شناسهٔ خبر: 17537411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

« آب شیرین »، روستایی محروم در دل ثروت

گچساران - ایرنا- « آب شیرین » روستایی از توابع گچساران که با وجود واقع شدن در دل تأسیسات نفتی ، مردم آن از کمترین امکانات رفاهی و اقتصادی محروم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روستای یکهزار و 850 نفری که 100 سال پیش در کنار مخازن نفتی، محل سکونت شده، با داشتن منابع عظیم و زمین های حاصلخیز کشاورزی مردم برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجهند.
کمبود فضای سبز، آلودگی شدید هوای حاصل از مخازن نفتی، وجود کانال‌های سیلاب ساماندهی نشده و معابر خاکی، بیانگر فقر و محرومیت این خطه در حدود 20 کیلومتری شهر دوگنبدان معروف به بام نفتی ایران است.
یکی از ساکنان روستای آب شیرین در گچساران گفت: هر روز با یک دستگاه موتور سیکلت به شهر رفته و با کارگری در ساختمان های در حال احداث شهر دوگنبدان درآمد اندکی برای زندگی کسب می کنم.
علی صالحی با اشاره به آتش های فوران چاه های نفت و دودی که از آن متصاعد می شود گفت: عدالت اجتماعی ایجاب می کند، تا اهالی این روستا دارای سهمیه ای خاص برای اشتغال در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران باشند.
یک بانوی جوان ساکن روستای آب شیرین گچساران گفت: نبود فضای سبز و مرکز تفریحی در این روستای پر جمعیت افزون بر تهدیدهای سلامتی و زیست محیطی سبب روی آوردن کودکان و نوجوانان به تفریح های ناسالم می شود.
خاطره صادقی راد اظهار داشت: بیشتر مردم این روستا از قشر فقیر و کم درآمدی هستند که برای تأمین معاش خود مشکلات زیادی دارند.
وی با اشاره به وجود زنان هنرمند و فعال در صنایع دستی، خواستار تشکیل تعاونی تولید بانوان این روستا شد.
دهیار روستای آب شیرین گچساران گفت: از جمعیت 400 خانواری روستای آب شیرین 100 خانوار زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند و تعدادی از مردم نیز در نوبت دریافت خدمات این نهادها هستند.
روح الله نوروزی بیان کرد: وجود پنج کانال سیل بند ساماندهی نشده، خاکی بودن بخش عمده ای از معابر، کمبود فضای سبز با توجه به وجود 100 حلقه چاه نفت در اطراف این روستا از مشکلات مردم این خطه است.
وی عنوان کرد: نبود فرصت شغلی، کمبود آب کشاورزی و ماشین جمع آوری زباله مشکلات زیادی برای مردم این روستا ایجاد کرده است.
**روستاهای نزدیک مناطق نفتی نیازمند توجه بیشتر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهایی که در نزدیکی مناطق نفتخیز گچساران قرار دارند، نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تدبیری ویژه برای توسعه هستند.
سید موسی خادمی با اشاره به اینکه دود ناشی از چاه های نفت در اطراف این روستاها آثار منفی زیادی بر سلامت مردم آن دارد، اظهار داشت: سهمیه اعتبار آلایندگی هوای روستاهای مناطق نفتخیز گچساران برای شتاب بخشی به عمران و آبادی این مناطق پیگیری می شود.
وی با یادآوری نبودن کمترین امکانات زندگی در روستای آب شیرین به عنوان یکی از نزدیک ترین روستاها به مناطق نفتخیز، بیان کرد: مسئولان عالی رتبه مناطق نفتخیز جنوب با سفر به این روستاها در گچساران از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اختصاص اعتبارات جدید با هدف ایجاد فضای سبز برای کاهش آثار منفی آلودگی هوا بر مردم این مناطق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
خادمی ابراز داشت: اختصاص سهمیه اشتغال برای مردم ساکن این روستاها در صنعت نفت گچساران نیاز دیگری است که باید برای اجرایی شدن آن تلاش مضاعفی شود.
وی با یادآوری مشکل بیکاری به عنوان چالش مهم در سطح ملی، بیان کرد: جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های تولیدی نیاز است که با عملی شدن آن به احقاق حق مردم این مناطق کمک کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه فضای سبز، مجموعه رفاهی تفریحی، اجرای آسفالت معابر و ساخت مرکز درمانی از برنامه های دولت برای رفاه مردم روستای آب شیرین است.
**کمبود آب مهمترین مشکل مردم روستای آب شیرین
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: کمبود آب کشاورزی مهمترین مشکل مردم این خطه است که تخصیص 65 میلیون متر مکعب از آب سد در حال ساخت چم شیر راه تحقق کشاورزی در این منطقه را فراهم می کند.
علی داوودی اظهار داشت: طرح مطالعاتی تأمین آب چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست سد چم شیر انجام شده است و پس از بهره برداری از آن امکان اجرای طرح های کشاورزی در این منطقه فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت کشاورزی در کاهش آلودگی هوا بر تلاش برای تحقق این طرح ها تاکید کرد.
** طرح آسفالت روستای آب شیرین اجرا می شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آسفالت 15 هزار متر مربع از معابر روستای آب شیرین در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
ابراهیم فرزانه افزود: این طرح که قرار است با مشارکت دهیاری این روستا انجام شود پس از انجام زیرسازی عملیات آسفالت آن انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 پنج هزار متر مربع زمین در این روستا آسفالت شد در حالی که در دولت یازدهم 11 هزار و 200 متر مربع عملیات آسفالت انجام شده است.
فرزانه از انجام چهار هزار و 500 متر مربع محوطه سازی و پیاده روسازی در این روستا در سه سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است که پیش از آن یکهزار و 700 متر مربع انجام شده بود.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران دومین شرکت تولید کننده نفت در منطقه جنوب کشور است و افزون بر 20 درصد نفت ایران در حوزه نفتی این شهرستان تولید می‌شود.
شرکت نفت گچساران روزانه به‌طور میانگین 610 تا 615 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.
این شرکت هم اکنون مسئولیت تولید و صیانت از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه در این شهرستان بر عهده دارد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110 /8005

انتهای پیام /*

نظر شما