شناسهٔ خبر: 16667990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مهم‌ترین مطالبات اهالی قلم و نشر / 4

زنوزی‌جلالی: جلسات نقد حرفه‌ای کتاب به‌منظور تعیین جایگاه واقعی آثار برگزار شوند / لزوم تبلیغات کتاب

فیروز زنوزی‌جلالی، نویسنده ضمن انتقاد از نبود و یا حداقل کمبود منتقد حرفه‌ای کتاب گفت: برگزاری جسات نقد و بررسی حرفه‌ای آثار از حیث تعیین جایگاه واقعی آن‌ها و هدایت مخاطبان برای انتخاب اثر درخور و شایسته ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» در نظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.
 
فیروز زنوزی‌جلالی، نویسنده در این‌باره به خبرنگار «ایبنا» گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی قلم، چاپ آثار آن‌ها در یک پروسه زمانی طولانی‌مدت و با تأخیر است؛ به عبارت دیگر برای این‌که یک اثر از مرحله نوشتاری به مرحله تولید کتاب برسد و وارد بازار نشر شود، مدت زمان زیادی باید سپری شود. این موضوع ضعف حوزه نشر و کتاب محسوب می‌شود که امیدواریم مسئولان امر، نسبت به رفع آن و چاپ سریع آثار اقدام کنند تا انگیزه نویسندگان و ناشران برای خلق آثار بهتر و بیشتر افزایش یابد.
 
وی بالا بودن قیمت کتاب‌ها را از دیگر معضلات حوزه نشر کشور برشمرد و افزود: از مدت‌ها پیش تصمیم بر آن بود که بهای کتاب‌ها را کاهش دهند، اما نه تنها این اتفاق تاکنون نیفتاده، بلکه متأسفانه روزبه‌روز شاهد فزونی قیمت کتاب‌ها هستیم.
 
این نویسنده و داستان‌نویس ضمن تأکید بر این نکته که آثار باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرند تا جایگاه آن‌ها در حوزه‌های مختلف و این‌که آیا آثارِ درخور و قابل اهمیتی هستند، مشخص شود، اظهار کرد: در طول سال هزاران اثر منتشر می‌شود که اگر با حضور کارشناسان حرفه‌ای نقد جلسات نقد و بررسی برای آن‌ها برگزار شود، ضمن این‌که حق به حقدار می‌رسد بدون تردید به مخاطبان کمک می‌شود تا از میان این آثار بدون دغدغه سراغ کتاب‌هایی بروند که در جایگاه راستین خود قرار دارند.
 
زنوزی‌جلالی ضمن ابراز تأسف از نبود و یا حداقل کمبود منتقدان حرفه‌ای کتاب در کشور، گفت: متأسفانه بسیاری از جلسات نقدی که امروزه شاهد برگزاری آن‌ها هستیم، نوعی معرفی‌های دوستانه و رابطه‌ای است؛ به عبارت دیگر «نان قرض دادن به یکدیگر» است. این در حالی است که بسیاری از آثار خوب از درگاه معرفی و شناساندن به مخاطبان مغفول می‌مانند. واقعا چه کسی پاسخگوی این معضلات است؟
 
وی توضیح داد: بسیاری از کتاب‌هایی که در نشریات و حتی سطح شهر در بیلبوردها معرفی می‌‌شوند بر چه اساس و شاخصی انتخاب می‌شوند؟ بنده آثاری را دیده‌ام که بسیار قدیمی هستند، اما کارشناسان آن‌ها را معرفی و نقد کرده‌اند، این در حالی است که بسیاری از آثار به‌روز معرفی نمی‌شوند. متأسفانه در این مملکت هر کسی هر حرفی که دلش می‌خواهد درباره کتاب‌ها می‌زند و هیچکس هم نیست تا بگوید آیا این حرف‌ها درست هستند یا خیر.
 
این نویسنده نبود تبلیغات در حوزه کتاب را از دیگر دغدغه‌ها حوزه نشر برشمرد و بیان کرد: متأسفانه در رسانه ملی درباره همه چیز تبلیغات وجود دارد به جز کتاب. در کدام شبکه از شبکه‌های تلویزیون دیده‌اید که تعدادی کارشناس حرفه‌ای در حال نقد جدی کتاب هستند؟ به‌نظرم این مهم باید یا از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از سوی ناشران در رسانه ملی اتفاق بیفتد.

نظر شما