شناسهٔ خبر: 16245427 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ کودتا در ديناموبخارست با ستاره هاي هندبال ايران

سايت رسمي ليگ قهرمانان هندبال اروپا در گزارشي درباره سه لژيونر ايراني در تيم ديناموبخارست نوشت: همت بلند و کار سخت از مواردي هستند که يک بازيکن هندبال بايد از خود نشان دهد و اينها از خصايصي است که بازيکن‌هاي ايراني به طور ذاتي از آن بهره‌مند هستند.

صاحب‌خبر -

سعيده فتحي

"ehfcl" سايت رسمي ليگ قهرمانان هندبال اروپا در گزارشي درباره سه لژيونر ايراني در تيم ديناموبخارست نوشت: همت بلند و کار سخت از مواردي هستند که يک بازيکن هندبال بايد از خود نشان دهد و اينها از خصايصي است که بازيکن‌هاي ايراني به طور ذاتي از آن بهره‌مند هستند. دينامو بخارست، قهرمان روماني تابستان سال گذشته با بستن قرارداد با 2 بازيکن ايراني که با يکديگر نسبت برادري داشتند (برادران استکي)، ريسک بزرگي را از سر گذراند.

اين در حالي است که سجاد استکي، سيد عليرضا موسوي و اله‌کرم استکي سه هندباليست ايراني، بخش جدايي‌ناپذير رقابت دينامو بخارست با حريفان هستند و سجاد استکي پس از زدن 28 گل در 5 مسابقه اول ليگ قهرمانان اروپا تمجيد تماشاچيان را از آن خود کرد.

ميان شهر اصفهان که سيد عليرضا موسوي، اله‌کرم استکي و سجاد استکي در آن متولد شده‌اند و پايتخت روماني که اکنون اين سه بازيکن با تيم دينامو در آن به رقابت مي‌پردازند، تقريباً 3260 کيلومتر فاصله وجود دارد. در واقع ارتباط غيرقابل تصور ميان تيم هندبال ايران و روماني از زماني آغاز شد که تيم ملي هندبال ايران براي نخستين بار در تاريخ مسابقات قهرماني جهان در سال 2015 شرکت کرد و در رده بيست و يکم ايستاد. مسابقات جام جهاني هندبال 2015 فرصتي بود که در آن بازيکنان هندبال ايراني توسط باشگاه‌هاي اروپايي ديده و شناخته شدند.

 

گلزنان بالفطره

اليدور ويکا دينامو، سرمربي تيم هندبال دينامو بخارست روماني در اين باره مي‌گويد: «اين نقل و انتقال ممکن است کمي عجيب به نظر برسد، اما اينکه چطور ما سه بازيکن ايراني را در فهرست خود داريم يک سورپرايز کوچک است. سيد عليرضا موسوي، نخستين فردي بود که خود را به خوبي با شرايط تيم ما وفق داد، بنابراين ما ترغيب شديم که به سراغ ساير بازيکنان ايراني هم برويم. برادران استکي واقعاً بازيکنان خوبي بودند و ما بسيار خوشحال بوديم که چنين کودتايي را به راه انداختيم. ما واقعاً انتظار نداشتيم که آنها در اين مدت زمان کوتاه تا اين حد خوب بازي کنند اما من واقعاً خوشحالم که مربي آنها بودم.

 

تصور دينامو بخارست بدون برادران استکي غيرممکن است

"هر چه قدر ميزان ريسک پذيري افراد بيشتر باشد، امتياز آنها بالاتر مي‌رود"، اين شعاري است که افراد بايد آن را از حفظ باشند. قهرمان روماني قطعاً قبل از بستن قرارداد با برادران استکي کار خود را به خوبي انجام داده بود، دو بازيکني که در مون‌پليه فرانسه و اشتوتگارت آلمان تيم‌هاي قبلي خود دوران خوبي نداشتند. چهار ماه بعد، ديگر تصور دينامو بخارست بدون برادران استکي غيرممکن بود. چون اين 2 بازيکن ايراني در ليگ قهرمانان اروپا 45 گل از 151 گل دينامو بخارست (29.8 درصد گل‌هاي اين تيم) را به ثمر رساندند.

موسوي به عنوان يک مدافع زمان زيادي را در خط حمله تيمش بازي نکرد، اما او تا کنون هفت گل براي دينامو به ثمر رسانده که به جز بازي مقابل "هولستبرو دانمارک" که با تساوي تمام شد، موسوي به طور متوسط در هر بازي يک گل زده است.اين سه بازيکن زماني که در مسابقات و تمرين هم نيستند در کنار هم هستند و وقتشان را با هم مي‌گذرانند و با ساير بازيکنان تيم هم رابطه دوستانه‌اي دارند.

هندبال روز به روز از شهرت بيشتري برخوردار مي‌شود

در کشوري که همه مردم آن شيفته فوتبال هستند، هندبال نيز به آرامي روند شهرت خود را طي مي‌کند و اين موضوع به دستاوردهاي تيم ملي بستگي دارد. اگرچه هسته اصلي موفقيت به بازيکنان بومي بستگي دارد، اما چنانچه برادران استکي و موسوي وارد اروپا نشده بودند، اين پيشرفت روند کندتري داشت.

