شناسهٔ خبر: 16666319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کری خطاب به سناتورها: جلوی تمدید تحریمهای ایران را بگیرید

وزیر امور خارجه آمریکا از دموکرات های سنا خواست به تمدید تحریم ها علیه ایران رأی ندهند و مانع از تصویب آن شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به قلم «جولین پکِت» Julian Pecquet نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز سه‌شنبه به کنگره رفت تا نمایندگان دموکرات مجلس سنا را از تمدید تحریم‌ها علیه ایران برحذر دارد و آنها را مجاب کند که دولت آینده (دونالد ترامپ) را از برچیدن توافق هسته ای (ایران) که با دشواری زیادی به دست آمده است، بازدارند.

این دیدار در آستانه رأی گیری برای تمدید ده ساله تحریم های بخش انرژی، تجارت، بخش دفاعی و بانکی در ایران برگزار شد که در اواخر سال جاری منقضی می شود. کاخ سفید هنوز اعلام نکرده است چنین طرحی را وتو می کند ولی تلاش می کند رأی گیری درباره آن را به تاخیر بیندازد.

مقامات دولت آمریکا نیز اعلام کرده اند که از دیدگاه آنان، تصویب این قانون باعث برانگیخته شدن دشمنی ایران می شود و در عین حال ابزار لازم را برای بازگرداندن تحریم ها در صورت نقض توافق از سوی تهران، در اختیار دولت آمریکا قرار نمی دهد.

در پی تصویب این طرح در مجلس نمایندگان با رأی بالای چهارصد و نوزده موافق و یک مخالف در دو هفته گذشته، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران اعلام کرد تمدید تحریم ها «قطعا نقض توافق به شمار می آید و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی نیز به این اقدام واکنش نشان می دهد.»

ویپ دیک دوربین از اقلیت دمکرات سنا که این نشست را برگزار کرده بود، معتقد است « کری به این توافق افتخار می کند و اظهارات خود را نیز با همین صحبت شروع کرد. قرار است رأی گیری درباره تحریم ها برگزار شود و او دیدگاه های خود را در این خصوص مطرح ساخت. ما نگران نتایج انتخابات بعدی ایران هستیم که به زودی برگزار خواهد شد و امیدواریم نیروهایی که برای میانه روی در ایران تلاش می کنند، پیروز باشند.»

جولین پکِت در ادامه نوشت: بیش از دوازده سناتور و دو عضو مجلس نمایندگان که در انتخابات ماه اخیر پیروز شدند،در این نشست حضور داشتند. سناتور دوربین و برخی دیگر گفته اند عمده علت دیدار کری بیان دیدگاه های خود به نمایندگان درباره دنیای پیش روی دولت ترامپ است. شرکت کنندگان در این نشست تمایل چندانی به ارائه جزئیات این نشست نداشتند ولی ابزار داشتند کری به آنان گفته است رئیس جمهور اوباما برنامه هایی را در سیاست خارجی به راه انداخته است که ارزش حفظ کردن در طول هشت سال دوره ریاست جمهوری او داشته است.

اد مارکی (Ed Markey) دیگر سناتور دموکرات و عضو کمتیه روابط خارجی سنا حاضر در این نشست گفته است: «وی دلایلی بسیار قوی را درباره لزوم تلاش برای حفظ چارچوب توافق هسته ای با ایران و تغییرات آب و هوایی مطرح ساخت.

اوایل امروز جان کری درخواستی مشابه را در سخنرانی در مجمع مربوط به سیاست خارجی زنان مطرح کرد. وی در اظهاراتی از دولت آتی آمریکا خواست روند کنونی را در همه مسائل، توافق ایران، تغییر رویکرد در قبال کوبا و توافقات بین المللی از جمله توافق تجاری ترانس پاسیفیک که ترامپ وعده ملغی کردن آن را داده است، حفظ کند.

جان کری در این مجمع گفت: «می دانم که عده ای می گویند ایران چنان تهدید بزرگی است که ما حتی نباید سعی به چنین کاری می کردیم، یعنی بهترین فرصت که اختیار جامعه جهانی قرار گرفته بود تا گرد هم آیند و تمام راه های ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کنند، از دست می دادیم. من چنین دیدگاهی نداشتم.»

کری در این مجمع گفت: «موفقیت مستلزم تغییر در مسیر نیست بلکه گام های بلند در مسیری است که ما در حال حاضر در آن قرار داریم.»

نویسنده مقاله گفت: هر چند ممکن است پیام هایی مشابه از طرف بسیاری از دموکرات های سنا به گوش برسد ولی احتمالا برای جلوگیری از تصویب تحریم های ایران کافی نخواهد بود. ماه گذشته، هفت نفر از دموکرات هایی که سال گذشته رأی به توافق دادند، در نامه ای به میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه از وی خواستند رأی گیری درباره طرح را به تعویق بیندازد و اینگونه اعلام کردند که این کار باعث می شود توانمندی  برای بازگرداندن فوری تحریم ها در سالهای آینده در اختیار کاخ سفید باشد و توافق نیز تقویت می شود.

نظر شما