شناسهٔ خبر: 15951311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پاياني بر بهانه‌جويي‌هاي سازمان محيط‌زيست

تكيه برباد، با تصويب «هواي پاك» بر باد رفت

روزنامه جوان

‌لايحه هواي پاك پس از سال‌ها تنفس شهروندان در هواي ناپاك و آلوده با وجود قوانين متعدد و طرح جامع كاهش آلودگي هوا به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد تا بهانه‌هاي سازمان محيط‌ زيست و دستگاه‌هاي متولي در اين زمينه به آمدن باد و باران منتسب نشود.

صاحب‌خبر -
حال بايد ديد در اجراي اين لايحه كه به صنايع، خودرو‌سازان و ديگر منابع آلوده‌كننده و آلاينده تأكيد شده است چگونه عمل خواهد شد تا از مرگ خاموش شهروندان و محيط‌ زيست جلوگيري به عمل آيد و در عين حال جلوي عملكرد دست‌هاي ناپاك را در مانع‌تراشي‌ها بگيرد.

از ابتداي سال تاكنون روزهاي هواي پاك به 30 روز هم نرسيده است، اين در حالي است كه اوج آلودگي و آلايندگي هوا و پديده وارونگي هوا و تبعات روز‌هاي خاكستري را بايد در ماه‌هاي پاياني سال جست‌وجو كرد، زماني كه چشم چشم را نمي‌بيند و از فرط آلودگي هوا و و جود ذرات سمي در هوا مدارس و حتي بعضاً ادارات به تعطيلي كشيده مي‌شود، برنامه‌ها و طرح‌هاي نمادين و مقطعي به اجرا در مي‌آيد و سرانجام با تغييرات اقليمي و نزول رحمت الهي باد و باران، موهبت هواي پاك و سالم نصيب شهروندان مي‌شود. هرچند تكيه آلودگي هوا بر باد ديگر بر باد رفته است اما ظاهراً لازم بود مسئولان با تصويب لايحه هواي پاك در مجلس بهانه‌تراشي‌ها را كنار بگذارند.
 
در اين زمينه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست از تصويب لايحه هواي پاك خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در اين لايحه كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد به بحث ترافيك، خودروسازها و مسائل ديگري پرداخته شده و دولت يازدهم گام‌هاي اصلي را در اين بخش برداشته است. اين لايحه در ۳۴ ماده تهيه و به مجلس ارائه شده است و در آن به ساز و كارهاي مقابله با آلودگي هوا از جمله كنترل صنايع آلاينده، نحوه مقابله با ريزگردها و ساير آلاينده‌ها مي‌پردازد و مجازات افرادي را كه با عدم رعايت اين قوانين زمينه آلودگي هوا را فراهم مي‌كنند نيز تعيين كرده است.

پس از سخنان موافقان و مخالفان و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان نماينده دولت، مجلس با ۱۲۸ رأي موافق، چهار رأي مخالف و چهار رأي ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماينده حاضر در صحن با كليات اين لايحه موافقت كرد و جزئيات آن نيز در جلسات آينده بررسي خواهد شد.
 
ضرر 30 ميلياردي به دليل كم‌كاري متوليان كاهش آلودگي هوا
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در جلسه لايحه اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا در مجلس بدون ارائه عملكرد گزارش سازمان متبوع خود در زمينه كاهش آلودگي هوا فقط از زيان 30ميلياردي كه مردم از آلودگي هوا متحمل مي‌شوند، سخن گفت.  معصومه ابتكار، با بيان اينكه آلودگي هوا همه مردم ايران را تحت تأثير قرار داده است، تأكيد كرد: ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه بخش عمده جمعيت‌مان چه به دلايل طبيعي و چه به دلايل صنعتي در معرض آلودگي هوا هستند. البته برخي روستاها كه ريزگردها به آنها نفوذ نكرده و فعاليت‌هاي صنعتي نيز در كنار آنها نيست از هواي سالم بهره مي‌برند.

روياي هواي پاك حالا با روزآمد شدن قوانين و ضوابط بهانه‌ها را از دستگاه‌هاي كم‌كار گرفته است، به گونه‌اي كه رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به اينكه لايحه اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا از طرف دولت و با همكاري تمامي دستگاه‌هاي اجرايي تهيه شده، گفته است كه قوانيني درباره آلودگي هوا داشتيم اما اين قوانين امروز بايد روزآمد شوند. بر اين اساس پس از آنكه سال گذشته مقام معظم رهبري سياست‌هاي كلي را ابلاغ كردند به موضوع آلودگي هوا حساس‌تر شديم زيرا بند اول اين سياست‌ها به آلودگي هوا اختصاص داشت.
ابتكار در سخنان خود در مجلس در دفاع از این لايحه آن را روزآمد و فراگير توصيف كرده و با تأكيد بر اينكه تصويب لايحه هواي پاك تأثيرات گسترده‌اي در داخل كشور دارد، تأكيد مي‌كند طبق گزارشي كه پيشتر تهيه شده مردم 9 ميليارد دلار از آلودگي هوا زيان مي‌بينند كه اين رقم امروز حدود 30 ميليارد دلار است.
 
دستان پاك براي اجراي لايحه هواي پاك
همواره تأكيد  مي‌شود كه در اجراي قانون، قانون بد از بي‌قانوني بهتر است. بر اين اساس، طرح جامع كاهش آلودگي هوا در بيش از يك دهه و اندي در دولت‌ها دست به دست شده و هر دولت با اجراي ناقص بخشي از اين طرح نه تنها اسباب كاهش آلودگي هوا را فراهم نكرد بلكه با اجراي بد و مانع‌تراشي‌ها سبب شد اين طرح كه نام طرح جامع كاهش آلودگي هوا را با خود به يدك مي‌كشيد به سرانجام نرسد.   نگاه سياسي به بحث آلودگي هوا، فضاي آلوده را آلوده‌تر ساخت تا جايي كه هر اقدامي در زمينه اجراي طرح‌هاي كاهش آلودگي هوا، رنگ سياسي به خود گرفت؛ از اجراي طرح‌هاي مقطعي گرفته تا معكوس جواب دادن اجراي بندهاي طرح جامع كاهش آلودگي هوا سبب شده غول آلودگي شكست‌ناپذير جلوه دهد و تهديد سلامت شهروندان را در پي داشته باشد. مرگ سالانه 4 هزار نفر بر اثر آلودگي هوا و تشديد انواع بيماري‌ها مؤيد اين موضوع است. بر اين اسا‌س لازم است اجراي لايحه هواي پاك فارغ از نگاه‌هاي سياسي و با شفاف‌سازي و اجرايي صحيح گام به گام با در نظر گرفتن مصلحت عمومي اجرايي شود و با به كار‌گيري ساز‌و‌كار‌هاي كارآمد وكارساز و البته با نظارت‌هاي سيستمي از سوي دستگاه‌ها پيگيري و رصد شود، از كم‌كاري و ناكارآمدي‌ها چشم‌پوشي نشود و جلوي پاسكاري‌ها در اين زمينه گرفته شود؛ در يك كلام، سياسي‌كاري‌ها و اقدامات غيركارشناسانه و جناحي در محيط زيست پايان يابد.

نظر شما