شناسهٔ خبر: 17447618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حکم نهایی دادگاه مصر به منع واگذاری جزایر به عربستان سعودی

خبرگزاری شبستان: دادگاه مصر در حکم نهایی توافقنامه ترسیم مرزهای آبی مصر با عربستان را باطل اعلام کرد و جزیره های «تیران» و «صنافیر» را متعلق به مصر دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری آناتولی، دادگاه عالی اداری در مصر امروز (دوشنبه 27 دی) در حکم نهایی توافقنامه ترسیم مرزهای آبی مصر با عربستان را باطل کرد و این حکم بر مصری بودن جزیره تیران و صنافیر تاکید دارد.

«احمد شاذلی» رئیس دادگاه در این جلسه گفت: این دادگاه با اجماع آرای هیئت منصفه دادگاه تاکید دارد که جزیره های تیران و صنافیر متعلق به مصر است.

شاذلی گفت: حاکمیت مصر بر تیران و صنافیر قطعی است و ارتش مصر به هیچ وجه در قدیم یا جدید ارتش اشغالگر نبوده است و ارتش خارج تنها در دفاع از سرزمینش از مرزها خارج می شود.

قاضی دادگاه در پاسخ به دهها نفر از مصری های در داخل و خارج دادگاه که ضد این توافقنامه شعار هایی همچون «جزایر مصری است»، «سرت را بالا بگیر تو مصری هستی» سردادند، به سرعت حکم را صادر کرد.

دادگاه اداری مصر در 21 ژوئن 2015 در حکمی بطلان امضای نماینده دولت مصر بر توافقنامه ترسیم مرز دریایی با عربستان را صادر کرده بود.

قاهره و ریاض این توافقنامه جنجال برانگیز را هنگام سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به قاهره امضا در آوریل گذشته کرده بودند.

توافقنامه تیران و صنافیر اعتراض ها و تظاهرات های بی سابقه ای از دو سال پیش ضد «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر درپی داشت که نیروهای امنیتی به سرکوب معترضان اقدام کردند.

نظر شما