شناسهٔ خبر: 17469319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک تولیدکننده لوستر:

وزیر صنعت برای شنیدن مشکل تولیدکنندگان وقت نمی‌گذارد

یک تولیدکننده لوستر گفت: وزیر صنعت جلسه‌ای برای حل مشکلات تولیدکنندگان نگذاشته تا مشکلات ما را بشنود.

صاحب‌خبر -



اکبر نمکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه وزیر صنعت فرصتی برای شنیدن مشکل تولیدکنندگان قرار نمی‌دهد، اظهار داشت: وزارت صنعت جلسه‌ای برای حل مشکلات ما نگذاشته و در حال حاضر با موانع زیادی روبرو هستیم. حتی در نمایشگاه ایتالیا هم که خواستیم مشکلاتمان را با وزیر صنعت مطرح کنیم به ما گفت که فعلا فرصت ندارم.
وی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای صنعتی که برق مصرفی آنها بالای 50 آمپر باشد، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند اما واحدهای کوچک‌تر از پرداخت این مالیات معافند. این در حالی است که در کشورهای دیگر اینطور نیست و تولیدکننده‌ای که اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود. تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند مجبورند از دریافت مالیات از مصرف‌کننده چشم‌پوشی کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان چین و ترکیه‌ای رقیب تولیدکنندگان ایرانی در صنعت لوستر هستند، گفت: هزینه تولید ما بالاتر از ترکیه است و در مقایسه با چین نیز، هزینه تولید در ایران چهار تا پنج برابر بالاتر است.
این تولیدکننده لوستر پایین‌ بودن قیمت انرژی را به عنوان یک مزیت برای تولید در ایران عنوان کرد و در عین حال افزود: ساعت مفید کار در ترکیه شش ساعت است در حالی که در ایران به یک ساعت می‌رسد، علاوه بر این، تولیدکنندگان ترکیه‌ای از حمایت‌های دولت این کشور برخوردار می‌شوند و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند اما اگر بخواهند تحت لیسانس یک شرکت خارجی تولید کنند باید 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.
به گفته نمکی، در صنعت لوستر سازی ایران فقط پنج واحد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که قدرت رقابت‌پذیری آنها را کاهش می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش 45 درصدی قیمت فلز برنج به عنوان ماده اولیه تولید لوستر طی 40 روز گذشته گفت: این ماده را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و امکان خرید از بورس کالا را نداریم.
نمکی توضیح داد: ورق برنج توسط کارخانه‌های داخلی با قیمت کیلویی 21 هزار تومان به فروش می‌رسد اما در نهایت با قیمت 29 هزار تومان به دست تولیدکننده لوستر می‌رسد.
این تولیدکننده لوستر با بیان اینکه 80 تا 90 درصد لوسترهای موجود در بازار داخلی،‌ چینی است خاطرنشان کرد: واردکنندگان به جای تعرفه 70 تا 90 درصدی، تعرفه 12 تا 25 درصدی پرداخت می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما