شناسهٔ خبر: 17426401 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) الگویی برای مسابقات قرآنی کشور

تهران-ایرنا- عشق و علاقه برخی از نوجوانان برای شرکت در مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) و شور و اشتیاق شرکت کنندگان این مسابقات پشتوانه ای را برای این مسابقات رقم زده که می تواند الگوی سایر مسابقات قرآنی در سطح کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، دهمین دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) در بخش خواهران در فصل برگ ریزان برگزار شد و برترین های هفت رشته در دو مقطع سنی معرفی شدند و از آن زمان بسیاری از نوجوان و جوان در انتظار برگزاری مسابقات بخش برادران بودند تا همچون سال های گذشته با شور و اشتیاق در آن شرکت کنند.
در این مسابقات از نفرات برتر به عنوان قهرمانان قرآنی تجلیل می شود و برگزیدگان نیز همچون قهرمانان در مسابقات ورزشی، بر سکوی قهرمانی می ایستند و صلوات حاضران، شور و حس عجیبی در آنان ایجاد می کند.
ارائه آماری از شرکت کنندگان مسابقات امسال، شاهدی بر این مدعاست که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چگونه جای خود را در میان جامعه قرآنی کشور به ویژه کودکان و نوجوانان باز می کند، مسابقاتی که بدون تبلیغات صدا و سیما و فقط با پیامک و اطلاع رسانی در جلسات قرآنی و همچنین همت بعضی از رسانه ها مسیر خود را طی می کند.
در دهمین دوره از مسابقات بخش خواهران که در هفت رشته حفظ کل، 20 جزء، 10 جزء ، پنج جزء، دو جزء، قرائت و ترتیل در دو مقطع زیر 16 و بالای 16 سال برگزار شد، بیش از پنج هزار نفر شرکت کردند که 260 نفر از این افراد را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می دادند.
مقایسه آمار شرکت کنندگان در بهمن سال گذشته نشان از حضور چشمگیر خواهران در مسابقات امسال می داد، به گونه ای که در سال 94 در حدود سه هزار و 300 نفر شرکت کرده بودند و سهم خواهران هزار و 800 نفر بود.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، از 10 سال پیش کلید خورد ولی نحوه برگزاری و اهدای جوایز آن به گونه ای بوده که آوازه آن در جامعه قرآنی سراسر کشور پیچیده به گونه ای که برخی از حافظان و قاریان قرآن از شهرهای دور خود را به این مسابقات می رسانند و برخی کارشناسان معتقدند این مسابقات در آینده ای نه چندان دور از مسابقات کشوری پیشی می گیرد.
مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم استقبال حافظان و قاریان از مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) را نشانه پیشی گرفتن این مسابقات در سطح کشور از سایر برنامه ها و مسابقات دولتی و کشوری می داند.
این قاری قرآن به خبرنگار ایرنا گفت:‌ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) یکی از مسابقاتی است که از نظر کمیت و کیفیت و همچنین از نظر اجرایی بسیار موفق عمل کرده است. چون استقبال خواهران در مسابقات امسال سه برابر سال گذشته بوده در حالی که تبلیغاتی هم صورت نگرفته است.
وی افزود: این مسابقات با گذشت 10 سال به بلوغ رسیده و جای خود را در مسابقات باز کرده و بسیاری از حافظان و قاریان قرآن در چنین مقطع زمانی منتظر برگزاری این مسابقات هستند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم همچنین گفت: مدیریت کردن پنج هزار نفر و پذیرایی از این شرکت کنندگان کار ساده ای نیست و ستاد اجرایی و پشتیبانی این مسابقات کار پرحجمی را برای برگزاری پشت سر گذاشته اند و این مسابقات از برنامه های بی نظیر مردمی است که قطعا بسیاری از مسابقات و برنامه های دولتی را پشت سر گذاشته و می گذارد.
برگزاری چنین مسابقاتی نیازمند یک پشتوانه مالی و مدیریتی قوی است و مسابقات فراوانی در طول سال از سوی نهادها و دستگاه های دولتی برگزار می شود ولی دارالقرآن امام علی(ع) به پشتوانه کمک های مردمی و خیران قرآنی هر ساله بر غنای مسابقات خود می افزاید؛ مسابقاتی که با پیام مراجع تقلید آغاز می شود و با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی پایان می یابد ولی در این مسابقات نه فقط به نفرات برتر که به بسیاری از شرکت کنندگانی که حد نصاب لازم را کسب کرده باشند، جوایزی اهدا می شود.
قره شیخلو با اشاره به میزان جوایز و هدایای این مسابقات که از سوی نیکوکاران تامین می شود، اظهار کرد: توسعه کارهای مردمی خیلی سریع صورت می گیرد و مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از جمله این برنامه های مردمی است.
وی برگزاری اینگونه مسابقات را از ظرفیت های مردمی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور دانست و افزود: این مسابقات با توجه به استقبال شرکت کنندگان و میزان جوایز آن، نشانگر ظرفیت مردمی در این زمینه است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم همچنین گفت: کسانی که خدا به آنان تمکن مالی داده تا برای قرآن هزینه کنند، ظرفیتی است تا بدون هزینه کردن ریالی از سوی دولت، ترویج فرهنگ قرآن میان نوجوانان و جوانان فراهم شود.

