند.
 
وی گفت: جشنواره فیلم 100 در طول سال های برگزاریش به دلیل تغییر مدیریت ها با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو بوده؛ در دوره ای ما شاهد رونق زیادی این رویداد بودیم و در دوره دیگر خیر.
این فیلم‌ساز كوتاه ادامه داد: به عقیده من این جشنواره باید سرمایه گذاری و حمایت لازم از فیلم های 100 ثانیه ای داشته باشد تا فیلم های به مراتب بهتری هم در این رویداد حضور داشته باشند. در هرصورت به این نكته هم باید توجه كنیم كه بودن و برگزاری هر جشنواره ای از نبود آن بهتر است.
 
بهرنگ دزفولی‌زاده: جشنواره فیلم 100 محل تبادل خوبی با فیلم‌سازان كوتاه است
 
بهرنگ دزفولی زاده نیز در این خصوص توضیح داد: ساخت فیلم های 100 ثانیه ای به فاصله چند پلك زدن اتفاق می افتد، فیلم ساز باید در كمترین فاصله زمانی به صورت موجز حرف خود را بیان كند. به عبارت دیگر، فیلم ساز از ثانیه ها باید بهره ببرد تا بتواند حرفش را به درستی بیان كند؛ همان طور كه در فیلم های بلند دقیقه ها معنی پیدا می كند در فیلم كوتاه گذر ثانیه برای بیان حرف ارزشمند است.
این فیلم‌ساز كوتاه افزود: لزوما، هر سوژه ای قابلیت ساخت فیلم های 100 ثانیه ای را ندارد؛ همان‌طور كه هر سوژه خوبی نمی تواند فیلم تاثیرگذار خوب باشد. اما فضای متفاوت برای بیان موضوعات در این‌گونه فیلم ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عقیده من ساخت فیلم های 100 ثانیه ای به نوعی تمرین برای فیلم‌سازی بلند می تواند باشد تمرین پلان گرفتن تمرین تركیب پلان.
 
وی ادامه داد: در سال های گذشته نمونه خوبی از فیلم های 100 ثانیه ای دیدم كه خلاقیت فیلم‌ساز را به خوبی نشان می داد؛ فیلمی كه برای بیماری های سرطانی بود كه اتفاقا جوایز معتبری به خود اختصاص دادند و همین‌طور، فیلم های 100 ثانیه دیگری كه حرفشان را به درستی در زمان كوتاه بیان كردند.
 
كارگردان فیلم «استون» همچنین افزود: جشنواره فیلم 100 ثانیه ای محل بسیار خوبی برای گفتمان بین فیلم‌سازان كوتاه است. همان‌طور كه برگزاری این جشنواره باعث كشف فیلم‌سازان خلاق می‌شود به همان اندازه می تواند به علاقه‌مندان این حرفه خط و جهت دهد. همانند دریایی كه اوج و فرود دارد. به عنوان مثال، اگر كسی توانایی كارگردانی را در خود نمی بیند شاید یك فیلم‌نامه‌نویس خوبی باشد.
 
درنا مدنی: ساخت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای با خلاقیت زیادی همراه است
 
درنا مدنی یكی از فیلم‌سازان مستند و كوتاه در این مورد گفت: به اعتقاد من ساخت فیلم های كوتاه خلاقیت بیشتری می خواهد و به مراتب سخت تر از گونه های دیگر فیلم های كوتاه است.
 
وی ادامه داد: در ساخت فیلم های 100  هم نگاه فیلم‌ساز به مخاطب انتقال داده شود و هم در زمان كوتاه مخاطب به درك فیلم برسد و پیام واقعی فیلم‌ساز انتقال داده شود.
 
فرزند رویا تیموریان كه مستند «مردان ارباب جمشید» را با پگاه آهنگرانی به صورت مشترك كارگردانی كرده به صحبت هایش ادامه می دهد: به این نكته هم باید توجه كرد. چون زمان در فیلم های 100 ثانیه ای كوتاه است فیلم‌ساز حرفش را باید سریع بگوید، به همین جهت من به این نوع فیلم ها بیشتر نگاه تجربی دارم و نكته دیگر اینكه لزوما از كارگردانانی كه فیلم های 100 ثانیه ای خوبی می سازند نمی‌توان توقع داشت فیلم های بلند خوبی بسازند. چون المان های ساخت فیلم های بلند و كوتاه  تفاوت های بسیار زیادی دارد.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما