شناسهٔ خبر: 17568032 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون عمرانی شهرداری در نشست خبری:

۵۰ درصد کار آواربرداری انجام شده است/ ۸ هزار تن آواربرداری تا پایان امروز صورت می‌گیرد

معاون فنی عمرانی شهرداری گفت: ۵۰ درصد کار آواربرداری واقعه پلاسکو انجام شده و تا پایان امروز باید حدود ۸ هزار تن صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو عصر امروز نشست خبری حادثه پلاسکو با حضور گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین الملل شهرداری تهران، علیرضا جاوید به نمایندگی از شهرداری تهران و معاون فنی عمرانی شهرداری، مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی استان تهران، قاضی شهریاری معاون دادستان تهران،  سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست جاوید اظهار داشت: پلاسکواین ساختمان بلندمرتبه 57 سال قبل در 17 طبقه ساخته شد و اولین ساختمان تمام فلزی شهر تهران به شمار می رفت.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری تصریح کرد: با این که حریق در ساعت ابتدایی صبح رخ داد اما تعداد زیادی از کسبه در آن ساعت مشغول باز کردن مغازه هایشان بودند که آتش نشانان اکثر آنها را خارج و جانشان را نجات دادند این در حالی است که در این ساختمان روزانه هزار نفر تردد می کنند.

 

وی با بیان اینکه پلاسکو نیم قرن قدمت داشته است افزود: ساختمان تمام فلزی پلاسکو قریب به ساعت در حریق گرفتار شد و در زمان ساخت آیین نامه های ضد حریق بودن ساختمان و حتی اندود کردن الزامی نبوده است از این رو طبیعی است که ساختمان بعد از دو ساعت سوختن نتواند تاب بیاورد و بعد از اینکه ستون ها دچار گسیختگی می شوند سقف ها نیز از طبقات بالایی بر روی هم افتاده و ساختمان کلا فرو می ریزد.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری تصریح کرد: معماری ساختمان پلاسکو به دلیل U شکل بودنش موجب شد تا آوار به ساختمان های اطراف و یا درون خیابان ریزش نکند و تنها درون خود ساختمان بریزد.

 

وی با بیان اینکه امدادرسانی از لحظات ابتدایی حادثه صورت گرفت خاطر نشان کرد: حتی شهردار تهران که در سفری خارج از تهران و در قم برای دیدار با مراجع اعظام رفته بودند بلافاصله و کمتر از یک ساعت خود را به تهران رساند و به جای مدیریت تلفنی بحران به صورت حضوری مدیریت صحنه را برعهده گرفت.

 

جاوید ادامه داد: به دلیل ریزش اسکلت فلزی ساختمان این تخریب در هم تنیده می شود به نحوی که به منظور آواربرداری مجبور به استفاده از برش فلزات بودیم حجم تخریب بسیار عظیم بود و تمامی اوار از جمله سقف های بتنی، کولر و بخاری های گازی، کپسول های گازی، شرایط آواربرداری را بسیار دشوار کرده بود.

 

وی با اشاره به عملیات آواربرداری این سانحه یادآور شد: در حال حاضر 50 درصد از آوار برداشته شده و احتمالا تا پایان امروز کار آواربرداری 8 هزار تن انجام می شود این در حالی است که تاکنون بیش از 6 هزار تن کار آواربرداری محقق شده است.

 

جاوید یادآور شد: حدود 800 سرویس کامیون ظرفیت ده تن در طول روزهای گذشته از محل خارج شده و حدود 207 کامیون آهن آلات جابه جا کرده است هم چنین 400 کامیون نخاله ها را به خارج انتقال دادند. آواربرداری از لایه های فوقانی آغاز شده تا ضمن کاهش و سبک سازی حجم آمار احتمال کمک رسانی به افراد در زیر آوار و کشف آنها فراهم شود.

