شناسهٔ خبر: 17554245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

همه آتش‌نشانیم!

آرمان - رامین علیزاده: آتشی بر جسم، آتشی بر جان؛ این حکایت روز‌ها و شب‌های سختی است که می‌گذرد؛ حکایت ایران سیاهپوشی که ترس‌زده و نگران است. روزگار پساپلاسکو، روزگار غریبی است؛ خبر‌ها تلخند و شیرین. پس لرزه‌های حادثه‌ای که قلب تهران را سوزاند و هرم آتشش از مرکز پایتخت به جاهای دیگر و از آنجا به شهر‌ها و کشور‌های مختلف رفت، با انتشار اخبار ریز و درشتی که دیگر شب و روز نمی‌شناسند، ادامه دارد. خبر‌ها همان تلخ‌ها و شیرین‌ها هستند؛ تلخ، چون هیچ خبری نمی‌تواند دردناک‌تر از سوختن ققنوس وار آتش‌نشانانی باشد که دیگر باید به آنها «آتش به جان» گفت و شیرین، چون در این روز‌ها ثابت شد ایرانیان به وقت لزوم قهرمانانشان را می‌شناسند، از آنها تجلیل می‌کنند و حاضرند در سوگشان چندین و چند روز سیاهپوش بمانند. حالا دیگر معلوم شده کسی زنده از زیر خاکستر‌های پلاسکو بیرون نمی‌آید. با این همه آمار قربانیان این حادثه تلخ هنوز معلوم نیست. پیکر کسانی از زیر خاک بیرون آورده شده‌ و از سرنوشت تعدادی که نمی‌دانیم چند نفر هستند، اطلاعی در دست نیست. می‌گویند کار آوار‌برداری تا پایان هفته ادامه می‌یابد. هفت روز در سوگ هستیم، در حالی که جانباختگان آتش‌سوزی پلاسکو روز پنجشنبه یعنی یک هفته بعد از درگذشتشان تازه تشییع می‌شوند. سهم آنها سوگواری بیشتر بود انگار و این تنها سهمشان بود، چرا که هنوز جسد‌شان از زیر خاک بیرون نیامده، اما و اگر درباره چه نامیدنشان شروع شده؛ هنوز اشک‌های خانواده‌های جانباختگان جاری است که حاشیه‌سازی‌ها از سر گرفته شده و افرادی که باید پاسخگوی اتفاق شوک‌آوری باشند که میلیون‌ها ایرانی را نگران و مبهوت کرده، سعی می‌کنند با دادن بیلان کاری بی ربط، عملکرد ضعیف خود را توجیه کنند. چند روز از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو می‌گذرد و همچنان برخورد درست و کارشناسی با این حادثه و جبران خسارت درگذشتگان و مالباختگان در‌هاله‌ای از ابهام است.

صاحب‌خبر -

آواربرداری و نبرد با آتش و آهن، وارد پنجمین روز خود شده است. آتش‌نشانان خواب به چشمانشان نمی‌آید و در تلاشند تا پیکر برادران خود را از زیر آوار سنگین خارج کنند. موجی از ناامیدی در مورد زنده یافتن اجساد، مخروبه‌های پلاسکو را فراگرفته است، چون دمای زیر آوار به دلیل آتشی که دوست ندارد خاموش شود، بیشتر از ۲۰۰ درجه است. مسئولان می‌گویند احتمال زنده بودن کسی زیر این آوار صفر شده است، اما کسی از دل آتش‌نشانان در صحنه خبر ندارد؛ تلاش آنها تا به حال به ضجه‌ای می‌ماند که تنها با یافتن پیکرهای برادران خود آرام می‌گیرد. سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با بیان اینکه عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد، می‌گوید: امیدواریم در ساعات آینده به پیکر شهدا دست یابیم. سیدجلال ملکی اظهار می‌کند: کماکان عملیات آواربرداری از دو جبهه جنوبی و شرقی پلاسکو ادامه دارد و تا حد زیادی رو به اتمام است. از ساعت‌های میانی بامداد یکشنبه به سمت جبهه غربی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. او با بیان اینکه در حال حاضر آواربرداری با سرعت در حال پیشرفت است، عنوان می‌کند: با حضور دو دستگاه بولدوزر غول‌پیکر و سایر تجهیزات همچون کامیون و بیل مکانیکی توانستیم ستون‌هایی را که مانع ادامه عملیات بودند، از سر راه برداریم.

