شناسهٔ خبر: 17402558 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

هیچ خطری در خصوص مصرف پرندگان صنعتی وجود ندارد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه پرندگان صنعتی به بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان مبتلا نشدند، گفت: در این خصوص هیچ خطری تهدید نمی کند و شهروندان ازمصرف این فراورده که از مسیر نظارتی دامپزشکی استان می گذرد، مطمئن باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لنگرود، دکتر سهراب عاقبتی، مدیر کل دامپزشکی گیلان در جلسه شورای اداری لنگرود امرور(۲۵ دی) در خصوص بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان، گفت: این بیماری یکی از بحث های روز و در فصول سرد سال در بسیاری از کشورها اتفاق می افتد که 50 کشور در دنیا درگیر این بیماری هستند و در ایران نیز اولین کانون این بیماری 22 آبان در شهرستان ملارد مشاهده شد.

 

وی با بیان اینکه 11 استان درگیر بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان هستند، تصریح کرد: استان های ساحلی( گیلان، گلستان و مازندران)به دلیل اینکه در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان وحشی قرار دارند و  وجود تالاب و آبگیرها و جمعیت قابل توجه طیور روستایی در معرض این بیماری هستند که البته وجود طیور روستایی به نوبه خود فرصت و باید مراقبت شود.

 

دکتر عاقبتی ادامه داد: فوق حاد به این دلیل است که بسیار سریع و شاهد تلفات بالا در مدت کوتاهی هستیم و از نشانه های این بیماری علائم عصبی(لرزش و تکان دادن سر) در پرندگان مبتلا است.

 

وی با بیان اینکه 140 تحت تیپ از این ویروس شناسایی شده است، اظهار کرد: در خصوص تهیه واکسن این نکته ضروری است که هیچ کشوری نتوانسته واکسنی تهیه کند که همه این تحت تیپ ها را پوشش دهد و باید مسائل بهداشتی وقرنطینه ای رعایت شود.

 

دکتر عاقبتی با تاکید بر اینکه مسیر اول در سطح کشور انجام شده و شروع آن نیز از روستاهای حاشیه تالاب اجرا شد، خاطرنشان کرد: ویروس آنفولانزا در فرایند پختن از بین می رود و مقابله با این بیماری نیازمند هماهنگی های بین بخشی است تا این بیماری محدود شود و هم اکنون نیز در هفت شهر استان مشاهده شده است.

 

وی با بیان اینکه پرندگان صنعتی به بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان مبتلا نشدند، تصریح کرد: در این خصوص هیچ خطری تهدید نمی کند و شهروندان ازمصرف این فراورده که از مسیر نظارتی دامپزشکی استان می گذرد، مطمئن استفاده کنند.

 

 با اشاره به اینکه عملیات قرنطینه، معدودم سازی و ضدعفونی در شهرستان ها انجام شده است، افزود: اگر روستائیان تلفات بالا در مدت کوتاه را مشاهده کردند دفن بهداشتی انجام و به همکاران در شبکه های بهداشتی اطلاع دهند، وشماره تلفن 1512 نیزمختص دامپزشکی است.

 

مدیر کل دامپزشکی گیلان تاکید کرد: صید و شکار پرندگان وحشی همچنان ممنوع و عرضه پرندگان بومی روستایی نیز ممنوع است و به جدیت این امر دنبال گیری می شود.

 

 

 

 

 

نظر شما