شناسهٔ خبر: 17361380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

مرد مصلحت جهانی شد

صاحب‌خبر -

آرمان-رامین علیزاده: ارتحال ناگهانی و شوک‌آور آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه‌های داخلی، به تیتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر جهان تبدیل شد. بازتاب خبر درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با تحلیل‌هایی نیز همراه بود. پس از حضور میلیونی مردم برای تشییع پیکر او، این بازتاب در رسانه‌های سطح اول جهان ادامه پیدا کرد. این درحالی است که هشتگ آیت‌ا... هاشمی رفنسجانی در توئیتر به ترند برتر دنیا تبدیل شده است. مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که با حضور میلیونی مردم صبح روز قبل در تهران آغاز شد، با خاکسپاری ایشان در جوار امام راحل (ره) پایان یافت. این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: ایران در یک نمایش وحدت به رئیس‌جمهور پیشین خود ادای احترام و با او خداحافظی کرد. صدها هزار ایرانی روز سه‌شنبه در مرکز تهران برای خاکسپاری علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور تجمع کردند تا وحدت خود را برای تکریم این فرد مصلحتگرای جمهوری اسلامی نشان دهند. رفسنجانی که روز یکشنبه در سن ۸۲ سالگی در بیمارستانی در شمال تهران از دنیا رفت، در حرم آيت‌ا... روح‌ا... خمینی، شخصی که جریان انقلاب اسلامی ایران را هدایت کرد و جمهوری اسلامی را بنیان نهاد، به خاک سپرده شد. سیاست‌های هاشمی رفسنجانی در طول حیات سیاسی‌اش حامیان و به‌طور مشابه مخالفانی را به همراه داشت، اما امروز در مراسم خاکسپاری او از هر دو گروه برای نشان دادن همبستگی و اتحاد خود حضور یافتند. رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: او که به عنوان یکی از ستون‌های انقلاب شناخته می‌شد، نفوذ زیادی در ایران داشت. آيت‌ا... خامنه ای، رهبر ایران در پیام خود در پی درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که آنها نزدیک به ۶۰ سال روابط دوستانه با یکدیگر داشتند و اختلافات سیاسی، هرگز نتوانست این روابط را از بین ببرد. در شب‌های گذشته خیابان‌های تهران پر از بیلبوردهایی شد که تصاویر آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی را نشان می‌داد. پیکر رفسنجانی در یک تابوت فلزی که عمامه‌اش روی آن قرار داشت، پس از تشییع در طول خیابان انقلاب واقع در مرکز تهران برای دفن به حرم منتقل شد؛ جایی که ده‌ها هزار ایرانی در سرمای زمستان برای عزاداری در آن حضور پیدا کردند. همچنین شبکه الجزیره گزارش داد که ده‌ها هزار ایرانی عزادار به رهبری آيت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم ایران روز سه‌شنبه در دانشگاه تهران برای برگزاری مراسم خاکسپاری اکبر هاشمی رفسنجانی حضور یافتند. آيت‌ا... خامنه‌ای که در کنار او حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایستاده بودند، در برابر پیکر هاشمی رفسنجانی نماز خواندند. سپس هزاران ایرانی پیکر او را تا حرم آيت‌ا... خمینی (ره) که در آنجا به خاک سپرده شده است، مشایعت کردند. الجزیره در ادامه نوشت: در پی درگذشت رفسنجانی، پیام‌های تسلیت فراوانی در داخل و خارج از ایران منتشر شد. حتی کاخ سفید در اقدامی بی‌سابقه از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تاکنون که به قطع روابط تهران و واشنگتن منجر شد، پیامی تسلیت به این مناسبت فرستاد.

آیت‌ا... هاشمی مجددا روی جلد «تایم»

تصویر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دو بار روی جلد هفته‌نامه آمریکایی تایم کار شد؛ یک بار در سال ۱۳۶۵ و بار دیگر در سال۱۳۸۴.