آخرین جزئیات آواربرداری

عملیات آواربرداری در حالی ادامه دارد که حفر تونل‌ها به جایی نرسید و به گفته سخنگوی ستاد بحران پلاسکو، در چند روز گذشته با اعتماد به گفته برخی افراد که ادعا می‌کردند منطقه را می‌شناسد، کانال‌هایی حفاری شد، اما در آن نقاط به نتیجه نرسیدیم. ملکی ادامه داد: بخش زیادی از آوار جبهه شرقی و جنوبی برداشته شده، اما در جبهه غربی بخشی از دیوار ساختمان به صورت نیمه واژگون سایه‌ای بر آوارهای غربی افکنده و آن‌را ناایمن کرده بود. آتش‌نشانان چند ساعتی برای تثبیت و ایمن‌سازی محل تلاش کردند و بلافاصله بعد از آن عملیات آواربرداری مجددا آغاز شد.

احتمال شناسایی هویت ۲ جانفشان

اوایل امیدی برای زنده یافتن محبوس شدگان زیر آوار پلاسکو وجود داشت. هرچه زمان می‌گذشت، گویی آوار پلاسکو دست‌های خود را بیشتر گره می‌زد تا امید‌ها به بیم تبدیل شود. دو روز گذشته بود و شایعه پیغام آتش‌نشانان محبوس نیز داغ دل را آرام نمی‌کرد. این شرایط ادامه داشت تا روز شنبه و در جریان سومین روز عملیات جست‌وجو، پیکر دو شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد. روز گذشته نیز خبر رسید که پیکر یک شهید دیگر پیدا شده است، اما همچنان خبر دیگری از آتش‌نشانان مفقود دیگر و ۱۰ شهروندی که عنوان می‌شود زیر آوار مانده‌اند، به دست نیامده است. آمار مصدومان بالا می‌رود، مسئولان می‌آیند و می‌روند، بولدوزرهای بزرگ مشغولند و خانواده‌های آتش‌نشان‌ها چشم انتظارند، اما هنوز خبری نیست. با گذشت چند روز از شکستن کمر اولین ساختمان مدرن ایران، به غیر از آن سه پیکر، تنها چند کپسول و ماسک از جانفشانان کشف شده است. براساس آخرین اعلام اورژانس تهران، ۱۷۰ نفر مصدوم، حاصل حادثه پلاسکو است که از این تعداد ۱۲۸ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. گفتنی است، روز گذشته حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات از آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو عیادت کرد. سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در پی حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان، پیام تسلیتی صادر کرد. به گفته مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، هویت دو پیکر کشف شده به صورت احتمالی احراز شده است و پس از قطعی شدن اعلام‌ می‌شود.

مراجعه ۱۳ خانواده برای آزمایش ‌‌دی‌ان‌ای

از خانواده ۲۵ نفری که احتمال می‌رود زیر آوار مانده باشند، تاکنون ۱۳ خانواده به مرکز آتش‌نشانی میدان آزادی مراجعه کرده‌اند. در همین زمینه، رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: در کل سه پیکر آتش‌نشان در این حادثه به دست آمده است که یکی از آنها در بیمارستان بوده که از روز اول قابل شناسایی بود. دو جسد دیگر نیز با حضور خانواده‌های این افراد از روی صورت آنها قابل شناسایی هستند، اما بعد از شناسایی پیکر این دو آتش‌نشان، اسامی این افراد به صورت رسمی اعلام خواهد شد. احمد شجاعی با اشاره به اینکه احتمال می‌دهیم مابقی اجسادی که از زیر آوار بیرون می‌آیند، غیرقابل شناسایی باشند، تصریح کرد: به همین منظوراقدام به گرفتن دی‌ان‌ای خانواده‌های مفقودان کرده‌ایم و مرکزی توسط شهرداری تهران در میدان آزادی مشخص شده تا خانواده آتش‌نشانان در این مرکز حضور یافته و دی‌ان‌ای آنها برای شناسایی سایر آتش‌نشانان در بانک اطلاعاتی قرار بگیرد.

