شناسهٔ خبر: 18082083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

یتیم خانه ایران واقعیت تلخ نبود انسجام علما در وقایع جنگ جهانی است

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگردان فیلم سینمایی یتیم خانه ایران به خوبی واقعیت تلخ عدم انسجام بین علماء دین در مواجهه با وقایع جنگ جهانی اول را نشان داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا حجت‌ الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: علت این عدم انسجام، نبود مرجعیت واحد بود، البته مرجعیت نه به معنای فتوا دادن، بلکه در جایگاه محور بودن، به گونه‌ای که مجموعه‌ بزرگان دین در مسائل گوناگون اجتماعی انسجام و وحدت داشته باشند و یک حرکت منسجم و قوی را شروع کنند و مردم را از گزند بیگانگان محفوظ بدارند.
وی که در نشست بررسی نقش روحانیت در فیلم یتیم خانه ایران در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) سخن می گفت، با گرامی‌داشت سالروز صدور منشور روحانیت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: از دیدگاه امام، روحانیت نقش مهمی در جامعه دارد. از این رو ایشان به مرزبندی و تفکیک بین جریان روحانیت اصیل و اسلام ناب محمدی (ص) با جریان روحانیت مرفه، منحرف و اسلام آمریکایی اصرار داشتند.
به گزارش موسسه فرهنگی سرچشمه پژمانفر همچنین گفت:‌ حضرت امام (ره) معتقد بودند روحانیت طرفدار اسلام آمریکایی جاده صاف کن دولت‌های مستکبر هستند و بدین طریق جنایت‌های بی‌شماری را علیه مردم مرتکب شدند.
وی با استناد به بخشی از منشور روحانیت گفت: امام می فرمود «گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز، ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست.»
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به نقل از حضرت امام (ره) افزود: در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‌شنیدی که شاه شیعه است! عده‌ای مقدس‌نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آن‌ها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.
پژمانفر افزود: در طول تاریخ اسلام هرگونه انحراف فکری در جامعه یا از طرف کسانی بود که روحانی نما بودند، که حضرت امام به تفصیل صفات و خصوصیات آن‌ها را در منشور روحانیت بیان فرموده‌اند و یا این انحرافات از طرف کسانی بود که با استفاده از فضای دینی اقدام به نشر تفکرات انحرافی و فاسد بین مردم می‌کردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از انجمن حجتیه به عنوان نمونه ای در این زمینه یاد کرد و گفت: این انجمن نفوذ بالایی در برخی روحانیان مرفه و ساده لوح داشت و با کمک و همراهی آن‌ها، این تفکر و عقیده غلط را در جامعه ترویج می‌دادند که باید نسبت به مسائل پیرامونی در اجتماع بی‌تفاوت بود و بدین گونه مردم را از مبارزه و نهضت نهی می‌کردند.
وی با بیان اینکه ظهور گروه‌های تروریستی در منطقه نیز حاصل تفکرات انحرافی اسلام آمریکایی است، گفت: هم اکنون برخی گروه‌ها و جریانات منحرف روحانیت که از طرف انگلیس حمایت می‌شوند، به اسم دین و اهل بیت(ع) مشغول اختلاف افکنی بین برادران دینی اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی هستند و همین اقدامات آن‌ها باعث بروز مشکلاتی در جهان اسلام می‌شود.
به گزارش ایرنا فیلم سینمایی یتیم خانه ایران به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی و بازی علیرام نورایی، فرخ نعمتی، انوشیروان ارجمند، داریوش اسدزاده، علی شادمان، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل آقا و جعفر دهقان است که به روایت قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال ‌های 1295 تا 1297 می پردازد.
این قحطی در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد و یتیم خانه ایران به باور بسیاری از مخاطبان و منتقدان، فیلمی ارزشمند و قابل تامل است که بخشی تاریک و ناگفته در تاریخ ایران را به نمایش درآورده است.
فراهنگ**1003**1027**دریافت کننده: محمدرضا جعفرملک**انتشار دهنده: دهقانی

انتهای پیام /*

نظر شما