شناسهٔ خبر: 17495491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود نیروی انسانی، چالش منابع طبیعی گالیکش برای مقابله با آتش سوزی جنگل

گنبدکاووس - ایرنا - رییس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان گالیکش اعلام کرد: این اداره برای مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه بویژه مهار اتش سوزی های احتمالی که همه ساله در عرصه های منابع طبیعی شهرستان اتفاق می افتد با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است.

صاحب‌خبر -

منصور ممشلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وسعت 52 هزارهکتاری اراضی منابع ملی و جنگلی این شهرستان ولقع در شرق استان گلستان و وسعت بیش از 90 هزار هکتاری پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره گاه زیستکره، همه ساله شاهد بروز اتش سوزی های عدیده ای هستیم که خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و زیستگاه وحوش در این منطقه وارد می کند.
وی خاطرنشان: کمبود محسوس نیروی انسانی و امکانات محدود اطفای حریق، توان مقابله و مهار آتش سوزی های احتمالی جنگل ها را گرفته است که وزش تندبادهای خوشاباد ویژه این شهرستان در فصل پاییز و همچنین صعب العبور بودن ارتفاعات جنگلی و پراکندگی نقاط جنگلی، اطفای آن را سختتر می کند.
وی با بیان اینکه از سال ۹۱ تاکنون تعداد ۲۲۷ حریق در جنگل ها و عرصه های طبیعی گالیکش رخ داده است، افزود: در این آتش سوزی های بیش از ۱۸۵ هکتار جنگل و عرصه های طبیعی سوخته است که بیانگر اهمیت حفظ این مواهب خدادادی و تامین نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز برای حفاظت از آنها می باشد.
ممشلی یادآور شد: برابر استاندارد جهانی برای هر 714 هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی در نظر گرفته شده است، در حالی که در این شهرستان در شریاط فعلی به ازای هر سه هزار هکتار، یک نیرو وجود دارد و این در حالی است که از 18 نیروی کادری این اداره، در سال اینده هفت نفر باز نشسته می شوند.
وی گفت: برابر چارت سازمانی میبایست 37 نیرو داشته باشیم ولی با بازنشستگی 7 نفر از کارکنان این اداره، تعداد نیروها به 29درصد تعداد مصوب در چارت سازمانی می رسد.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد برای پیشگیری و جلوگیری از حریق های احتمالی حداقل 20 نیروی آموزش دیده ویژه این امور با شرایط ویژه فیزیکی و بدنی و تجهیزات مناسب مربوطه در احتیار داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چنین نیروهایی در احتیار نداشته و در مواقع لزوم از نیروهای حفاظتی و ستادی استفاده می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی گالیکش در خصوص امکانات اطفای حریق جنگل نیز گفت: برای اطفای حریق های احتمالی از 2 خودروی آتش نشانی با ظرفیت 300 لیتر در هر خودرو استفاده می شود در حالی که برای این منظور نیاز به خودروهای با ظرفیت بالای 2هزار لیتر می باشد.
وی اظهار داشت: مشکلات منابع طبیعی گالیکش برای پیگیری و رفع آن، در نشست صمیمی روسا وکارشناسان ادارات منابع طبیعی شهرستان های مینودشت و گالیکش با نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.
شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان دارای جاذبه های طبیعی فروان از جمله جنگل های درختان پهن برگ در بخش های مرکزی و لووه و پارک ملی منحصر به فرد گلستان است که 1362 گونه گیاهی ، 150 گونه پرنده و 50 گونه از جانوران پستاندار در آن زیست می کنند.
7481/1860
خبرنگار یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

انتهای پیام /*

نظر شما