انتقال گاو صندوق‌های کشف‌شده به آگاهی

درحالی که انتظار می‌رفت پیکر شهدای آتش‌نشان از زیر آوار خارج شود، گاو صندوق‌های له شده و سوخته، رخ نشان دادند. پلیس از انتقال این گاوصندوق‌ها به آگاهی خبر داده است. جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به انتقال گاوصندوق‌ها، اسناد و اموال به اداره آگاهی مرکز گفت: به منظور تامین امنیت اموال کسبه، گاوصندوق‌ها، اسناد و اموال به آگاهی مرکز در خیابان وحدت اسلامی منتقل می‌شود. همچنین حین عملیات آواربرداری و انتقال نخاله‌ها به محوطه بزرگی که حفاظت شده است، با هر یک از کامیون‌ها یک نفر به محل تخلیه می‌رود تا کل اموال حفظ شود. او باتاکید بر اینکه کسبه برای دریافت هر گونه از اطلاعات از اموال خود می‌توانند به آگاهی مرکز مراجعه کنند، ادامه داد: به تدریج و در مرحله بعد اموال و وسایل متعلق به شهروندان از آوارها احصا می‌شود.

تشنج در جلسه کسبه پلاسکو

جلسه روز گذشته کسبه ساختمان پلاسکو در حسینیه فاطمه زهرا(س) پس از چند دقیقه به دلیل فریادهای پی در پی کسبه با اخلال مواجه شد. کسبه فریاد می‌زدند زندگی ما رفته است و چرا بنیاد مستضعفان پاسخگوی ما نیست؟ آنها به این مساله اعتراض دارند که چرا رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه حضور ندارد. پس از اینکه آرامش به محل برگزاری جلسه بازگشت، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران خطاب به کسبه پلاسکو گفت: ۷۲ ساعت از این فاجعه عظیم می‌گذرد، بسیاری در این حادثه کشته شده‌اند و این مساله را فراموش نکنید که هر زمان کشور با بحران مواجه شد، این بازاری‌ها بودند که به یاری شتافتند. آمده‌ام که پاسخگوی مطالبات شما باشم و به شما این اطمینان را می‌دهم که به دنبال خواسته‌های شما هستم. در همین لحظه عده‌ای از کسبه این مساله را مطرح کردند که براساس اعلام بنیاد مستضعفان، احیای دوباره ساختمان پلاسکو به دو سال زمان نیاز دارد. فاضلی در پاسخ به سخنان کسبه گفت: چهار منطقه را برای این کار معرفی کرده‌ایم تا آن را موقتا به کسبه واگذار کنیم. باید بهترین مناطق را در نظر بگیریم و این قدم اول ما است. به گزارش ایلنا، او اظهار کرد: عده‌ای این مساله را مطرح کردند که کسبه اجازه ندادند ایمن سازی در این ساختمان انجام شود. باید در پاسخ به این افراد بگویم ایمن سازی چه ربطی به اجازه کسبه دارد؟ نرسیدن به امور ساختمان‌هایی که در اختیار بنیاد است، هیچ ربطی به مانع شدن کسبه ندارد و نباید آنها را مقصر جلوه داد.

گزارش وزیر کشور به شورای امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از تشکیل جلسه شورای امنیت کشور و توضیحات وزیر کشور درباره ابعاد حادثه پلاسکو خبر داد. علاءالدین بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع پلاسکو در مجلس پیگیری می‌شود یا نه، گفت: کمیته تخصصی به دستور لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و یکشنبه صبح نیز در جلسه شورای امنیت کشور، وزیر کشور درباره ابعاد مختلف این حادثه توضیحاتی را ارائه کرد و امیدواریم با آواربرداری هرچه سریع‌تر ابعاد مختلف این حادثه مشخص شود.

تشکیل کمیته ویژه پیگیری مدیریت بحران

پس از فاجعه پلاسکو، توجه‌ها به سوی سایر بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های مشابه پلاسکو که به گفته مسئولان، در حدود ۳۰۰۰ ساختمان هستند، جلب شد. یک عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به جلسه فوق‌العاده ظهر دیروز این مجمع برای بررسی حادثه پلاسکو گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته ویژه پیگیری مدیریت بحران تشکیل شود که اولویت با موضوع حادثه پلاسکو است. ابوالفضل سروش با اشاره به پیشنهادات مجمع در این جلسه اظهار داشت: یکی از این پیشنهادات ناظر بر تشکیل کمیته ویژه پیگیری مدیریت بحران با حضور ۵ نماینده تهران است که این کمیته از محمدرضا نجفی، پروانه مافی، فریده اولاد قباد، غلامرضا حیدری و بنده(سروش) تشکیل شده است. به گزارش ایسنا، قرار است این کمیته به کلیات موضوع بافت‌های فرسوده و مشکلات پیش روی آن در تهران بپردازد که اولویت با موضوع پلاسکو است.

اخطاریه آتش‌نشانی ضمانت اجرایی ندارد

نایب رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد تشکیل کارگروهی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس برای بررسی ابعاد پلاسکو و پساپلاسکو را مطرح کرد. مرتضی طلایی، با اشاره به ابعاد مختلف حادثه پلاسکو با بیان اینکه بعضا انتقاد می‌کنند که چرا شهرداری تهران جلو فعالیت این ساختمان ناایمن را نگرفته است، گفت: واقعیت این است که هر ساختمانی هیات مدیره و متولی خود را دارد و اخطارهای سازمان‌های مختلف در مورد ناایمن بودن این ساختمان‌ها برای مدیران ارسال می‌شود و آتش‌نشانی به عنوان سازمان اجرایی، اخطاریه‌هایش ضمانت اجرایی ندارند و نمی‌تواند نسبت به پلمب کردن ساختمانی اقدام کند.

شهدای ایثارگر

محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری شورای شهر تهران و فرزند شهید محمدجواد تندگویان، در پیامی خطاب به رئیس مجلس، از تصمیم بنیاد شهید مبنی بر «شهید خدمت شمردن شهدای آتش‌نشان به‌ویژه شهدای پلاسکو» انتقاد کرد و خواستار تغییر قانون مربوطه برای ارتقای مقام شهدای آتش‌نشان به «شهید ایثارگر» شد. گفته شده کمپینی نیز در این رابطه به راه افتاده ست. پیش از این مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی تهران گفته بود، بنیاد شهید آتش‌نشانان را شهید نمی‌داند. درحالی که در مورد اعطای نام شهید به آتش‌نشانان، هنوز مباحثی مطرح است، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به تشییع پیکر مطهر شهدای آتش‌نشان و دفن آنها در قطعه ۵۰ بهشت زهرا اظهار کرد: پیش‌بینی شده در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی‌های صورت گرفته، مراسم تشییع و دفن شهدای تفحص شده، روز پنجشنبه هفته جاری در بهشت زهرا برگزار شود.

من آتش‌نشانم

هیچ کس تا به حال سخنی با قطعیت در مورد آوارهای پلاسکو و حتی آمار عزیزانی که زیر این آوار هستند، نگفته است، اما هیچ‌کس هم نتوانسته در قبال این فاجعه بیکار بنشیند. «من آتش‌نشانم» کمپینی است که از پشت جبهه پلاسکو به راه افتاده تا کمترین کاری را که می‌تواند انجام دهد. در راستای این کمپین، برخی از شهروندان سراسر کشور به منظور همدردی با آتش‌نشان‌های آسیب‌دیده و خانواده شهدای آتش‌نشان، در نقاط مختلف کشور با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی همدردی خود با حادثه‌دیدگان و خانواده‌های آنها را اعلام کردند. این کمپین نشان‌ می‌دهد همه مردم قلبا با پلاسکو همراه شده‌اند و از حمایت‌های کوچک خود برای قوت قلب به آتش‌نشانان حاضر در صحنه، دریغ نمی‌کنند. یکی از آتش‌نشان‌ها به خبرنگاری می‌گفت که شب قبل را کمتر از دوساعت خوابیده است. حوالی ساعت سه و نیم بامداد، حضور خودجوش کسانی که با پرچم مشکی وارد محوطه شدند و با فریاد‌های یاحسین و یا ابوالفضل، فضایی عجیب در کنار مخروبه پلاسکو ایجاد کردند، نشان از این دارد که در پشت صحنه هم خواب به چشمان کسی نمی‌آید.

از پلیس تقلبی تا پیچ به کهریزک

روز قبل، فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری از ساختمان پلاسکو شده بود، توسط ماموران انتظامی شناسایی و دستگیر شد. به گزارش تسنیم، همچنین یکی از کامیون‌های حمل ضایعات و آوار ساختمان پلاسکو، روز جمعه از مسیر اصلی منحرف و به سمت کهریزک رفته بود که توسط ماموران انتظامی هدایت شد.

برچسب‌ها:

نظر شما