شناسهٔ خبر: 17543479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ثبت دانش بومی و سنتی دامپزشکی در قالب کتاب

کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ثبت دانش بومی و سنتی دامپزشکی فراخوان داد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی قصد دارد با همکاری علاقه‌مندان طب سنتی در سراسر کشور به جمع‌آوری و ثبت این اندوخته‌ها اقدام کند. مجموع این آثار بعد از بررسی با نام افراد منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند فرم ارائه دانش بومی و سنتی دامپزشکی را از سایت توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت و بعد از تکمیل به نشانی vetchtm@gmail.com ارسال کنند. دانش بومی و سنتی که حاصل تجربیات چند هزارساله انسان‌ها و جزو سرمایه‌های با ارزش هرکشوری محسوب می‌شود، به دلیل شفاهی بودن آن در معرض خطر نابودی و فراموشی قرار دارد.

درک عظمت و پیچیدگی این روش‌ها محققان را کمک می‌کند که حداقل ادعاها، روش‌ها و باورهای موجود در جامعه را به‌عنوان فرضیات و گمانه‌های علمی بپذیرند و یکایک آن‌ها را به محک علم نوین آزمون کنند؛ همچنین در صورت یافتن جنبه‌های علمی و عملی، استفاده شود. علاوه بر این دانش، حداقل می‌تواند در حافظه تاریخی کشور ثبت شده تا در زمان و فرصت مناسب‌تر تفسیر بهتری از این دارایی‌های علمی- فرهنگی ملی پرداخته شود.

نظر شما