شناسهٔ خبر: 1690749 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

ترجیح می‌دهم یک روند اصلاح‌طلبانه در فوتبال داشته باشیم

صاحب‌خبر -
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان درباره عملکرد رشته‌های مختلف ورزشی در بازی‌های آسیایی اینچئون گفت: اگر بخواهیم ارزیابی مختصری از این مسئله داشته باشیم می‌توانیم، فدراسیون‌ها را به سه دسته مطلوب، کم‌تر از حد انتظار و نامطلوب تقسیم‌بندی کنیم. وی ادامه داد: فدراسیون‌های والیبال و کشتی عملکرد بسیار مطلوبی داشتند. همچنین وضعیت ووشو، تکواندو، کاراته، بسکتبال، تیراندازی، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری مطلوب بود. رشته‌های هندبال، وزنه‌برداری و شنا کمتر از حد انتظار ظاهر شدند،
 جودو و فوتبال
وزیر ورزش در ادامه فدراسیون‌های دوومیدانی و جودو را به عنوان فدراسیون‌های نامطلوب معرفی کرد و گفت: در دوومیدانی به جز تک ستاره‌ها هیچ موفقیتی حاصل نشد و ما هیچ برنامه‌ریزی خاصی ندیدیم. از جودو هم گلایه دارم. اما فوتبال! این رشته تحت تاثیر چندین عامل به این وضعیت دچار شده است. گودرزی ادامه داد: پس از جام جهانی اظهارنظر فنی کردم که با تهاجم شدیدی روبه‌رو شد. آن زمان نتیجه تیم ملی در جام جهانی را با دوره‌های قبل مقایسه کردم و گفتم در این دوره هم مانند دوره‌های قبل دو شکست داشتیم که عین واقعیت بود. اما این حرفم به مذاق برخی افراد که از حاشیه فوتبال منافعی دارند خوش نیامد. این کار حاشیه‌ امنی برای فوتبال ملی ایجاد می‌کند که از نقد دور شوند. وزیر ورزش همچنین گفت: اتفاقاتی که رخ داد باعث شده که اگر به عنوان مثال یک مربی برای تیم امید انتخاب می‌شود، کسی اجازه نقد کردن نداشته باشد. اگر ما نقد کنیم می‌گویند که وزارت ورزش در فوتبال یا سازمان مستقلی به نام فدراسیون فوتبال دخالت کرده است. اگر هم نقد نکنیم حاصلش این باخت‌های بسیار غیر منطقی و دور از شأن نام ایران می‌شود. وی افزود: فدراسیون فوتبال باید عوامل این ناکامی‌ها را بررسی کند و این فدراسیون باید از تصمیم‌های فردی به خرد جمعی تغییر وضعیت دهد. اگر در حوزه کادر فنی تصمیم‌گیران یا حتی برنامه‌ریزان فدراسیون مشکلی وجود دارد باید تغییر کنند. پافشاری بر یک اشتباه، خود اشتباه بزرگتری است. به نظر من فوتبال جای تجدیدنظر جدی دارد. گودرزی در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت:‌ رسانه‌ها این صحبت من را حمل بر دخالت در فوتبال نکنند. هرچند به‌عنوان متولی ورزش که باید به هیات دولت و مجلس پاسخگو باشم شاید حق دخالت هم داشته باشم. فدراسیون باید از مشاوران و حلقه‌های بازخورد دهنده متخصص استفاده کند.
 عملکرد کلی
گودرزی در ادامه درباره عملکرد کلی کاروان ورزش ایران در اینچئون گفت: اساسا نباید از نتایج به دست آمده راضی باشیم چون اگر احساس کنیم که توفیقی داشته‌ایم، متوقف می‌شویم. ما از نتایج به دست آمده رضایت نسبی داریم اما این به معنی بسنده کردن به این موفقیت نیست. با توجه به اینکه انتخاب وزیر سه ماه و اندی طول کشید و پس از آن هم مشکلاتی در سازمان ورزش ایران و برخی فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک وجود داشت که البته این حرفم به معنای نفی مدیریت‌های گذشته نیست بلکه شرایطی است که به فضای ورزش تحمیل شده بود. کمیته ملی المپیک با یک سال و نیم تاخیر نسبت به موعد مقرر انتخاباتش را برگزار کرد و در آن مدت متزلزل و بی‌ثبات اداره می‌شد. این مسئله باعث شد که برنامه‌ها متوقف شود.
 حضور بانوان