بازتاب در رسانه‌های انگلیسی زبان

کمتر رسانه‌ای در جهان بود که به این خبر واکنش نشان نداده یا آن را منتشر نکرده باشد. اغلب این رسانه‌ها از آیت‌ا... هاشمی به عنوان سیاستمداری بزرگ و تاثیرگذار در انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن یاد کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران که در دوران فعالیت طولانی‌مدتش در طبقه ممتاز حاکم، راهنمایی‌های زیرکانه او در انقلاب، جنگ و سیاست‌های این کشور همیشه مورد استقبال بود، روز یکشنبه در اثر ایست قلبی درگذشت. او که در طول این سال‌ها به حیات سیاسی خود ادامه داد، در جریان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ یکی از یاران نزدیک آيت‌ا... روح ا... خمینی، بنیانگذار انقلاب بود. او همچنین به ایجاد برنامه هسته‌ای ایران کمک و از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پشتیبانی کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی مبسوط به شرح سوابق و فعالیت‌های آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی در طول ۳۷ سال گذشته پرداخت و نوشت: آيت‌ا... علی اکبرهاشمی رفسنجانی که همواره نقش سرسختانه در میان احزاب و چهره‌های نخبه ایران داشت و در دوران حیات آیت‌ا... خمینی از حمایت او برخوردار بود، در سن ۸۲ سالگی در بیمارستانی واقع در شمال تهران درگذشت. آقای رفسنجانی یک سیاستمدار مصلحتگرا و میانه‌رو بود که به لیبرالیسم اقتصادی نیز متمایل بود و در دوران ریاست جمهوری‌اش اصلاحات زیادی در زمینه اقتصادی انجام داد. همچنین شبکه بلومبرگ ضمن انتشار خبر درگذشت ایشان، گزارش داد: ایران به محض اعلام خبر فوت آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های این کشور و پخش تصاویر سخنرانی‌ها و خطبه‌های او وارد سوگواری و اندوه شد. حامیان او، اغلب هاشمی رفسنجانی را به دلیل تلاش‌هایش، سردار سازندگی می‌نامیدند. وی سیاستمداری مصلحت‌گرا، زیرک و دانا بود که توانست در دوران ریاست جمهوری‌اش، روابط خوبی با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برقرار کند. خبرگزاری رویترز نیز که از اولین رسانه‌های خارجی بود که خبر درگذشت رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت را منتشر کرد، گزارش داد: علی اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی درسن ۸۲ سالگی درگذشت. سیاستمداران معدودی در ایران از زمان وقوع انقلاب در سال ۱۹۷۹ که به سقوط رژیم پهلوی و برکناری شاه منجر شد چنین نفوذی را در این کشور داشته‌اند. می توان گفت که رفسنجانی یک گرداننده با استعداد در پشت صحنه سیاست ایران بود. رویترز در ادامه رفسنجانی را سیاستمداری زیرک نامید و به سوابق او در دوران جنگ هشت ساله عراق علیه ایران پرداخت و گزارش داد که او در جریان پذیرش قطعنامه پایان جنگ با عراق نقش بسزایی در کنار آیت‌ا... روح ا... خمینی رهبر انقلاب ایران ایفا کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی با انتشار جزئیاتی از زندگی، سوابق و فعالیت‌های مهم آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی نوشت: رفسنجانی طی دوره‌های فعالیت‌های سیاسی‌اش به عنوان معبری برای روابط بهتر با غرب شناخته می‌شد. شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در این زمینه گزارش داد: درگذشت آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی مردم ایران را متاثر کرد و مردم ایران برای ابراز همدردی با خانواده و مقامات در مسجدی واقع در شمال تهران حضور یافتند.

رسانه‌های ایتالیا چه گفتند

خبرگزاری ها، شبکه‌های تلویزیونی، سایت‌های خبری و روزنامه‌های پرشمارگان ایتالیا خبر درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به‌طور گسترده منتشر کردند. سایت روزنامه پرشمارگان لارپوبلیکا چاپ ایتالیا در گزارشی با عنوان «اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت» با تاکید بر این که آیت‌ا... رفسنجانی یکی از شخصیت‌های با نفوذ ایران محسوب می‌شد نوشت: او یکی از نزدیکان و وفاداران آیت‌ا... خمینی بود و تلاش زیادی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران انجام داده بود. شبکه خبری تی جی کوم ایتالیا نیز با ارائه خلاصه ای از زندگی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: او که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس جمهوری ایران بود، از جمله سیاستمداران پیشرو و با نفوذ ایرانی بوده است. همچنین سایت‌های خبری روزنامه‌های پرشمارگان کوریره دلاسرا، ایل سوله ونتی کواترو اوره، لیبرو و لاستامپا نیز خبر درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را منتشر کردند.

بازتاب در رسانه‌های عربی

خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه‌های عربی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. در همین راستا، شبکه لبنانی المنار در خبری فوری اعلام کرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت. رسانه‌های فلسطین و نوار غزه نیز در بخش اخبار مهم خود خبر درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پس از انتقال به بیمارستان را منتشر کردند. المیادین لبنان هم در گزارشی فوری عنوان کرد که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بر اثر عارضه قلب فوت کرد. روزنامه النهار لبنان در مطلبی فوری خبر فوت آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران پس از عارضه قلبی را منتشر کرد. سی ان ان عربی نیز اعلام کرد که آقای رفسنجانی رئیس‌جمهور اسبق ایران به دلیل بیماری قلبی در ۸۳ سالگی درگذشت. پایگاه لبنانی العهد هم اعلام کرد که آیت‌ا... رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سن ۸۳ سالگی فوت کرد. روزنامه الانباء در مطلبی کوتاه اشاره کرد که آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور اسبق ایران درگذشت. بی بی سی عربی در خبری فوری درگذشت آیت‌ا... رفسنجانی را بازتاب داد. روزنامه الریاض هم در مطلبی از درگذشت رئیس جمهور اسبق ایران در سن ۸۲ سالگی خبر داد. شبکه الجدید خبر داد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران بر اثر مشکل قلبی فوت کرد. الیوم السابع هم در خبری اعلام کرد که علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران به صورت ناگهانی درگذشت. ال بی سی لبنان نیز در مطلبی عنوان کرد رئیس جمهور اسبق ایران فوت کرد. شبکه بحرینی الولوه در مطلبی فوری از درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۸۳ سالگی خبر داد. شبکه روسیا الیوم نیز در خبری فوری اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت. شبکه عراقی سومریه نیوز هم در گزارشی اعلام کرد که رفسنجانی در سن ۸۳ سالگی فوت کرد. القبس کویت نیز در مطلبی اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت. الوطن کویت نیز در خبری فوری فوت آیت‌ا... رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازتاب داد.

نظر شما