 

وی تاکید کرد: البته باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم با توجه به بالا بودن حجم آوار و در هم تنیده شدن سازه ها احتمال به دست آوردن اجساد به صورت مشخص امری سخت است.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری بیان داشت: همدلی خوبی میان دست اندرکاران بحران بعد از حادثه وجود دارد افزود: حتی پیمانکاران شهرداری اعلام آمادگی کردند در صورت لزوم تجهیزاتشان را در اختیار قرار دهند حدود 300 نفر در شبانه روز کار خدمت رسانی را نیز انجام می دادند.

 

وی تاکید کرد: آواربرداری در حال حاضر سرعت گرفته و در حال نزدیک شدن به لایه های زمین هستیم و امیدواریم تا چند روز آینده به آوار طبقات منفی نیز دسترسی پیدا کنیم.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری بیان داشت: از آنجایی که پیکرهای افراد در زیر آوار وجود دارد سرعت آواربرداری متناسب با این مسئله انجام می شود به نحوی که به دلیل کشف اجساد کشف در دو مرحله انجام می گیرد در مرحله اول کارشناسان آتش نشانی در لحظه آواربرداری دقت لازم را دارند و در مرحله دوم بعد از این که نخاله ها به زمینی 7 هکتاری در محدوده خیابان خیام منتقل شد با استفاده از دستگاه های پیشرفته بار دیگر کنترل ها انجام می شود تا احیانا اگر مسئله ای در این بین وجود داشه باشد کشف شود.

 

جاوید یادآور شد: قالیباف پس از حادثه اعلام کرده بود که بعد از 5 روز از مرحله بحرانی عبور خواهیم کرد که خوشبختانه توانستیم با گذشت سه روز از مرحله بحران عبور کنیم و امروز نیز با برداشتن قطعات سنگین فلزی از مرحله بحران خارج می شویم.

 

وی افزود: متاسفانه ساختمان پلاسکو به سیستم گرمایشی یکپارچه مجهز نبود و اکثر واحدها از روش های متفاوتی برای گرمایش استفاده می کردند، احتمالا انفجار موردی کپسول های گاز و کولرهای گاز در طبقات موجب گسیختگی ستون های طبقه و فرو ریختگی طبقات ساختمان ها شده باشد که باید کارشناسان این مسئله را تایید کنند.

 

قاضی شهریاری در ادامه این نشست بیان داشت: اولویت ما نجات افرادی بود که احتمال زنده ماندشان در زیر اوار وجود داشته باشد در اولویت بعدی هم به دنبال کشف و شناسایی اجساد مفقود شده در زیر آوار بودیم.

 

وی با اشاره به شهادت بهنام میرزاخانی از آتش نشانان به شهادت رسیده در این واقعه ناگوار تصریح کرد: در روز اول بهنام میرزاخانی که از نیروهای خدوم آتش نشانی بود در بیمارستان فوت کرد و در بامداد روز دوم دو پیکر از زیر آوار شناسایی شدند البته در بامداد امروز نیروهای امدادی پیکر سه تن از افراد متوفی در تاسیسات ساختمان پلاسکو که در محل تونل کویتی ها کشف کردند.

 

سرپرست دادسرای جنایی تصریح کرد: بنده به دنبال کشف این سه جسد در محل حضور داشتم و در بازرسی اجساد فساد نعشی پیشرفته را مشاهده کردم و بعد از معاینات اولیه این سه جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد. در بررسی های صورت گرفته علاوه بر فساد نعشی پیشرفته شاهد اثرات ضربه حاصل از آوار بر بدنه های مکشوفه بودیم البته مشاهده فساد پیشرفته بر روی اجساد دلالت بر فوت این افراد در روز نخست واقعه پلاسکو دارد.

 

قاضی شهریاری تاکید کرد: با توجه به لزوم حراست از اموال کشف شده و هم چنین فراهم کردن تمهیدات قانونی برای انتقال اموال کسبه ساختمان مجاور و آسیب دیده سعی کردیم تا جایی که امکان داشت برای انتقال اموال کسبه ساختمان های اطراف مجوز قضایی صادر کنیم هم چنین در روزهای اخیر سه کارشناس سازه ایمنی پاساژ کویتی ها و پشت پاساژ پلاسکو را مورد بررسی قرار می دهند و پس از تایید ایمنی این ساختمان ها مالک ها بتوانند به محل کارشان مراجعه تا اموال و اسنادشان را منتقل کنند.