** فراخوان ثبت نام در دهمین دوره بخش برادران
اینک مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) از برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآنی بخش برادران در روزهای بیست و پنجم تا بیست و نهم بهمن ماه خبر داده که همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار می شود.
محمد انصاری موسس و مدیر دارالقرآن امام علی(ع) اعلام کرد که ثبت نام بخش برادران این مسابقات در پنج رشته حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، قرائت و ترتیل خوانی در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال از اول بهمن ماه آغاز می شود.
البته به گفته انصاری علاقه مندان برای شرکت در این مسابقات ابتدا به پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن علامه طباطبایی به نشانی www.dqat.ir مراجعه کرده و فرم های ثبت نام را تکمیل می کنند و از 11 بهمن ماه نسخه ای از کارت شرکت در جلسه را از سایت دریافت خواهند کرد. چون داشتن کارت در زمان برگزاری مسابقات الزامی است.

** جوایز این دوره از مسابقات
مسئولان دارالقرآن امام علی(ع) تلاش می کنند تا با پرداخت های نقدی به تشویق نوجوانان و کودکان برای یادگیری و حفظ قرآن بپردازند و افزایش هر ساله شرکت کنندگان در این مسابقات نشانگر آن است که تا چه اندازه این تشویق موثر بوده است.
انصاری درباره جوایز مسابقات گفت: در دهمین دوره از این مسابقات تمامی حافظان کل قرآن که حد نصاب 90 امتیاز را در صحت حفظ از صد امتیاز کسب کنند، 600 هزار تومان به عنوان هدیه دریافت خواهند کرد.
همچنین حافظان 20 جزء، 10 جزء و پنج جزء در صورت اخذ حد نصاب 90 امتیاز از صد امتیاز در صحت حفظ، به ترتیب 400 هزار، 300 هزار و 200 هزار تومان دریافت خواهند کرد.
البته شرکت کنندگان در رشته های قرائت و ترتیل قرآن نیز در صورت اخذ حد نصاب 80 امتیاز از صد امتیاز به ترتیب 400 هزار و 300 هزار تومان هدیه خواهند گرفت.
انصاری افزود: تمامی حافظان قرآن در همه رشته ها در صورتی که حد نصاب حسن حفظ آنها بین 85 تا 90 باشد نیز نصف جوایز اعلام شده فوق را دریافت می کنند. همچنین قاریان و مرتلان قرآن، که حد نصاب امتیاز آنها از 75 تا 80 باشد نیز نصف جوایز اعلام شده را دریافت می کنند.
مرتضی نجفی قدسی مسئول برگزاری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) درباره جوایز این دوره از مسابقات گفت: نفرات اول رشته حفظ کل مبلغ سه میلیون تومان، نفرات دوم مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان و نفرات سوم مبلغ دو میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهندکرد.
وی افزود: در رشته حفظ 20 جزء به نفرات اول مبلغ دو میلیون تومان، نفرات دوم یک و نیم میلیون تومان و نفرات سوم یک میلیون و 250هزار تومان اهدا خواهد شد.
نجفی قدسی همچنین گفت: در رشته حفظ ده جزء، نفرات نخست تا سوم به ترتیب مبالغ یک میلیون و 500 هزار، یک میلیون و 250 و یک میلیون تومان و در رشته قرائت نیز نفرات اول تا سوم به ترتیب مبالغ دو میلیون، یک میلیون و750 هزار و یک میلیون و 500هزار تومان دریافت خواهند کرد.
به گفته این فعال قرآنی در رشته ترتیل خوانی به نفرات برگزیده مبالغ یک میلیون و 500 هزار، یک میلیون و 250 هزار و یک میلیون تومان به عنوان جایزه پرداخت می شود.
فراهنگ**1003**1027** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک** انتشار دهنده: دهقانی

انتهای پیام /*

نظر شما