شناسهٔ خبر: 17454324 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بوستانی:

«رویش» دغدغه‌ ذات دین به شكل عام است

خبرگزاری میزان- مهدی بوستانی از فیلم‌سازان حاضر در جشنواره فیلم «رویش» معتقد است: در جشنواره رویش با فیلم‌هایی مواجه هستیم كه در عین جذابیت‌های سینمایی و تكنیكی، به دغدغه‌ ذات دین به شكل عام كه همانا اخلاق طیبه است، می‌پردازد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی بوستانی كارگردان مستند «بلا نسبت شما» درباره فیلمش در جشنواره «رویش» گفت: توجه به معضلی اخلاقی هر چند اجتماعی كه پارامترهای مختلفی در آن دخیل هستند كه قطعا یكی از دلایل نبود و یا كمبود باورهای دینی است.  
 
وی با اشاره به ارزیابی خود در خصوص جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش، عنوان كرد: همانا كه تعریف فیلم دینی كه این جشنواره مدعی‌ آن است، در طول این سال ها از فیلم‌هایی كه صرفا ظاهر دینی داشته است، به فیلم‌هایی كه باطن دینی دارند، تغییر كرده، دستاورد كمی نیست. چراكه با فیلم‌هایی مواجه هستیم كه در عین جذابیت‌های سینمایی و تكنیكی، به دغدغه‌ ذات دین به شكل عام كه همانا اخلاق طیبه است می‌پردازد.
 
بوستانی در پاسخ به اینكه چنین جشنواره‌هایی تا چه میزان می‌توانند به روند فیلم‌سازی كمك كنند، تاكید كرد: در شرایطی كه نمایش فیلم‌های كوتاه، منحصر به جشنواره ها است، طبیعتا هر جشنواره‌ای می‌تواند بستری برای نمایش تعدادی فیلم فراهم كند. اینكه هر جشنواره‌‌ای موضوعی، مولفه‌های هنری، تكنیكی و جذابیت‌های سینمایی را هم در كنار ارزش‌های موضوعی خاص خودش، ملاك انتخاب و داوری خود قرار دهد، یقینا در آن عرصه موفق و مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.
 
این كارگردان با اشاره به حمایت حوزه هنری از آثار مستند، تصریح كرد: حوزه هنری برای حمایت از آثار ارزشی و دینی اهمیت زیادی قائل است، اما گاهی نگاه مدیران به این مقولات، ظاهری و گاهی هم ریشه‌ای و عمیق است. فیلم ساختن با ظاهرسازی‌های كلیشه‌ای و گذاشتن چند دیالوگ اصطلاحا ارزشی، كار ساده ای است فیلمی كه امروزه جز دفع مخاطب، كاری از آن ساخته نیست. اما رسیدن به عمق بیشتر  و تاثیر دینی و اخلاقی بر مخاطب، سخت و دشوار است. جذب مخاطب با فیلم‌هایی كه شعار نمی‌دهند ولی تلنگری می‌شود بر فكر و ذهن مخاطب تا به وضعیت خود بیندیشد، كار هر كسی نیست. امید است مدیران فرهنگی به این مسئله بیشتر توجه كنند.  
 
كارگردان مستند «بلا نسبت شما» با اشاره به نگاه حرفه‌ای به فیلم كوتاه، عنوان كرد: منظور از حرفه‌ای گری، صرفا ملاك‌های اقتصادی و شغلی باشد در اكثر مواقع و همچنین بیشتر افراد، به این شكل وجود ندارد. اما اگر ملاك‌های هنری، سینمایی و همچنین بحث تاثیرگذاری بر مخاطب و ذهن و فكر آن مدنظر باشد، فیلم كوتاه نه تنها از فیلم بلند چیزی كم ندارد بلكه در بیشتر مواقع، تاثیرگذاری بالاتری هم دارد.  
 
وی ادامه داد: دنیای فیلم كوتاه، دنیای شور و اشتیاق فیلم‌سازی در كنار دغدغه‌مندی و ابراز نظر است. در همه جای دنیا هم این‌گونه است. به لحاظ اینكه در ایران كمتر با این سازوكار سروكار داریم غبطه‌خوردن و گله‌گذاری دردی را دوا نمی كند. همچنان كه تلویزیون ترجیح می‌دهد تولیدات كلیشه‌ای و سریال‌های مشابه پخش كند و در بهترین حالت مردم را سرگرم كند. در حالی كه فیلم كوتاه، هدفش سرگرمی نیست بلكه به فكر واداشتن و ایجاد چالش و زمینه‌سازی برای اندیشه‌ورزی و واقع‌بینی و تحلیل است.  
 
بوستانی حلقه گمشده آثار سینمایی را  تلفیق مولفه‌های سینمایی و در عین حال تعهد به جامعه و اخلاق دانست و افزود: اكثر فیلم‌سازان یا  به دنبال خود سینما (به معنای ذات گرایانه آن) تكنیك، فرم و ارزش‌های سینمایی هستند و یا در تقابل با آن، اهل دغدغه‌مندی و حرف جدی‌زدن و هدف‌های متعالی، اما انگار تلفیق و تجمیع این دو مقوله در سینمای ما كمیاب است.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما