شناسهٔ خبر: 17547180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رنسانسی در صنعت هسته ای دنیا

تهران - ایرنا- تارنمای امید ملی ایرانیان در یادداشتی آورده است:اتحادیه جهانی هسته ای بر این باور است اگر دولت ها همچنان با جدیت اجرای قانون مالیات بر تصاعد کربن را پیگیری کنند و از صنایع آلاینده بخوهند تا سطح آلایندگی خود را کاهش دهند، به تدریج توجه به سمت استفاده از انرژی هسته ای و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه معطوف می شود.

صاحب‌خبر -

تارنمای امید ملی ایرانیان در یادداشت خود آورده است: هم اکنون 67 درصد از انرژی برق در دنیا با استفاده از زغال سنگ و گاز طبیعی و فراورده های نفتی تولید می شود در حالیکه سهم انرژی هسته ای در تولید برق تنها 11 درصد است .
در سال 1945 میلادی استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق توسط امریکا انجام شد و به تدریج حمایت دولت های غربی از این صنعت باعث شد تاکنون بالغ بر 400 نیروگاه هسته ای در 31 کشور دنیا راه اندازی شود و 11 درصد انرژی برق دنیا با کمک این منبع ارزشمند انرژی تامین شود.

اما بعد از حادثه سال 2011 در ژاپن به تدریج سرمایه گذاری در این صنعت در کشورهای توسعه یافته کاهش پیدا کرد و دولت ها از زیر بار مسولیت تامین امنیت نیروگاهها شانه خالی کردندو تمام بار مسولیت را به دوش سرمایه گذاران گذاشتند.

به همین دلیل تمایل برای فعالیت در این صنعت در کشورهای توسعه یافته کم شد . ولی اتحادیه جهانی هسته ای معتقد است دنیا چاره ای جز استفاده از این منبع انرژی ندارد؛ زیرا استفاده از هر منبع دیگری برای تایمن نیاز برق بالغ بر 8 میلیارد نفری که در کره زمین زندگی می کنند باعث می شود تا انتشار گاز های آلاینده تنفس را در زمین غیر ممکن کند.
در دهه 1990 میلادی به دلیل قیمت پایین گاز در بازار جهانی سرمایه گذاری در نیروگاههای گازی در دنیا بیشتر شد ولی به نظر می رسد این تغییر سیاست جهانی ، تغییر نادرستی بود زیرا انتشار گازهای آلاینده از نیروگاههای گازی 30 برابر انتشار گازهای آلاینده از نیروگاه های هسته ای است . به همین دلیل می توان گفت که تغییر سیاست جهانی در دهه 1990 دلیل بحران زیست محیطی کنونی دنیا است.

سایت اتحادیه جهانی هسته ای در این مورد نوشته است:در سال های اخیر سهم تولید برق هسته ای در دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی کاهش یافت و دلیل این مساله هم نگرانی در مورد خطرات انسانی ناشی از وقوع حوادث غیر منتظره در نیروگاهها است ولی مطالعات ما نشان می دهد دنیا در آستانه رنسانسی بزرگ در صنعت هسته ای است.
این اتحادیه پیش بینی می کند : ما دوباره شاهد رشد تولید برق هسته ای و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه خواهیم بودزیرا این منبع قابل اعتماد ترین منبع انرژی و کم آلاینده ترین آنها است . از طرف دیگر ذخایر اورانیوم در دنیا بسیار بیشتر از ذخایر نفت و گاز است و به همین دلیل ساخت نیروگاههایی که با این ذخایر کار می کنند منفعت بیشتری برای اقتصاد دنیا دارد.

این اتحادیه دلیل پیش بینی خود درمورد افزایش تولید برق هسته ای را این طور بیان می کند:در سال های اخیر نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه افزایش یافت و سرعت شهرنشینی هم در جهان رشد کرد. با افزایش نرخ شهر نشینی نیاز به انرژی برق هم بیشتر شد . از طرف دیگر در این سال ها یک مساله دیگر هم دنیا را درگیر کرده است و آن هم انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از استفاده سوخت های فسیلی به خصوص در تولید برق است که باعث افزایش دمای کره زمین و افزایش سطح آلودگی هوا شده است .

طبق این گزارش اگر قرار باشد تمام نیاز برق شهرهای دنیا با استفاده از نیروگاه های فعال با انرژی های فسیلی تامین شود، بحران محیط زیست در دنیا بیشتر می شود بنابراین تنها منبعی که امکان تامین نیاز دنیا را دارد انرژی هسته ای است. اگرچه ساخت نیروگاه های هسته ای بسیار گران است و برای ساخت یک نیروگاه با لحاظ کردن تمامی مسایل ایمنی سال های زیادی زمان مورد نیاز است اما بازهم می توان گفت تامین امنیت انرژی در دنیا در کنار تامین سلامت انسان ها در گرو همین سرمایه گذاری است.

سیاستی که زمینه ساز رنسانس می شود

اتحادیه جهانی هسته ای بر این باور است اگر دولت ها همچنان با جدیت اجرای قانون مالیات بر تصاعد کربن را پیگیری کنند و از صنایع آلاینده بخوهند تا سطح آلایندگی خود را کاهش دهند، به تدریج توجه به سمت استفاده از انرژی هسته ای و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه معطوف می شود. هم اکنون 67 درصد از انرژی برق در دنیا با استفاده از زغال سنگ و گاز طبیعی و فراورده های نفتی تولید می شود در حالیکه سهم انرژی هسته ای در تولید برق تنها 11 درصد است .

اتحادیه جهانی هسته ای پیشنهاد می‌کند با افزایش سرمایه گذاری در تولید برق هسته ای در دنیا تا سال 2030 میلادی توان تولید برق با کمک این منبع انرژی 30 درصد رشد کند و به 510 گیگا وات برسد و تا سال 2035 میلادی هم با 41 درصد افزایش نسبت به سال 2015 از مرز 552 گیگاوات بگذرد.این اتحادیه پیشنهاد می کند تا سال 2050 میلادی بر ظرفیت تولید برق هسته ای در دنیا 1000 گیگاوات اضافه شود.

با تحقق این هدف تولید برق هسته ای در دنیا به 25 درصد کل برق تولیدی در جهان می رسد که می تواند از بار انتشاد گاز دی اکسیر کربن در دنیا بکاهد . اتحادیه جهانی هسته ای رنسانس صنعت هسته ای را نه در آینده دور بلکه ظرف یک دهه آینده پیش بینی کرده و از آن به عنوان یک عامل مثبت در وضعیت سلامت و تامین انرژی در جهان یاد می کند.

*منبع:امید ملی ایرانیان/3بهمن 95
*اول*1566*انتشاردهنده:علیرضا فرجی

انتهای پیام /*

نظر شما