شناسهٔ خبر: 17355044 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ پرسپوليس قهرمان نشود مقصر اصلي برانکو است نه کي‌روش !

با مرتضي کرماني مقدم به گپ و گفت نشسته‌ايم . مهاجم سابق فوتبال ايران که بهترين بازي هايش را در دهه 70 براي پرسپوليس و تيم‌ملي انجام داد.

صاحب‌خبر -

با مرتضي کرماني مقدم به گپ و گفت نشسته‌ايم . مهاجم سابق فوتبال ايران که بهترين بازي هايش را در دهه 70 براي  پرسپوليس و تيم‌ملي انجام داد. با او که عصر جمعه به تحريريه 90 آمده بود گفت و گويي ترتيب داديم که مي‌خوانيد:

90:‌از پرسپوليس بگو ؟‌

پرسپوليس که صدرنشين ليگ است و در نيم‌فصل اول نشان داد شانس بالايي براي قهرماني دارد ولي در نيم‌فصل دوم بايد ببينيم چگونه نتيجه مي‌گيرد و آيا مي‌تواند اين روند را حفظ کند يا نه ؟‌

90:‌ به نظر شما مي‌تواند ؟‌

خيلي سخت است . چرا که در همه ليگ ها بازي‌‌هاي دور برگشت فوق‌العاده سخت مي‌شود. تيم هاي بالاي جدول براي قهرماني و کسب سهميه تلاش مي‌کنند و تيم هاي قعرنشين براي ماندن . همين عامل سبب جذاب شدن ليگ و سخت تر شدن کار براي قهرماني پرسپوليس است.

90: کدام تيم ها شانس قهرماني دارند‍؟‌

پرسپوليس ، تراکتور  ، ذوب‌آهن و نفت . همه اين تيم ها شانس قهرماني دارند.

90:‌و حتماً شانس پرسپوليس بيشتر از ساير تيم هاست؟‌

اتفاقا نه ! من کمترين شانس را براي قهرماني پرسپوليس قائل هستم .

90:‌واقعاً ؟‌چرا ‌؟‌

اين که پرسپوليس از نظر بازيکن روي نيمکت ضعيف‌تر از ساير تيم هاست . تيم قلعه‌نوعي را نگاه کنيد يک تيم قدرتمند هم روي نيمکت دارد. ذوب‌آهن و نفت هم همين طور . ولي آيا پرسپوليس چنين نيمکتي دارد؟‌

90: اين بازيکنان با نظر  برانکو جذب شده اند. حتماً به آنها اعتقاد دارد؟‌

اگر  اعتقاد داشت که با  11 بازيکن ثابت در نيم‌فصل اول به ميدان نمي‌رفت. برانکو دست به ترکيب نمي‌زد مگر اين که بازيکنانش مصدوم يا محروم مي‌شدند.  اين به معناي آن است که برانکو خيلي به نيمکت‌ تيمش اعتقاد نداشت.

90:‌خيلي ها اعتقاد دارند برانکو کمي لجباز شده ؟‌

من هم فکر مي‌کنم کمي لجبازتر از قبل شده است. داستان همين رضاييان را نگاه کنيد،‌چقدر با او لجبازي کرد؟ و در نهايت هم با فشار هواداران به او ميدان داد.

90:‌اگر پرسپوليس قهرمان نشود مقصر کي‌روش است؟‌

کي‌روش ؟‌چه ربطي به کي‌روش دارد؟‌

90:‌برانکو اخيراً در مصاحبه‌اي گفته کي‌روش مقصر قهرمان نشدن احتمالي پرسپوليس است؟

اصلاً اين طور نيست. اگر پرسپوليس قهرمان نشود شخص برانکو مقصر اصلي است . او که در جذب بازيکنان بي‌دقتي کرد ،‌ او که اوکرايني‌هاي بي‌کيفيت را به ايران آورد تا به شعور هوادار پرسپوليس توهين شود.

90:‌خيلي دل پري داري؟‌

ناراحتم . خيلي هم ناراحتم. مگر مي‌شود پرسپوليسي بود  و تاسف نخورد. مي‌خواهم بدانم فاکتورهاي جذب اين دو بازيکن اوکرايني چه بود؟‌آن هم با اين مبلغ قرارداد که فوق‌العاده بالاست. اگر خوب هستند چرا بازي نمي‌دهد؟ اگر بد هستند چرا اخراج نمي‌کند و جاي آنها بازيکن نمي‌گيرد؟‌

90:‌بايد تمام مبلغ قراردادشان را بپردازند؟

مشکل همين است ديگر. آقاي برانکو بايد بپذيرد اشتباه کرده . اجازه بدهيد به نکته ديگري هم اشاره کنم.

90:‌بفرمائيد.

اين دو بازيکن اوکرايني به کنار. آقاي برانکو چرا اجازه داد نوراللهي و عاليشاه جدا شوند و به تراکتور‌سازي بروند. مگر او مربي تيم نيست؟‌وقتي خودت تيمي را که رقابت شانه به شانه با تراکتورسازي دارد ضعيف مي‌کني چه ربطي به کي‌روش دارد.

90: در اختلاف اخير حق را به کي‌روش مي‌دهيد؟‌

من حق را نه به کي‌روش مي‌دهم نه برانکو . هر دو قصد حفاظت از منافع خود را دارند. کي‌روش موفقيت تيم‌ملي را مي‌خواهد و برانکو هم قهرماني مي‌خواهد. به اين دليل است که به جان هم افتاده‌‌اند.  ولي برانکو نمي‌تواند کي‌روش را مقصر جلوه دهد. چون خودش بزرگترين ضربه را به پرسپوليس زد.

90:‌بالاخره چي؟‌

بالاخره اين که دود اين اختلاف به چشم فوتبال ايران مي‌رود. بزرگان فوتبال بايد اين اختلاف را ريشه‌اي حل کنند. هر چه بيشتر زمان ببرد ، بيشتر فوتبالمان ضربه مي‌خورد.

90:‌ولي اردوي دوبي هم در اين مقطع به صلاح نبود؟‌

اين نکته هم قابل تامل است. واقعاً در اين مقطع دليلي نداشت تيم ملي را به امارات ببرند. بهتر بود کي‌روش بازيکنان را در اختيار باشگاه‌ها مي‌گذاشت تا آماده ليگ شوند.

90:‌اين که يک تيم تعداد ملي پوشانش زياد باشد خوب است يا بد  ؟‌

خيلي هم بد نيست ملي پوشان يک تيم زياد باشند . اين نشان دهنده قدرت آن تيم  است که 7، 8 بازيکنش پيراهن ملي را برتن کنند ولي اين دردسرها را هم دارد که در چنين مقاطعي تيم‌ملي و باشگاه به مشکل بخورند.

90:‌نوراللهي بازي نکردن را بهانه کرد و رفت. شما هم مي توانستيد چنين شروطي براي باشگاه بگذاريد؟‌

اصلاً. مگر ما جرات چنين کارهايي داشتيم. ولي امروزه بازيکني با دو سال بازي در پرسپوليس براي تيم شرط مي‌گذارد. ‌تراکتور با جذب دو بازيکن طراز اول پرسپوليس سه بر صفر از اين تيم جلو افتاد و کار را سخت کرد.

90:‌تيم‌ملي با کي‌روش مي‌تواند براي دومين مرتبه  متوالي به جام‌جهاني برود؟‌

کار کمي سخت است ولي فکر مي‌کنم بتوانيم به جام‌جهاني برويم.

90:‌نزديک به 8 سال با فرهاد کاظمي کار کردي ولي اين  روزها با او در ماشين‌سازي نيستي؟‌

فرهاد خان را يکي از بهترين و فني ترين مربيان فوتبال ايران مي‌دانم. و طي 8 سال همکاري با ايشان چيزهاي زيادي از او آموختم. براي روزهاي پيش رو هم هر چه تقدير باشد همان مي‌شود.

90:‌پشت او هم خيلي حرف و حديث است؟‌

به حرف هايي که پشت سر اشخاص مي‌زنند توجه نکنيد. پشت خيلي ها بدون سند و مدرک حرف مي‌زنند . آن چيزي که من طي 8 سال همکاري با فرهاد خان ديدم آن چيزي نيست که مي‌گويند.

90:‌وقت آن نرسيده نفر اول کادر فني تيمي شويد؟‌

براي نفر اول شدن عجله ندارم . ولي يکي از اهدافم همين است. به اميد خدا روزي هدايت تيمي را هم برعهده مي‌گيرم.

90: سال‌ها شاگرد علي پروين بوديد؟  واقعاً رختکن‌هاي پرسپوليس در زمان علي آقا خاص بود؟

چه طور؟‌

90:‌به خاطر ادبياتي که مي‌گويند او به کار مي‌برده؟‌

(با خنده مي‌گويد ) :‌علي آقا سلطان بلامنازع فوتبال ايران است و فوتبال ايران هرگز بازيکني مثل علي آقا به خود نخواهد ديد.

90:‌از رختکن هاي پرسپوليس آن موقع نگفتي؟‌

اين که مي‌گويند ادبيات علي آقا  ادبيات خوبي نبود را قبول ندارم. ايشان با بعضي بازيکنان شوخي مي‌‌کرد ولي هرگز بي‌احترامي نمي‌کرد و همه به او احترام مي‌گذاشتند.

90:‌کرماني مقدم  حال حاضر فوتبال ايران ؟‌

کمي فکر مي‌کند و در نهايت مي‌گويد نمي‌دانم از که نام ببرم .

90:‌مهدي طارمي ؟‌

بازيکن خوبي است و با اين که خيلي ها به او انتقاد مي‌کنند ولي من هنوز او را بهترين مهاجم حال حاضر فوتبال ايران مي‌دانم.

90:‌ برخي کارشناسان اعتقاد دارند اگر برانکو چند بازي او را نيمکت‌نشين کند  به خودش مي‌آيد و بهتر از اين مي‌شود؟

من چنين نظري ندارم و اعتقاد دارم اگر برانکو يک مهاجم توانا و قابل اعتماد را روي نيمکت‌ بنشاند طارمي به خودش مي‌آيد و بهتر از اين ها عمل مي‌کند.

نظر شما