شناسهٔ خبر: 17998810 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روستای بن زرد کهگیلویه وبویراحمد رسید

یاسوج - ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از ورود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روستای بن زرد از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا خبر داد و گفت که تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری خطرناک در استان اندیشده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روستای بن زرد با جمعیتی حدود 800 نفر در 30 کیلومتری شهرستان دنا و در 60کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
عبدالله بهمنش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مردم روستای بن زرد و روستاها و مناطق اطراف توصیه کرد که از خرید و فروش هرگونه پرنده به ویژه مرغ محلی تا پاک سازی کامل بیماری خود داری کنند.
وی گفت که به دلیل خطرناک بودن ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان، تمامی اهالی این روستا نیز توسط مرکز بهداشت واکسیناسیون شده اند.
بهمنش گفت که نمونه گیری ها از روستانشینان دیگر نزدیک به این روستا نیز انجام و منتظر پاسخ قطعی تهران هستیم.
وی بیان کرد که سازمان دامپزشکی کهگیلویه و بویر احمد آمادگی دارد مردم و خانواده هایی که اقدام به معدوم کردن پرندگان و مرغ های خود می کنند، هزینه معدوم سازی در مناطق در معرض خطر را به صاحبان آنها پرداخت کند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کارگران مرغ داری ها در استان خواست که از رفت و آمد در بیرون از کارگاه بدون رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی خودداری کنند.
وی ابراز داشت که روز گذشته نیز یک خودروی مرغ فروش سیار در روستای بن زرد را که از استان های دیگر به صورت غیرمجاز اقدام به فروش مرغ کرده بود را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شده و در نزدیک به 9 استان کشور مشاهده شده است.
بهمنش ادامه داد که خرید و فروش پرندگان زنده ممنوع است و انتظار می رود محیط زیست استان نیز شکار هرنوع پرنده را تا اطلاع بعدی ممنوع کند.
وی تاکید کرد که تردد و جا به جایی هر نوع دام و فرآورده های دامی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد و با متخلفین در این زمینه طبق قانون برخورد می شود.
وی گفت که تاکنون دستوری مبنی بر قرنطینه کردن این روستا صادر نشده اما اجازه ورود و خروج مرغ، کبوتر و هر پرنده دیگری داده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی مرغ و پرندگان مراتب را با تلفن گویای 1512 اطلاع دهند.
پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر 10 رودخانه و دریاچه 2 سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می آیند.
در ایران نیز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H5N1 برای نخستین بار در بهمن سال 1384 در «قوی های وحشی» تالاب بندر انزلی گزارش شد.
پرندگان وحشی و از جمله پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005/6110

انتهای پیام /*

نظر شما