شناسهٔ خبر: 17332490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آیت الله معصومی؛ پدری مهربان برای تشکل‌های دانشجویی

آیت الله علی اصغر معصومی، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مشهد پدری مهربان برای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد و از مبارزان قبل از انقلاب و وفاداران پس از انقلاب است.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، آیت الله علی اصغر معصومی در سال 1305 در روستای ابرسج شاهرود متولد شد و پس از پایان دروس مقدماتی جهت ادامه تحصیل به مشهد مقدس عزیمت کرد و از محضر اساتیدی همچون آیت الله العظمی حاج سید هادی میلانی، آیت الله مرحوم حاج میرزا جواد تهرانی، آیت الله مرحوم میرزا هاشم قزوینی، آیت الله سید حاج احمد مدرس یزدی، کسب فیض و معرفت کرد.

 

سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر آیات عظام و مراجع تقلید بنام تشیع به مدت 15 سال تلمذ کرد. استادان وی در نجف اشرف عبارت بودند از مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی، مرحوم آیت الله العظمی حکیم، مرحوم آیت الله العظمی خوئی، مرحوم آیت الله العظمی امام خمینی، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، مرحوم آیت الله العظمی میرزا یحیی یزدی و مرحوم آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی.

 

پس از 15 سال تلاش بی وقفه در امر تحصیل و وصول به درجه اجتهاد به ایران بازگشت. پس از شروع مبارزات از مشهد مقدس، به علی آباد گرگان تبعید و دو دوره جدید مبارزات و هدایت مردم در تظاهرات و حرکت‌های انقلابی علیه طاغوت در علی آباد گرگان دستگیر حبس و در سمیرم اصفهان تبعید و در نهایت به بندر لنگه تبعید شد.

 

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به درخواست مردم تربت حیدریه و دستور مستقیم حضرت امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه این شهرستان انتخاب شد و در این شهرستان ضمن تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس درس خارج فقه واصول پرداخت.

 

 

عضو خبرگان رهبری طی دو دوره گذشته، امام جمعه تربت حیدریه به مدت 22 سال و ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در منطقه دانشگاه آزاد تربت حیدریه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، تاسیس حسینه در شاهرود، بانی مسجد جامع شهرستان تربت حیدریه، احداث مدارس غیرانتفاعی و خوابگاه دخترانه دانشگاه آزاد در تربت حیدریه، تالیف دو جلد کتاب دراسات الاصول، تقریرات درس مرحوم آیت الله العظمی خوئی از جمله فعالیت‌های وی پس از انقلاب می‌باشد.

 

آیت الله معصومی حدود 20 سال مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی بود و طبق آنچه که فرزند وی گفته است، ایشان عشق عجیبی به ولایت فقیه چه قبل و چه پس از انقلاب داشته و دارند.

 

آیت الله معصومی پدر معنوی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد

 

علیرضا قهرمان، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در رابطه با خصوصیات اخلاقی آیت الله معصومی، گفت: ایشان پدر معنوی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد و به طور کلی پدر معنوی تمام دانشجویان دانشگاه آزاد در استان خراسان است.

 

وی با اشاره به این نکته که آیت الله معصومی از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد در خراسان بارزترین نماد وحدت حوزه و دانشگاه در استان بوده و هستند، ابراز داشت: ایشان هموراه سنگ صبور دانشجویان و دفترشان آخرین سنگر تشکل‌های دانشجویی بود، به گونه‌ای که هرگاه امید دانشجویان از همه ا جهت پیگیری مطالبات صنفی، فرهنگی و سیاسی‌شان قطع می‌شد و به آیت الله معصومی مراجعه می‌کردند، ایشان تا وصول نتیجه یاری‌گر دانشجویان بود.

 

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد ضمن بیان این مطلب که درب دفتر آیت الله معصومی همیشه به روی همه باز بود، تصریح کرد: به یاد نداریم که تا کنون درب دفتر ایشان بسته بوده باشد، مگر زمانی که در جلسه بودند.

 

کارگر ساده و مسئولان ارشد کشور در نظر آیت الله معصومی یکی بود

 

قهرمان گوش شنوا و زیست پیامبرگونه را از خصوصیات بارز آیت الله معصومی دانست و تصریح کرد: بارها که پای منبر و روضه‌شان حاضر شدم دیدم همه را تکریم می‌کنند و در نظرشان دانشجوی ساده، کارگر و مسئولین ارشد نظام تفاوتی ندارد.

 

وی افزود: به طور مثال در مجلس روضه‌ای که به مناسبت شهادت امام حسین(ع) برپا کرده بودند، حضور یافتم و مشاهده کردم همان احترامی که به کارگر ساده شهرداری گذاشتند به یکی از سران قوا که به مجلس آمدند نیز گذاشتند.

 

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که آیت الله معصومی شمع فروزان علم، معرفت، ادب و اخلاق در دانشگاه آزاد بودند، گفت: به طور حتم وظیفه مسئول نهاد رهبری که پس از ایشان خواهد آمد بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه وی میراث دار چنین گنجینه‌ای است.

 

ولایت مداری آیت الله معصومی بر هیچ کس پوشیده نیست

 

محمدحسین کشمیری، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد در این خصوص به خبرگزاری دانشجو گفت: آیت الله معصومی عالمی برجسته و اسوه‌ای کامل برای جوانان و خاصه قشر دانشجو است که هیچ گاه مبارزات وی در راه حق پایان نپذیرفت.

 

وی با اشاره به این نکته که ایشان از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در برهه‌های حساس نقش آفرین بودند، تصریح کرد: وی نه تنها قبل از پیروزی انقلاب که بعد از پیروزی نیز یاری صدیق برای امام بودند، همچنین نقش افرینی ایشان در جریان انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر امت اسلامی نشان از بصریت ایشان دارد.

 

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد جهاد علمی، شوخ طبعی و اخلاق نیکو را از دیگر ویژگی‌های آیت الله معصومی برشمرد و ادامه داد: همچنین ولایت مداری وی در قضایای فتنه 88 نیز بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

کشمیری در پایان انتخاب حجت الاسلام نصیری، مسئول جدید نهاد رهبری در دانشگاه آزاد خراسان رضوی نویدی در جهت استمرار منش انقلابی آیت الله معصومی دانست.

 

 

«آیت الله معصومی از مبارزان قبل از انقلاب و وفاداران پس از انقلاب است»

 

همچنین حجت الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور در خصوص آیت الله معصومی گفته است: زمانی که درخواست استعفای آیت الله معصومی را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم، ایشان گفتند آیت الله معصومی یکی از رفقای قدیمی ما و از مبارزان قبل از انقلاب و وفادارن بعد انقلاب است که باید از زحمات ایشان تشکر کرد.

نظر شما