 

سجاد:اله کرم باعث شد هندباليست شوم

سجاد استکي در اين باره مي‌گويد: «برادر من اله‌کرم، نقش اصلي را در آموزش هندبال به من داشت. اله‌کرم که برادر بزرگتر من است، قبل از من بازي هندبال را آغاز کرد و من جا پاي او گذاشتم. ما از زماني که به مدرسه مي‌‍رفتيم هندبال را شروع کرديم، اما 2 يا 3 سال بعد بيشتر بر روي بازي متمرکز شده و وارد باشگاه محلي شديم. هندبال در ايران محبوبيت بيشتري پيدا کرده، اما با اين وجود مردم بيشتر طرفدار فوتبال هستند.

اله‌کرم استکي هم اضافه مي‌کند: من 10 ساله بودم که پس از آزمودن رشته‌هاي فوتبال و بسکتبال، هندبال را آغاز کردم. شايد به نوعي مي‌دانستم که اين بهترين رشته ورزشي براي من است.»

 

مشکل زبان، بزرگترين مشکل لژيونرها

رويارويي تمدن‌ها يکي از مشکلات اصلي بود که انتظار مي‌رفت اين سه بازيکن کمي با آن مواجه شوند، اما آنها توانستند به سرعت بر موانع غذا و زبان فائق آيند و با هم‌تيمي‌هاي خود سازگاري پيدا کنند.

سجاد استکي در اين مورد گفت: «ما قبلاً کمي زبان انگليسي بلد بوديم که کمک زيادي به ما کرد. اگر ما زبان رومانيايي ياد مي‌گرفتيم، خيلي به نفع مان بود چون آسان‌تر بود. عليرضا برخي از واژه‌هاي اين زبان را مي‌داند و ما آنها را از او ياد گرفتيم. در واقع مشکل زبان، بزرگترين مشکل است اما ما متوجه صحبت‌هاي هم‌تيمي‌هاي خود مي‌شديم و آنها نيز متقابلاً منظور ما را مي‌فهميدند».

اله کرم در ادامه صحبت‌هاي برادر خود افزود: «ما مشکل غذا نداشتيم، تنها ترافيک کمي مشکل ساز بود که ما از پس آن بر مي‌آمديم. اينجا ما سه بازيکن ايراني هستيم و اين موضوع به ما حس آزادي و رهايي مي‌دهد.»

 

لذت بردن از حضور در ليگ قهرمانان هندبال اروپا

بازي کردن در ليگ قهرمانان هندبال اروپا رويايي بود که به حقيقت پيوست و انگيزه بزرگي براي اين بازيکنان بود. اله کرم استکي فصل گذشته 17 گل براي مون‌پليه فرانسه به ثمر رساند، موسوي در فهرست وزپرم مجارستان قرار گرفت و سجاد استکي در نيم‌فصل بيشترين تأثيرگذاري را داشت.

 

سرمربي:فکر نمي کردم سجاد تا به اين اندازه خوب باشد

سرمربي تيم هندبال دينامو بخارست در ادامه گفت: «سجاد استکي مدافع چپ 26 ساله ما در پنج مسابقه اول 28 گل زد و در مقابل يوميدو پرتغال با 12 گل بهترين گلزن مسابقه بود. من فکر کردم که او مي‌تواند به بازيکن جدايي‌ناپذير تيم تبديل شود، اما هرگز فکر نمي‌کردم که از ابتدا تا اين اندازه خوب بازي کند».

 

استکي:بازي مقابل فرانسه دردناک ترين رقابت ما بود

اما سجاد استکي روياي جايگاه بالاتري را دارد: «قرار گرفتن در صدر رقابت هاي اروپايي به اين معنا است که دنيا از آن من است. سطح رقابت ها در اينجا بالا است و هر بازي در نوع خود هيجان آور است. بازي در مقابل نانت فرانسه يکي از دردناک ترين بازي‌هاي ما تا کنون بوده است چون بيش از 2 فرصت گلزني را از دست داديم. شخصاً قصد دارم به تيم خود کمک کنم تا امتياز بالايي کسب کند. اين در حالي است که امکان دارد ما با کمي شانس به مرحله بعدي ليگ قهرمانان اروپا هم صعود کنيم».

 

دوست داريم در اين تيم بمانيم

سيد عليرضا موسوي و الله‌کرم استکي پيش از اين نيز براي تيم‌هاي "Veszprem" و "Montpellier" بازي کرده‌اند. اين در حالي است که برادر بزرگتر 26 سال، برادر کوچکتر و موسوي هر دو 24 سال سن دارند.اما در حال حاضر سجاد استکي هيچ عجله‌اي براي آينده خود ندارد. او مي‌گويد: «اکنون هيچ رقابتي مانند بازي کردن براي دينامو برايم مهم نيست. من دغدغه آينده را ندارم، الان در دينامو بازي مي‌کنم و دوست دارم که در اين تيم بمانم. بازي کردن در اين تيم به من احساس راحتي مي‌دهد و من اميدوارم که بتوانم در مسابقات بعدي موفق شوم.»

الله کرم در تاييد صحبت‌هاي برادرش افزود: «من واقعاً دوست دارم در لحظه زندگي کنم و اکنون از بازي در تيم دينامو لذت مي‌برم».

اين سه بازيکن ايراني که به بازيکنان مهمي براي تيم دينامو بخارست تبديل شده‌اند، مي‌توانند موانعي چون زبان، تفاوت‌هاي فرهنگي و زندگي در کشور جديد را از سر بگذرانند و هيچ چيزي نمي‌تواند آنها را متوقف کند.

 

نظر شما