شناسهٔ خبر: 16810002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توافق کری و لاوروف بر ادامه گفتگو درباره آتش بس حلب

وزیران خارجه آمریکا و روسیه در نشستی در آلمان درباره طرح آتش بس در حلب و تخلیه عناصر مسلح معارض و غیرنظامیان از این شهر رایزنی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جان کری وزیر خارجه این کشور و سرگئی لاوروف همتای روس وی توافق کردند به گفتگو درباره آتش‌بس در حلب و نیز خروج غیرنظامیان از این شهر ادامه دهند.

کری بعد از یک ساعت گفت‌وگو با لاوروف در یکی از هتل‌های هامبورگ، گفت: با صراحت درباره اوضاع دشوار و وحشتناک حلب گفت‌وگو و درباره برخی ایده‌ها تبادل نظر کردیم. ما مصمم هستیم دیدار مجددی داشته باشیم تا ببینیم به کجا می‌رسیم.

دیدار بین لاوروف و کری در حاشیه نشست سالانه سازمان امنیت و همکاری در اروپا، انجام شد.

سرگئی لاوروف نیز در پاسخ به سؤالی درباره موافقت مسکو با توقف درگیری‌ها در حلب، گفت: با پیشنهاد طرف آمریکایی، که در دوم دسامبر مطرح شد، موافق بودم و حمایت خودم را از آن اعلام کردم.

اشاره لاوروف به دیدار روز جمعه در رُم است که در آن این دو وزیر با طرح تخلیه غیرنظامیان و عناصر مسلح از شرق حلب و آتش‌بس جدید موافقت کردند.

قرار بود نشست‌های کارشناسی روسیه و آمریکا، روز گذشته در ژنو برگزار شود ولی واشنگتن این نشست را لغو کرد.

در حالیکه تحولات میدانی در حلب از پیشروی‌های روز افزون ارتش سوریه و همپیمانانش حکایت دارد و شرایط نشان می‌دهد که این شهر طی چند روز یا چند هفته آینده از اشغال تروریست‌ها آزاد خواهد شد، غرب پایان عملیات را خواستار  شده است.

براین اساس، روز چهارشنبه آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و ایتالیا طی یک بیانیه از سازمان ملل خواسته‌اند برای برقراری هرچه زودتر آتش‌بس در حلب اقدام کند.

نظر شما