وزیر ورزش و جوانان درباره ورزش بانوان و حضور آن‌ها در بازی‌های آسیایی گفت: خوشبختانه موانع حضور بانوان در میادین بین‌المللی یکی پس از دیگری برداشته می‌شود. همانطور که در بسکتبال این اتفاق رخ داد. بانوان توانمندی‌های زیادی دارند که به نظرم در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از برنامه‌های اصلی‌ام افزایش کیفی و کمی حضور بانوان در ورزش قهرمانی است. اگر از این ظرفیت غافل شویم، دچار خسران خواهیم شد. وی ادامه داد: در بازی‌های آسیایی 2002 تنها یک ورزشکار زن حضور داشت. در سال 2006 از 25 بانوی حاضر در بازی‌ها دو نفر مدال گرفتند. در سال 2010 از مجموع 88 ورزشکار زن به یک طلا، چهار نقره و 9 برنز رسیدیم اما در دوره اخیر با وجود آن که تعداد بانوان نسبت به دوره قبل کمتر شده بود و 58 نفر حضور داشتند، به 2 طلا، 7 نقره و 7 برنز دست پیدا کردیم که رشد خیلی خوبی بوده است.ورزش بانوان این پتانسیل را دارد که دوشادوش مردان در میادین حضور داشته باشد. البته در برخی رشته‌ها که محدودیت‌های عقیدتی و مرامی داریم نمی‌توانیم کاری کنیم اما در رشته‌هایی که اجازه حضور بانوان در میادین بین‌المللی وجود دارد حضور داریم و در رشته‌هایی نیز که اجازه حضور بانوان با حجاب اسلامی داده نمی‌شود، از نظر دیپلماتیک وارد می‌شویم.نمی‌گویم به بانوان ظلم شده اما عدالت هم در حق‌شان رعایت نشده است. سالن اختصاصی و فضاهای مناسب برای بانوان خیلی کم است. در تهران یک یا دو نمونه پارک بانوان وجود دارد که از مسئولان شهرداری تشکر می‌کنم. به هر حال مشکلات فیزیکی بانوان بیشتر از مردان است و باید امکانات لازم برای ورزش آن‌ها فراهم شود. مطمئن هستم که دولت تدبیر و ا مید عنایت بیشتری به این مسئله می‌کند. این دینی است که به گردن ماست و باید به آن بپردازیم.
 تغییرات در فدراسیون فوتبال
وزیر ورزش و جوانان وقتی با سوال مجری برنامه ورزش و مردم در مورد فوتبال روبه‌رو شد، گفت: نمی‌خواهیم در این برنامه خیلی در مورد فوتبال صحبت شود تا حقوق ورزشکاران رشته‌های دیگر تضییع نشود ولی فدراسیون فوتبال باید شرایط خود را تغییر دهد. گودرزی با تاکید مجدد بر اینکه روند حال حاضر فوتبال ایران باید اصلاح شود، گفت: ترجیح می‌دهم یک روند اصلاح‌طلبانه در فوتبال داشته باشیم.
 ضعف دیپلماسی ورزش
وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ضعف در دیپلماسی ورزشی ایران ابراز ناراحتی کرد و گفت: متاسفانه به‌رغم داشتن 200 کرسی در مجامع مختلف بین‌المللی، تاثیرگذاری مناسبی در عرصه دیپلماسی ورزشی نداریم. ما باید حضور قوی در این عرصه داشته باشیم.
 ناداوری
 وزیر ورزش و جوانان به ناداوری صورت گرفته در کشتی عبدولی نیز اشاره کرد و گفت: من شب قبل از مسابقه‌های کشتی فرنگی با رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا صحبت کردم و از او پرسیدم که آیا همین رویکردی را که کره‌ای‌ها در کشتی آزاد داشتند را در کشتی فرنگی ادامه می‌دهند که او به من گفت قطعا وضعیت کشتی فرنگی ما بهتر از آزاد است و پس از آن دیدیم که چه اتفاقاتی در کشتی‌های فرنگی افتاد و از همه مهم‌تر دیدیم که چه بر سر عبدولی آوردند.اگر فن اشتباهی را از سوی عبدولی شاهد بودیم که مانع تنفس حریف شده بود باید داور به او اخطار می‌داد و کشتی را متوقف می‌کرد، نه اینکه پس از اتمام مسابقه تازه به یاد داور بیاید که آن امتیاز را اشتباه به عبدولی داده. داوری کشتی عبدولی با تمامی معیارهای داوری و اخلاقی مغایر بود و پس از آن دیدیدم که کشتی‌گیران ایرانی از نظر روانی دچار چه افتی شدند.
 اهدای پاداش
او در مورد اهدای پاداش‌های مدال‌آوران اینچئون نیز گفت: امیدوارم بتوانیم قبل از ماه محرم جشنی را برپا کنیم و پاداش قهرمانان را به آن‌ها بدهیم. البته قبل از سفر به بازی‌های آسیایی نیز پاداش‌هایی به قهرمانان داده شد که تاثیر زیادی در روحیه آن‌ها داشت.
 چشم انداز
وزیر ورزش و جوانان در مورد چشم‌اندازش از بازی‌های المپیک 2016 ریو نیز گفت: ورزشکاران ما ظرفیت مدال‌آوری بسیاری را دارند و باید انگیزه را در بین آن‌ها برای المپیک 2016 و البته بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا بالا ببریم و در این میان باید توجه ویژه‌ای به ورزش بانوان شود.

نظر شما