 

وی تاکید کرد: با توجه به پیام مقام معظم رهبری در حال حاضر به دنبال مقصر نیستیم و باید به اصل حادثه که همان کمک به حادثه دیدگان است بپردازم و به طور قطع بعد از عبور از بحران پرونده تشکیل می شود و مقصر یا مقصران احتمالی مشخص خواهند شد اما در حال حاضر هر گمانه زنی خلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

 

در ادامه این نشست قادی پاشا مدیر کل سازمان پزشکی قانونی استان تهران بیان داشت: تاکنون 6 پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته که همکاران بنده آنها را از تمام جوانب به طور دقیق مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

 

وی با اشاره به پیکر سه تن از متوفیان حادثه پلاسکو تصریح کرد: زمان مرگ سه پیکری که اخیرا از زیر آوار بیرون کشیده شد که مربوط به کسبه و شهروندان در ساختمان بوده با ساعات اولیه تخریب پلاسکو همخوانی دارد چرا که هیچ گونه آثاری از منواکسید کربن و یا دوده در آزمایش خون آنها دیده نشد و این اجساد به مرحله فساد نعشی پیشرفته رسیده بودند.

 

قادی پاشا تصریح کرد: تا به امروز خانواده 15 آتش نشان و 4 کسبه ساختمان پلاسکو برای تشخیص هویت و انجام آزمایش های مربوطه به مرکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند.

 

مدیر کل سازمان پزشکی قانونی استان تهران افزود: ممکن است به دلیل بالا بودن حرارت و آتش اجساد قابل شناسایی نباشند حتی به دلیل حرارت بالا اجساد می تواند خاکستر هم شود.

 

 

سردار عباسعلی محمدیان از دیگر حاضران در این نشست بیان داشت: به محض این که یک حادثه ای اتفاق می افتد شاهد حضور متراکم جمعیت می شویم که به واسطه شاخص بودن سازمان وگسترده بودن آتش طبیعی بود کسانی که در این محدوده شاغلند و برخی مردم برای کمک برای یاری رساندن حضور گسترده ای به وجود بیاید.

 

وی افزود:  با توجه به حضور خیل عظیم مردم و لزوم تامین امنیت کسبه و اموال آنها تلاش کردیم علاوه بر کنترل ترافیک ورود جمعیت به محل حادثه را مهار کنیم.

 

محمدیان بیان داشت: محل حادثه را از جمعیت مردمی که به عنوان امدادرسان داوطلب و یا از روی کنجکاوی در منطقه بودند تخلیه کردیم.

 

وی افزود: پلیس با توجه به دستور مقام قضایی که موظف به نگه داری از اموال مردم و کسبه ای که محل کارشان دچار حادثه شده با هماهنگی مقام قضایی محلی را به عنوان گنجینه پلیس آگاهی در نظر گرفتیم تا تمامی اموال سالم، متروکه و گاوصندوق های که از محل حادثه و زیر آوار بیرون کشیده شده بود در آن نگه داری شود.

 

محمدیان تصریح کرد: قرار شد اموال متروکه در محل حراست شده نگه داری شوند و گاوصندوق های به دست آمده پس از تصویربرداری با مشخصات گاوصندوق هایی که مفقود شدنشان گزارش شده بود تطابق داده شود و بعد از طی ضوابط در اختیار صاحبان قرار گیرد.

 

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه این نشست خبری بیان داشت: در ساعت 7 و 59 دقیقه روز پنج شنبه 30 دی ماه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اطلاع داده شد که با توجه به حساسیت آن پس از دو دقیقه و دو ثانیه اولین گروه آتش نشانی به محل وارد شدند.

