شناسهٔ خبر: 17571334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

توصیه مطبوعات آزادمنش! اروپا به شاه مراکش

آنچه در تحلیل های اکثر مطبوعات غربی در مورد حوادث مراکش آمده لزوم سرکوب شدید مخالفان به هر وسیله و قتل عام مخالفان از سوی شاه حسن است.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 5 بهمن 62

چکیده:

  • در جلسه شورایعالی قضایی استعفای دادستان کل انقلاب پذیرفته شد.

 

  • آیت الله منتظری از دولت خواست سیستم  اداری کشور را متحول کند.

 

  • هاشمی در دیدار با سفیر ایران در سوریه: جمهوری اسلامی ایران نسبت به اموری که کمک به مقاومت فلسطین باشد بی تفاوت نخواهد بود.

 

  • مطبوعات اروپا به شاه حسن توصیه کردند که در مراکش حمام خون به راه بیندازد.

 

  • تعداد شهدای اعتراضات اخیر مراکش به 400 شهید و صدها مجروح رسید.

 

استعفای دادستان کل انقلاب پذیرفته شد

شواری عالی قضایی دیروز با حضور اعضا و وزیر دادگستری تشکیل جلسه داد. در این جلسه هر یک از اعضای شورا گزارشی از مسائل مربوط به حوزه مسئولیت خود را مطرح کردند در جلسه دیروز شورای عالی قضایی همچنین استعفای حجت الاسلام سید حسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.(1)

 

آیت الله منتظری: دولت باید در سیستم اداری کشور انقلاب بوجود بیاورد

معاورن نخست وزیر در امور استخدام اداری کشور به همراه معاونین خود با آیت الله منتظری دیدار کردند و گزارشی از جریان استخدام اداری و مشکلات موجود را به نظر ایشان رساندند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: سیستم اداری ما که از رژیم گذشته هنوز بر جامانده متاسفانه به شکلی است که معمولا شغل های کاذب بسیاری وجود دارد و برای انجام یک کار جزئی ملاحظه می شود که باید یک جریان پیچیده را طی نمود به نظر من دولت به این معنا که خیلی هم مهم است باید توجه نماید و برای این شغل ها و ادارات زائد که جز دردسر برای مردم و حقوق پرداختن دولت ثمره دیگری ندارد فکری بکند. در غیر این صورت همه کارهای مردم معطل می ماند.

آیت الله منتظری افزود: دولت با یک محاسبه دقیق باید بنشیند و بررسی کند و با یک تصمیم انقلابی تحولی در سیستم استخدامی کشور بوجود بیاورد و این بار سنگین که در بودجه هر سال منعکس است از دوش مردم بردارد و کارها و شغل های زیاد و کاذبی که در گذشته به ملت تحمیل شده بود را حذف یا در یکدیگر ادغام کند.(2)

 

تاکید آیت الله هاشمی بر حمایت از مقاومت مردم فلسطین

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در دیدار با حجت الاسلام محتشمی پور سفیر جمهوری اسلامی در سوریه طی سخنانی با تاکید بر حمایت ملت مسلمان ایران از ملت مظلوم فلسطین گفت : ما نسبت به اموری که کمک به مقاومت فلسطین باشد بی تفاوت نخواهیم بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار  روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را بسیار خوب توصیف و بر استمرار و تحکیم این روابط تاکید کرد.آقای هاشمی همچنین از حرکت مسلمانان لبنان علیه رژیم اشغالگر قدس در جنوب لبنان تمجید کرد و گفت: ما از مومنین لبنان در این حرکت حمایت می کنیم. در این ملاقات  سفیر ایران در سوریه گزارشی از اوضاع سیاسی نظامی منطقه و توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان لبنان و نیز تهاجم نیروهای مداخله گر چند ملیتی و رژیم صهیونیستی علیه پایداری سیاسی و نظامی دولت سوریه را ارائه کرد. آقای محتشمی پور همچنین نحوه کمک رسانی به مردم فلسطین و مقاوت اسلامی لبنان را تشریح کرد.(3)

 

شهادت 400 مراکشی در اعتراضات اخیر

در حالی که خبرهای رسیده از مراکش از افزایش موج تظاهرات و اعتصابات علیه رژیم شاه حسن حکایت دارد و بر اساس گزارش های رسیده از مراکش اعتصاب سراسری حمایت 90 درصدی مردم برخوردار است منابع خبری وابسته به امپریالیسم تلاش می کنند قیام مردم مسلمان مراکش را پایان یافته تلقی کنند.

برخی از خبرگزاری ها تعداد شهدای اعتراضات اخیر را بیش از 400 نفر عنوان کرده اند اما هنوز از آمار واقعی شهدا و مجروحان این سرکوب جنایتکارانه اطلاع دقیقی در دست نیست. در جریان این اعتراضات همچنین صدها تن نیز دستگیر و به شکنجه گاه های شاه حسن روانه شده اند روزنامه لوموند نیز از مراکش گزارش داد در برخی از شهرها سربازان رژیم سلاح های خود را به مردم داده و به صفوف اعتراضات پیوسته اند.

رادیو دولتی کلن نیز به نقل از روزنامه آلمانی دی ولت نوشت: شاه حسن بیم دارد که طوفان انقلاب اسلامی گریبانش را بگیرد و به سرنوشت مشابه شاه ایران دچار شود آنچه در تحلیل های اکثر مطبوعات غربی در مورد حوادث مراکش آمده لزوم سرکوب شدید مخالفان به هر وسیله و قتل عام مخالفان از سوی شاه حسن است.(5)

منابع :

1. کیهان، 5 بهمن 62، ص 2
2. اطلاعات، 5 بهمن 62، ص3
3. اطلاعات، 5 بهمن 62، ص 3
4. کیهان، 5 بهمن 62، ص 20

انتهای متن/

نظر شما