شناسهٔ خبر: 17495220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی: کار وزارت ارشاد سنگین تر از وزارت خانه های دیگر است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: بسیاری از وزارتخانه ها تنها به فکر حل مشکل های مادی مردم هستند در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک تنه مشکل های معنوی مردم را هم حل کند به همین دلیل کار این وزارت خانه سنگین تر از وزارتخانه های دیگر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه، ضمن پاسخ گویی به سلام ریاست جمهوری که توسط وزیر ارشاد ابلاغ شد، افزود: توضیحات ارائه شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون فعالیت های صورت گرفته در حوزه فرهنگ موجب خوشبختی است؛ واقع مساله این است که نظام ما نظام جمهوری اسلامی است، اسلامیت آن وقتی درست می شود که مسائل دینی بر نظام حاکم باشد، غربی ها نظام دینی ندارند و فرهنگ آنها تضادی است بین فرهنگ دینی و لیبرالی، بنابراین باید مراقب بود نفوذ فرهنگ غربی غیر دینی در نظام ما نباشد.

وی بیان کرد: کار وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار سخت و حساس است، توجه به حوزه کتاب، فیلم، فضای مجازی، برنامه های  قرآنی و مدیریت فرهنگی مساجد هر کدام سنگین و مسئولیت آفرین است.

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی بعضی ها می گویند در این زمان نمی توانیم خواسته های بعضی ها را عملی نکنیم و حد وسطی می گیریم میان اندیشه های مختلف تا همه را از خود راضی کنیم نباید فرهنگ و ارشاد سوپر مارکتی باشد که برای همه خورا ک دینی و غیر دینی دارد، باید با ادبیات دوستانه افراد را به سمت ارزش های دینی هدایت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: از اصول و ارزش های دینی نباید خارج شد، الان فیلم ها نقش موثری دارند، صحنه هایی که به نمایش می گذارند ممکن است در جامعه طلاق و تجمل را زیاد کند یا افراد را به سمت ازدواج و زندگی ساده هدایت کند. 

وی ادامه داد: گاهی با نظارت مختصر مشکل حل می شود مانند فیلم های مرتبط با سیره و زندگانی ائمه معصومین (ع) که مشکل نمایش چهره آن بزرگواران با نشان دادن در هاله ای از نور حل می شود.

این مرجع تقلید گفت: کتاب ها هم برای هدایت بشر بسیار مهم است، گاهی اوقات افراد ناشایست کتابی می نویسند برای یک صفحه که در آن با ارزش های دینی مقابله می شود مانند کتابی در حوزه جامعه شناسی که در زمان طاغوت آموزش داده می شد و در صفحاتی از آن با دین و ارزش های دینی مقابله می کرد؛ بنابراین کنترل حوزه چاپ و نشر با وجود حجم بالای کتاب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: فضای مجازی هم که مشکل عظیم و فضای فساد شده است، این که برخی از افراد گفتند 5 یا 10 درصد آن دچار فساد شده، اشتباه است، فضاهایی مانند تلگرام و اینستگرام بیشتر باطل است، پالایش خوب است اما باید برای این برنامه ها جایگزین درست کرد تا افراد جامعه احتیاجی به  استفاده از این برنامه ها نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید در برنامه ریزی های شبکه ملی فضای مجازی ویژگی های خوب برنامه های تلگرام و اینستگرام وجود داشته باشد تا افراد به سمت استفاده از آنها اشتیاق داشته باشند و این راه حلی است که کارشناسان این حوزه ارائه می دهند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: فضای مجازی در درون خود مشکل سیاسی، اقتصادی، دینی و اهانت به مقدسات دارد و هم فساد اخلاقی ایجاد می کند، کارهای منسجم و گروهی باید در این زمینه انجام شود تا نتیجه مشورت ها و راهکارها منطقی و عملیاتی باشد.

وی افزود: دولت باید برای وزارت فرهنگ و ارشاد با توجه به مسئولیت های سخت آن بودجه خاصی درنظر بگیرد، نظارت بر فیلم ها، فضای مجازی، کتاب و دیگر بخش های فرهنگی هزینه های سنگین دارد.

 

نظر شما