شناسهٔ خبر: 16820169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دکتر هاشمی :وضع بودجه وزارت بهداشت سال آینده بهتر خواهد بود

صاحب‌خبر -
وزیر بهداشت ضمن تشریح جزییات بودجه وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۶،‌ گفت: در سقف بودجه‌ای که برایمان پیش بینی می‌کنند، خدماتی را برای سال آینده پیش‌بینی خواهیم کرد، البته با این شرط که هم سازمان برنامه و بودجه و هم خزانه، ارقامی را که در بودجه تصویب می‌شود به طور کامل پرداخت کنند.

دکتر سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، از رشد ۹۰ درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان خبر داد و افزود: بر این اساس امیدواریم ارقام پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۶، محقق شود.

از طرفی برخلاف بودجه سال گذشته، در بودجه ۹۶ اقدام خوبی از سوی سازمان مدیریت انجام و کسری بیمه‌ها نیز در لایحه بودجه پیش‌بینی شد. بر این اساس امیدواریم سال آینده از نظر بودجه‌ای سال بهتری برای حوزه بهداشت و درمان باشد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره عملی شدن درخواستش مبنی بر پایداری منابع حوزه سلامت، گفت:‌ باید توجه کرد که پایدار شدن منابع حوزه سلامت، پیشنهاد بسیار مهمی است و به نظر من حتی اهمیتش از طرح تحول نظام سلامت نیز بیشتر است. بر این اساس وزارت بهداشت دو سال پیش این موضوع را به دولت و مجلس پیشنهاد داد و اعلام کرد که تمام پول‌هایی را که به ما می‌دهند حذف کرده و به جای آن منابع ما را به مالیات که هر سال هم یک رشد منطقی دارد، وصل کنند.

وی افزود: در عین حال این موضوع در دولت رای نیاورد و ما هم به عنوان عضوی از کابینه موظفیم که از لایحه دولت حمایت کنیم، مگر اینکه نمایندگان مجلس نظر دیگری داشته باشند که این موضوع بستگی به اجماعی دارد که باید ایجاد شود.

بنابراین راه چاره برای کاهش گرفتاری‌های حوزه سلامت را در این می‌بینیم که حتما منابع این بخش آنطور که در سیاست‌های مقام معظم رهبری هم عنوان شده، به اما و اگر وابسته نباشد و به منابع پایدار متصل شود.

هاشمی همچنین درباره کسری بودجه وزارت بهداشت در سال جاری، گفت: امیدواریم امسال با ۸۰۰۰ میلیاردی که از طریق تصویب مجلس و پیگیری دولت قرار است به سازمان بیمه سلامت پرداخت شود، کسری‌های وزارت بهداشت هم برطرف شود. البته تامین اجتماعی نیز باید به تعهداتش عمل کند و نباید پولی را که بیمه‌شدگان برای درمان داده‌اند، در جای دیگری هزینه کند.

باید توجه کرد که اگر تامین اجتماعی حق بیمه درمانی مردم را از روز اول در حوزه درمان می‌آورد، اکنون حداقل بخشی از طلب‌شان به وزارت بهداشت، وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است، افزود: متاسفانه ما گاهی می‌شنویم که این طلب را انکار می‌کنند، اما باید گفت با انکار بدهی پرداخت نمی‌شود. این میزان بدهی درحالیست که چندین برابر آن از طرف مردم به عنوان حق بیمه و برای بخش درمان پرداخت شده است، اما احتمالا این پول در بخش‌های دیگر هزینه شده است. حال باید پرسید وزارت بهداشت چه تقصیری دارد؟.

نظر شما