شناسهٔ خبر: 18043880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میراث گرانبهای آیت الله هاشمی رفسنجانی* کرم محمدی

انسان های بزرگ هرگز نمی میرند، همچنانکه یک ملت هیچگاه نمی میرد. اگر چه مرگ، جسم آنان را به زیر خاک می کشاند اما نمی تواند باورها و اندیشه های راستین آنها را از حافظه تاریخ بزداید.

صاحب‌خبر -

مرگ پایان بزرگان نیست چه بسا پس از مرگ، بسیاری از زوایای مهم تفکر آنها هویدا شده و سرلوحه راه و روش کسانی گردد که به دنبال گم گشته ی خویش بوده اند.
اینان همانگونه که در حیات خود پیش از زمان در حرکتند، اندیشه ها و باورهایشان نیز برای امروز و فردای نیامده نافذ و راهگشاست.بدین سان خاموشی و مرگ بزرگان تاریخ زندگی آفرین و الهام بخش بوده و خواهد بود.
همانگونه که مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی سبب رجوع دوباره ملت بزرگ ایران به تاریخ شد.بی شک آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن دست شخصیت های مثال زدنی و نادر تاریخ ایران زمین است که در زندگی سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و مبارزاتی وی طی شصت سال نکاتی نهفته است که هرکدام بسان میراث گرانبهایی می درخشند و اعتقاد راسخ به ولایت وشخص مقام معظم رهبری؛ سلسله حنبان این میراث می باشند.
1-حضور آرام و مستمر در عرصه سیاسی
هنگامی که در جریان انتخابات سال 1392 از سوی شورای نگهبان صلاحیت وی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری پذیرفته نشد، بسیاری بر این گمان بودند که ایشان در اعتراض به این وضعیت، عرصه سیاسی کشور را ترک خواهد کرد اما همگان دیدند که هوش سیاسی بالا و دلبستگی اش به نظام و انقلاب محکمتر از آن بود که با وزش بادهای مخالف سیاسی، انقلاب و مردمش را تنها بگذارد.
وی در این دوره ضمن آرام کردن فضای هیجان زده سیاسی کشور با تمام وجود به سازماندهی نیروهای دلسوز و باسابقه انقلاب پرداخت و با توجه به شناختی که از دکتر روحانی داشت ؛توانست با حمایت های خویش و تنی چند از بزرگان عرصه سیاست کشور، نظر اکثریت مردم را به سمت وی جلب نموده و زمینه های پیروزی اش را در آن رقابت نفس گیر مهیا سازد.
2- شهامت پذیرش خطر
تاریخ مبارزات ملت ایران به ما می گوید که آِیت الله هاشمی سخت ترین شکنجه های ساواک را تحمل کرد اما شرایط سخت آن روز ها نتوانست خللی در اراده این بزرگ قامت زمانه خود در حمایت از مراد و محبوبش، امام خمینی (ره) بوجود آورد. به گونه ای که به نماد مبارزه با طاغوت و استکبار قبل و بعد از انقلاب بدل گردید.
او مردی بزرگ و مبارزی خستگی ناپذیر برای میدان های سخت بود. موقعیت شناسی و دور اندیشی را از امام (ره) فراگرفته بود.
در هنگامه جنگ تحمیلی که عرصه بر کیان ایران اسلامی در حال تنگ شدن بود، در راستای اتمام جنگ شجاعانه پا پیش نهاد و با پذیرش نظر کارشناسان ارشد نظامی واقتصادی کشور به حضرت امام خمینی (ره) عرضه داشت: اگر مسئله ای پیش بیاید من به عنوان فرمانده جنگ آتش بس را می پذیرم. پس شما به عنوان فرمانده کل قوا مرا دستگیر و اعدام کنید، اما بگذارید ایران بماند، نظام اسلامی بماند و شما بمانید. این چیزی نیست جز ارادت خالصانه ی او به نظام و کشورش، که مهمترین خصیصه انسان های بزرگ و میهن دوست چنین فداکاری و از جان گذشتگی در راه ملت است.
3- پایداری در پیمودن راه:
آیت الله هاشمی از معدود روحانیون مورد وثوق امام (ره) است که 13 بار خود را در معرض رأی مردم قرار داد.
در آخرین حضور انتخاباتی اش در اسفندماه 94 بالاترین رأی مردم پایتخت را به خود اختصاص داد و بار دیگر مردم او را شایسته حضور در خبرگان رهبری دانستند.
ایشان در طول 38 ساله انقلاب اسلامی ایران، مسئولیت های مهم و حساسی را عهده دار بود. وی در عین داشتن مسئولیت و محبوبیت عمومی دچار نوعی محجوریت تحمیلی گشته بودند به گونه ای که در صدا و سیمای ملی به صورت زنده علیه او سخن می گفتند و شایعه پخش می کردند.
بسیاری از تربیون های رسمی و غیررسمی به مکان هایی برای اتهام زنی به او خانواده اش مبدل شده بود.کار را به جایی رساندند که شب های متمادی درب خانه اش تجمع و تا ساعاتی از بامداد علیه این یار دیرین امام، انقلاب و رهبری شعار سر می دادند، کمپین یا مرگ یا عزل هاشمی را راه انداختند و.... اما وی همانند گذشته صبور و با اخلاق ایستادگی کرد و با وجود تمام بی مهری های سیاسی و اخلاقی که به وی می شد به قول آقای ناطق نوری در جلسه مجمع تشخیص مصلحت آرام و با لبخند حضور پیدا می کرد.صبرآیت الله مثال زدنی و میراث گرانبهای او است..
4- تک صدایی را بلای جان جامعه می دانست.
او سیاستمداری دانا و دوراندیش و سخنوری مودب بود. مدیر و مدبر بود. تاریخ را خوب خوانده بود؛ تک صدایی را بلای جان جامعه می دانست و از این رو حیات سیاسی خود را در مرگ دیگران جستجو نکرد. در منطق آیت الله هاشمی هدف، وسیله را توجیه نمی کرد.
هرکجا قرار می گرفت، از معتدلین هر دو جناح عمده سیاسی کشور بهره می گرفت و فراجناحی بودنش حتی بر منتقدانش هویدا بود.
5- توجه به نقش مردم:
حضرت آیت الله هاشمی نیک می دانست که اگراین مردم نبودند ای بسا از زندان شاه زنده بیرون نمی آمد. او که در تمامی مراحل و بحران ها مانند محاصره اقتصادی، ترورهای دهه 60، جنگ تحمیلی و ... حضور داشت، در عرصه عمل به این یقین رسیده بود که بدون حضور و حمایت مردم، هیچ طرح و برنامه ای موفق نمی شود.
6- جاودانگی خدمات صادقانه
کسانی در دهه اخیر تلاش داشتند تا با منزوی نمودن این یار دیرین امام و انقلاب خودی نشان دهند و با وارد نمودن اتهام های ناروا به وی خود را به اوج بزرگی و انقلابی گری برسانند، اما در تشییع پیکر آن فقید مجاهد دریافتند که همچنان کوچکند و عظمت و بزرگی آیت الله هاشمی به اندازه ابهت ملت بزرگ ایران در طول تاریخ خواهد ماند. بلی، در تشیع جنازه او این پیام بارز و روشن از سوی مردم تشییع کننده به نمایندگی از ملت عزادار ایران به منتقدین کم انصافش مخابره گردید که او همچون دیگر مردان بزرگ نمرده است بلکه راه و سیره اش نقشه راه یک ملت است.
............................................................................................................
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه

انتهای پیام /*

نظر شما