شناسهٔ خبر: 17133437 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هشدار معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

خطر درز اطلاعات گوشی با اپلیکیشن‌های رایگان

خبرگزاری مهر: اپلیکیشن‏هایی که روزانه کاربران موبایل به صورت رایگان از اپ استورها دانلود می‌کنند، خطر درز و سرقت اطلاعات موجود در گوشی را به همراه دارد. چراکه بسیاری از این نرم‏افزارهای کاربردی، در ابتدا اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی را از کاربر اخذ می‏کنند. حدود ۱۲۰ هزار اپلیکیشن فارسی در کشور تولید شده است که بسیاری از این اپلیکیشن‏ها روزانه از سوی کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می‏گیرند. اما بسیاری از این نرم‏افزارها به‏دلیل ناآگاهی کاربران، اسباب درز اطلاعات موجود در گوشی کاربر را فراهم می‏کند. این موضوع البته تنها مختص به اپلیکیشن‏های فارسی نبوده و تمامی نرم‏افزارهایی که از طریق بازارهای اپلیکیشن دانلود می‏شوند ممکن است اطلاعات حیاتی و شخصی کاربران را در اختیار بگیرند. چرا که در زمان نصب این اپلیکیشن‌ها، درخواست‌هایی مبنی بر دسترسی به دیتای موجود در گوشی، فایل‏ها و موقعیت مکانی کاربر به وی ارسال می‏شود و در صورت تایید این درخواست‌ها، سازنده اپلیکیشن امکان دسترسی به این اطلاعات را خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

 

در این زمینه نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فعال‌سازی اپلیکیشن‏های رایگانی که اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی مشترک را از وی می‏گیرند، هشدار داده است. وی تاکید کرد: با ورود اپلیکیشن‏ها به فضای گوشی موبایل، دیگر گوشی یک ابزار شخصی نیست و آنچه در گوشی موجود است مانند تمام فایل‏ها و عکس‏ها و پیام‌ها قابل کپی کردن خواهد بود. بنابراین باید یاد بگیریم که داده‏های شخصی و حیاتی خود را روی گوشی‏های موبایل نگهداری نکنیم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با تاکید براینکه در خرید اپلیکیشن‏ها و نرم‏افزارهای کاربردی، کاربر باید از نسخه‏های اصلی استفاده کند، در مورد بحث امنیت این نرم‏افزارها گفت: هر اپلیکیشن قلابی که کاربران روی دستگاه خود نصب می‏کنند می‏تواند به تمامی اطلاعاتی که فرد روی گوشی دارد دسترسی داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: کاربران باید دقت داشته باشند که آنچه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها به شمار می‏رود را در فضای مجازی منتشر نکنند، چرا که زمانی که کاربر از یک اپلیکیشن استفاده می‏کند و به درخواست این اپلیکیشن پاسخ مثبت می‏دهد، در واقع اطلاعات وی از عکس‏ها گرفته تا متن پیام‌هایش در چندین محل کپی می‏شود که می‏تواند خطر درز اطلاعات را به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه این موضوع برای اپلیکیشن‏های فارسی نیز صادق است، ادامه داد: تمام کسانی که اپلیکیشن فارسی می‏نویسند عمده دیتای گوشی کاربر را می‏خواهند که در دسترس داشته باشند و این درحالی است که کاربران بدون آگاهی، این شرایط را برای اپلیکیشن فراهم می‏کنند. در صورتی که در استفاده از اکثر این اپلیکیشن‌ها، اصلا نیازی به داشتن تمامی دیتای گوشی نیست. جهانگرد با تاکید براینکه نرم‏افزارهای رایگان همیشه خوب نیستند، خاطرنشان کرد: اپلیکیشن باید ایمن باشد و نباید امنیت اطلاعات مشترکان را تهدید کند. در دنیا برای ارزیابی اپلیکیشن‌ها، نظام رتبه‏بندی اعمال می‏شود و ما نیز باید این موضوع را در کشور اجرایی کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما