شناسهٔ خبر: 16295492 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پذیرایی روزانه از ۲۰۰ هزار زائر اربعین حسینی در مرزهای خوزستان

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان، اظهار داشت: در ایام اربعین حسینی روزانه به ۲۰۰ هزار زائر اربعین حسینی در دو مرز شلمچه و چذابه خدمات اسکان و پذیرایی ارائه می شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید محمود موسوی رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان، در نشست خبری گفت: در سال گذشته ۱۹ درصد زائران اربعین حسینی از استان خوزستان، ۱۱ درصد از تهران، هفت درصد از خراسان رضوی، ۶ درصد فارس، پنج درصد از استان قم و ۵۲ درصد از سایر استان ها بوده اند .

وی با بیان اینکه این زائران ۷۵ درصد آقایان و ۲۵ درصد خانم بوده اند، افزود: از سال ۹۲ راه اندازی موکب در پایانه چذابه آغاز شد به طوری که در این سال ۴۵ موکب، در سال ۹۳ تعداد ۵۶ موکب و در سال ۹۴ نیز ۱۲۵   موکب راه اندازی شد .

راه اندازی ۲۰۰ موکب در شلمچه و ۱۸۰ موکب در چزابه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، با بیان اینکه برای مراسم اربعین حسینی امسال تاکنون ۲۰۰ موکب در مرز شلمچه راه اندازی شده، بیان کرد: همچنین ۵۰ موکب بین راهی در این مسیر استقرار یافته اند .

وی خاطر نشان کرد: در مرز چذابه نیز در سال ۹۲ در حدود ۲۰ موکب، در سال ۹۳ تعداد ۳۰ موکب و سال گذشته ۹۰ موکب راه اندازی شد و امسال نیز تاکنون ۱۸۰ موکب در این مرز استقرار یافته اند و ۱۰۰ موکب بین راهی نیز راه اندازی شده است .

  وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی شده امسال حجم زائران نسیت به سال گذشته دو برابر شود، ادامه داد: در این راستا تمهیدات لازم اتخاذ شده به طوری که در چهار ورودی استان اندیمشک، شهرکرد، بوشهر و شیراز برای اسکان زائران در کلیه حسینیه ها، مساجد، بقاع متبرکه هماهنگی لازم صورت گرفته است .

موسوی، همچنین از آمادگی اردوگاه های راهیان نور در استان خوزستان برای اسکان زائران خبر داد و گفت: در پایانه های مرزی نیز امکان استراحت و اسکان زائران برای ۱۵ هزار نفر تدارک دیده شده و برای خواهران نیز خدمات رسانی جداگانه نیز در نظر گرفته ایم .

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت های لازم در دو مرز چذابه و شلمچه توسط استانداری خوزستان و سایر دستگاه های اجرایی انجام شده، تصریح کرد: امکانات مورد نیاز مواکب، پارکینگ، برق و آب لازم تامین شده و در پایانه شلمچه استان آذربایجان غربی برای تامین امکانات با پشتیبانی ما مستقر شده است .

پذیرایی روزانه از ۲۰۰ هزار زائر

وی با بیان اینکه استراحتگاه برای زائران اربعین حسینی تا سقف روزانه هزار نفر تدارک دیده شده، خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شده است روزانه سه وعده پذیرایی از زائران برای مجموع ۲۰۰ هزار نفر در مرزهای شلمچه و چذابه انجام شود .

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در استان خوزستان همچنین از اتخاذ تصمیمات لازم برای برگشت زائران خبر داد و گفت: امسال خدمات رسانی به زائران تنها محدود به ایام اربعین نمی شود و در ایام بازگشت نیز به مدت پنج روز خدمات اسکان و پذیرایی به زائران ارائه می شود .

وی با بیان اینکه در مجموع به مدت ۱۵ روز به زائران اربعین حسینی خدمات لازم ارائه خواهد شد، اذعان داشت: آغاز فعالیت مواکب در دو مرز از دهم ماه صفر خواهد بود هرچند که هم اکنون نیز روزانه ۱۰ هزار نفر زائر در حال خروج از دو مرز شلمچه و چذابه هستند .

مردمی بودن تمام خدمات و موکب ها

موسوی با تاکید بر اینکه مواکب استقرار یافته در دو مرز شلمچه و چذابه و همچنین مواکب بین راهی همه مردمی هستند، خاطر نشان کرد: این مواکب به صورت خودجوش توسط مردم برپا شده و تمام خدمات ارائه شده مواکب نذورات مردمی است که امسال به صورت منظمتری ساماندهی شده اند .

وی ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه هایی با مواکب انجام شده و با توجه به این تفاهم نامه ها میزان تامین غذای روزانه و پذیرایی از زائران مشخص شده تا به نحو شایسته ای از زائران اربعین حسینی پذیرایی لازم صورت گیرد .

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان همچنین به استان های معین اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی، اصفهان، ستاد فرمان امام- بنیاد برکت و اداره کل اوقاف خوزستان پشتیبان چذابه و استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، بنیاد برکت و اداره کل اوقاف خوزستان پشتیبان شلمچه خواهند بود .

نیاز به کمک های مردم و خیرین

وی با بیان اینکه برای پشتیبانی از مواکب نیاز به کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی داریم، اظهار کرد: خیرانی که تمایل به مشارکت در ثواب اکرام و پذیرایی از زوار اربعین حسینی را دارند می توانند در زمینه تامین اقلام خوراکی از جمله آرد، برنج، روغن، گوشت، رب گوجه، کنسروجات، خرما، اقدام کنند .

موسوی با اشاره به تخصیص بیش از دو هزار تن آرد یارانه ای به قیمت ۸۰۰ تومان بیان کرد: خیران می توانند نسبت به تهیه آرد با این قیمت اقدام کرده و در اختیار مواکب قرار دهند تا در زمینه تامین نان مورد نیاز مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز فوری به پتو در اردوگاه ها و محل های اسکان زائران داریم، گفت: بیش از ۱۰ هزار پتو مورد نیاز است که امیدواریم با کمک های مردمی و خیران استان خوزستان این نیازها تامین شود .

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اسکان و تغذیه خوزستان در اربعین حسینی یادآور شد: مردم و خیران برای کمک به مواکب و پذیرایی از زائران اربعین حسینی می توانند به ستادهای بازسازی عتبات عالیات مستقر در شهرهای استان مراجعه و یا با تلفن های: ۳۳۳۶۰۱۰۰ ۳۳۳۶۵۵۵۳ ۳۴۱۳۱۵۵۶ ۰۶۱ تماس حاصل نمایند و یا وجوه نقدی خود را به شماره حساب ۲۱۴۴۴۲۶۷۲۹۱   و یا شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۶۰۲۴۴۵۸۶ بانک انصار واریز کنند .

 

نظر شما