شناسهٔ خبر: 15852986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دهه دوم ماه محرم؛

10مجلس تعزیه در میدان امام حسین(ع) اجرا می شود

تهران-ایرنا- 10 مجلس تعزیه در دهه دوم ماه محرم در قالب ویژه برنامه «جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع) اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای تعزیه دهه دوم محرم از روز شنبه 24مهرماه همزمان با 13ماه محرم در میدان امام حسین(ع) آغاز شده و به مدت 10 شب ادامه دارد.
مجلس های تعزیه با عنوان های مجلس حضرت مسلم، حر بن یزید ریاحی، طفلان حضرت مسلم، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابالفضل العباس(ع)، حضرت قاسم (ع) و شهادت امام حسین (ع) ساعت 18:30 در میدان امام حسین(ع) اجرا می شود.
این ویژه برنامه در راستای گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی، گسترش فرهنگ عاشورایی و سبک زندگی امام حسین (ع)، انتقال مفاهیم عاشورایی و تقویت باورهای نسل جوان در 60 روز محرم و صفر با اجرای 106 برنامه عاشورایی و برپایی غرفه های متنوع برگزار می شود.
ویژه برنامه «جلوه سوگ» برای دومین سال متوالی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 12 تا پایان ماه صفر در میدان امام حسین (ع) برپاست.

*اجرای مراسم تعزیه خوانی در بوستان 22 بهمن
مراسم تعزیه «از مدینه تا مدینه» توسط گروه تعزیه خوانی شهید فلاحی به سرپرستی بیژن معینیان همزمان با فرارسیدن دهه دوم ماه محرم، به مدت پنج شب در بوستان 22 بهمن اجرا می شود.
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 19درباره این برنامه گفت: تعزیه به عنوان گونه ای از هنرهای نمایشی در میان ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد و این هنر آیینی که عزاداری و حماسه کربلا را دنبال می کند هر سال در ایام ماه محرم به شیوه ای فاخر اجرا می شود.
سعید رنجبریان بیان احوال و مصایب خاندان حضرت امام حسین(ع) و بازگویی واقعه غم انگیز دشت کربلا را از اهداف تعزیه «از مدینه تا مدینه» عنوان کرد و افزود: این تعزیه خوانی ها به همان سبک سنتی و قدیمی مراسم تعزیه و به صورت میدانی و با مشارکت ناحیه یک شهرداری منطقه 19در محله خانی آبادنو اجرا می شود.
وی اظهار کرد: مجالس تعزیه شهادت حضرت مسلم، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت امام حسین(ع)، غارت خیمه ها، بازار شام و رسوایی یزید از جمله برنامه های این تعزیه است که از 25 تا 29 مهرماه اجرا می شود.
شهروندان برای دیدن تعزیه «از مدینه تا مدینه» می توانند بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به بوستان 22 بهمن واقع در خانی آباد نو، خیابان شهرداری مراجعه کنند.

*اجرای نمایش زنان غاضریه در آمفی تئاتر فدک
نمایش آئینی «زنان غاضریه» همزمان با دهه دوم ماه محرم از 27 تا 29 مهرماه ساعت 15 تا 17 در خانه فرهنگ فدک اجرا می شود.
نویسندگی و کارگردانی نمایش «زنان غاضریه» را علی اروجی از اعضای کانون تئاتر فرهنگسرای گلستان برعهده داشته و برای نگارش متن این نمایشنامه به چند کتاب مهم و مستند مذهبی مراجعه کرده است.
خانه فرهنگ فدک در میدان رسالت، خیابان شهید آیت الله مدنی، بعد از چهار راه گلبرگ، کوچه بوستان فدک واقع شده است.

*سوگواره فرهنگی هنری خورشید بر نیزه برگزار می شود
فرهنگسرای هنگام همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، سوگواره فرهنگی هنری خورشید بر نیزه را 25 مهر تا یکم آبان ماه از ساعت 15تا 17 برگزار می کند.
در این ویژه برنامه به ترتیب مراسم تعزیه حضرت موسی ابن جعفر(ع)، فضل و فتاح، شاهچراغ، مسلم، حر، تعزیه حضرت علی اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) اجرا می شود.
همچنین نمایشگاه ماکت واقعه عاشورا در حاشیه این مراسم برپا شده است.
علاقه مندان برای حضور در این مراسم می توانند به فرهنگسرای هنگام واقع در میدان الغدیر، خیابان دلاوران، خیابان آزادگان، جنب فروشگاه شهروند مراجعه کنند.

*اجرای مراسم تعزیه خوانی در فرهنگسرای امام (ره)
فرهنگسرای امام (ره) همزمان با شب هفت سالار شهیدان مراسم تعزیه‏ خوانی با عنوان «مرثیه آفتاب» را 26 مهرماه ساعت 16:30 برگزار می کند.
در این مراسم گروه تعزیه‏ خوانی مرثیه آفتاب با اجرای مراسم آیینی و نمایشی به روایت واقعه کربلا می ‏پردازند.
علاقه مندان برای حضور در این مراسم می توانند به فرهنگسرای امام (ره) به نشانی میدان قدس (تجریش)، خیابان شهید باهنر، بعد از سه راه یاسر، خیابان امیر سلیمانی مراجعه کنند.

*معرفی هیات بازبین بخش صحنه ای سومین سوگواره «خمسه»
دبیرخانه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه»، محمد حاتمی، امیر کاوه آهنین جان و سعید اسماعیلی را به عنوان هیات انتخاب بخش مسابقه صحنه ای در مرحله بازبینی آثار این سوگواره معرفی کرد.
48 اثر بخش صحنه ای از 25 تا 28 مهرماه برای حضور در بخش مسابقه سومین سوگواره هنرهای نمایی و آئین های مذهبی «خمسه» در فرهنگسرای بهمن مورد ارزیابی قرار می گیرند.
سومین سوگواره ای هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه» به دبیری علی اصغر خسروی در ماه محرم و صفر در تهران برگزار می شود.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

نظر شما