شناسهٔ خبر: 17407928 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نقشه‌هاي طولاني‌ترين غار تهران به اتريش رسيد

صاحب‌خبر -


طولاني‌ترين غار نزديك به پايتخت از كتاب مرجع غارنوردان اتريشي سر درآورد. به گزارش ايسنا، «بورنيك» غاري در ۱۳۵ كيلومتري شهر تهران و ۲۳كيلومتري جنوب‌غربي شهر فيروزكوه از توابع استان تهران است كه در نزديكي روستاي هرانده واقع شده كه براساس نقشه‌هاي تهيه شده، يكي از طولاني‌ترين غارهاي بكر ايران نيز به‌شمار مي‌آيد. اين غار از جاذبه‌هاي گردشگري نزديك به پايتخت است كه در چند سال اخير مقصد تورهاي زيادي شده است.
باتوجه به شواهد داخل غار، بورنيك يكي از سكونتگاه‌هاي انسان‌هاي غارنشين با ارزش باستان‌شناسي به حساب مي‌آيد كه سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است. ارنست گاير (Ernest Gayer)، محقق و غارنورد اتريشي كه از سال ۲۰۰۷ ميلادي به همراه گروهي از غارنوردان ايراني پيمايش و نقشه‌برداري از غار بورنيك تهران را شروع كرده بود اكنون اطلاعاتي از اين غار بكر و طولاني را در كتاب مرجع غارنوردان اتريشي منتشر كرده است.
اين كتاب كه به‌تازگي منتشر شده درباره عملكرد غارنوردان اتريشي است كه هر سه سال يك‌بار چاپ و در سطح اروپا توزيع مي‌شود. به گفته جواد نظامدوست كه اين خبر را به همراه تصاوير منتشر شده از غار بورنيك در اين كتاب دراختيار برخي خبرگزاري‌ها قرار داده، گفت كه اين كتاب تاحدودي جزو كتب مرجع غارنوردي و غارشناسي است كه براي سال‌هاي طولاني و تا زمان به‌روز شدن اطلاعات، قابليت استفاده در سطح جهاني را دارد.
كتاب عملكرد غارنوردان اتريشي، ٣٨٠صفحه دارد كه ۱۵صفحه از آن به ايران، به‌ويژه غار بورنيك كه ارنست گاير نزديك به يك دهه روي نقشه آن كار كرده، اختصاص دارد. نظامدوست گفت: ارنست گاير، همكاري‌هاي تمام دوستاني كه به هر شكلي در پروژه‌اش كمك كردند را فراموش نكرده و هم در گزارش و هم در نقشه از آنها نام برده است. علاوه بر اين در بخش ايران اين كتاب، دو صفحه به تشكيل انجمن غار و غارشناسي ايران و اكسپديشن ٢٠٠٨ اختصاص داده و به اهميت آن برنامه در تاثير بسزاي نگاه و تلاش غارنوردان ايراني اشاره كرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما