دو فیلم «ماحی» ساخته داود خیام و «خوب، بد، جلف» ساخته پیمان قاسمخانی در روزهای اخیر اکران نوروزی خود را آغاز کردهاند. یکی از محاسن این دو فیلم و البته دیگر فیلمهای اکران نوروز، تنوع ژانری آنهاست. «ماحی» فیلمی در ژانر سیاسی است که دو سال قبل ساخته شد و از حضور در جشنواره فجر بازماند. فیلم سوژه ملتهب و کنجکاوی برانگیزی دارد. تحریمهای اعمال شده در دولت قبل باعث به وجود آمدن فسادهای مالی گستردهای شد که بابک زنجانی مولود همین فضاست. در تحریمهایی که از ابتدای دهه نود علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت، تحریم دارویی یکی از پرانتقادترین این تحریمها بود که با هر نوع نگاهی عملی ضدانسانی و خارج از اخلاق بود. این تحریمها باعث مشکلات بسیاری در کشور شد و عملا خانواده بیماران سرطانی بسیاری را درگیر خود کرد. «ماحی» همین سوژه را محور فیلم خود قرار داده است. فیلم که از ده روز پیش تیزرهایش در فضای مجازی منتشر شد با استفاده از سخنان دکتر محمود احمدینژاد فضای دوگانهای را برای علاقهمندان سینما به وجود آورده است. در واقع نمیتوان با دیدن تیزرها به این یقین و قطعیت رسید که فیلم در حمایت از احمدینژاد و فضای دولت قبل است یا در انتقاد از تصمیمات آنها ساخته شده است. چیزی که به عنوان خلاصه داستان در رسانهها منتشر شده البته بیشتر سمت و سویی انتقادی دارد. در هر صورت چه فیلم حمایت یا انتقاد کرده باشد فضای متنوعی به وجود آورده که میتوان به آن امید بست و امیدوار بود که از این به بعد فیلمهایی با سوژههای سیاسی بیشتر در سینمای ایران (که از فقر سوژه به شدت رنج میبرد) ساخته خواهد شد. در هر صورت در صورت دیده شدن فیلم میتوان بازخوردها را مورد بررسی قرار داد و در فضایی دیگر به صورت مجزا به آن پرداخت. نخستین فیلم سینمایی فیلمنامهنویس قهار سینمای ایران کمدی نابی است که دقیقا در ژانر مورد علاقه قاسمخانی قرار دارد. فیلمی دیوانهوار که هر لحظهاش سرشار از شوخی است. قاسمخانی در این فیلم با خودش، برادرش، اهالی سینما و ژانرهای مختلف شوخی کرده و از به اجرا گذاشتن سوژههای مختلف هراسی نداشته است. میتوان فیلم را از این نظر موفق دانست. وجود نویسنده خلاقی مثل قاسمخانی برای سینمای ایران یک موهبت است. او نویسنده بسیاری از فیلمنامههای به یادماندنی سینمای ایران است. نویسندهای که بسیاری معتقدند شوخیها و فضای کمدی نوشتاریاش را بسیاری از کارگردانها در اجرا خراب کرده و از پس اجرای درست آن برنیامدهاند. حالا او خود وارد گود شده و با استفاده از ایده اولیهای که منجر به ساخت سریال «پژمان» شد، فیلمی با حضور پژمان جمشیدی کارگردانی کرده که قطعا از پرفروشهای نوروز امسال خواهد بود. یک کمدی با ایدههای فراوان در متن و اجرا که نخستین تجربه کارگردانی خالق «شبهای برره»، «مارمولک»، «مکس» و «ورود آقایان ممنوع» است.
* منتقد
∎
نظر شما