 

وی تصریح کرد: به دلیل حجم دود و آتش در پلاسکو این موضوع از فواصل دور قابل رویت بود که البته اولویت ما نجات ساکنان و اطفای حریق آن هم به صورت همزمان بود از این رو 4 نردبان هدرولیکی در دو سمت عملیات ایجاد شد  

 

ملکی افزود: آتش نشانان همزمان با اطفای حریق تخلیه کسبه را در دستور کارشان قرار دادند هر چند که این آتش سوزی در لحظات ابتدایی روز اتفاق افتاد اما حداقل تا 400 نفر از همشهریان در محل حادثه در ساختمان پلاسکو حضور داشتند و علی رغم اینکه برای خارج کردن برخی از آنها متوسل به زور بودیم اما بسیاری از آن ها همراهی لازم را نداشتند.

 

 سخنگوی سازمان آتش نشانی تصریح کرد: اطفای حریق ادامه داشت تا اینکه انفجاری در شمال ساختمان به یک باره رخ داد که بلافاصله فرمانده میدان عملیات دستور تخلیه را صادر کرد.

 

وی افزود: در هیچ جای قانون آورده نشده که آتش نشان باید برای نجات دادن کسی جانش را فدا کند این در حالی است که آتش نشانان فداکار پا را فراتر از این مسئله گذاشته و جانشان را برای نجات افراد فدا کرده اند.

 

ملکی تصریح کرد: می دانید که تعدادی از همکارنمان در زیر آوار هستند و اولویت نجات افراد از جمله آتش نشانان از دو جبهه شمالی و جنوبی آغاز شد این درحالی است که آوار چنان به هم فشرده شده بود که راهی برای تردد نبود حتی جرثقیل ۳۶۰ تنی در محل حادثه آورده شده بود تا ستون و پایه های ۵۰ تنی پلاسکو را جابه جا کند بعد از برداشتن تیغه آهن آواربرداری سرعت گرفت و لدورهای آواربردار توانستند با سرعت بیشتری کار کنند.

 

سخنگوی آتش نشانی افزود: پس از بررسی ها مشخص شد که مجموع شهدای آتش نشان و مفقود شدگان حداکثر ۲۵ نفر است که در این میان ۱۵ نفر اتش نشان بودند که پیکر دو تن از آنان از زیر آوار خارج شده است. 

 

وی افزود: برای کشف اجساد حفر کانال و ایجاد تونل های زیرزمینی را در دستور کار قرار دادیم. ۴ جسد کشف شده بامداد امروز از ناحیه سر آسیب های زیادی دیده بودند آواربرداری پلاسکو بسیار پیچیده است به نحوی که تمام آمار ۱۵ طبقه به طبقات منفی ریخته است. 

 

ملکی با بیان اینکه جا به جا کردن حتی یک تیکه سنگ یا بتن شکسته می تواند موجب فرونشست بیشتر آوار شود ادامه داد: حداقل تلاش ما این است که بدن ها متلاشی نشود و علی رغم آسیب فراوان محفوظ باقی بمانند.

 

سخنگوی آتش نشانی درباره برخی اخبار در شبکه های مجازی مبنی بر غیراستاندارد بودن لباس آتش نشانان خاطر نشان کرد: شک نکنید لباس های خریداری شده به ویژه در دو سه ماه اخیر بهترین لباس ها بودند و هر گاه درباره تجهیز ات و البسه داشتیم شهرداری دست رد به سینه ما نزد. 

 

وی تصریح کرد: تا زمانی که نیروهای امنیتی مشغول آواربرداری هستند نیروهای کارشناسی نمی توانند برای تعیین علت دقیق وارد کار شوند. 

 

ملکی در پایان پیرامون دود سفید ناشی از واقعه پلاسکو خاطر نشان کرد: همه دودها خطرناک نیستند حتی دروس اتش نشانی می خوانیم که اگر دودی به سفیدی برود یعنی آتش در حال خاموش شدن است آتش زیر اوار مدفون شده و با هر مرحله آواربرداری همراه با اکسیژن شعله ور می شود البته عمده دود برخواسته از واقعه پلاسکو را بخار آب تشکیل می دهد.

 

نظر شما