شناسهٔ خبر: 15733430 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایشگاه «به رنگ عاشورا» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شد

تهران-ایرنا-نمایشگاه «به رنگ عاشورا» با موضوع آثار هنرمندان تصویرگر، استادان نقاشی و کتیبه های عاشورایی اشعار محتشم در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برپا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش آثار تصویرگری هنرمندان و تابلوهای استادان نقاشی و کتیبه های عاشورایی اشعار محتشم در سه نمایشگاه جداگانه با عنوان «به رنگ عاشورا» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش در آمده است.
نمایشگاه «به رنگ عاشورا» تا پایان ماه محرم همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 18 در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولی عصر(عج)، بلوار اسفندیار میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه «آثار کارگاه تصویرسازی عاشورا» در نگارخانه لاله
نمایشگاه «آثار کارگاه تصویرسازی عاشورا» شامل بیست اثر از بیست هنرمند تصویرگر فعال و شناخته شده است.
تمام آثار این نمایشگاه در کارگاه یک روزه تصویرسازی عاشورا در نگارخانه لاله تولید شده و قرار است که با حضور هنرمندان و علاقه مندان از آثار رونمایی شود.
این رویداد که با هدف توجه به حماسه عاشورا از دید هنر تصویرگری برنامه ریزی شده، به وقایع نگاری عاشورا می پردازد.
آثار ارائه شده در این نمایشگاه، فارغ از متن و به طور تصویرسازی مستقل خلق شده اند و برخی از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه نوینی بر پیکره سنت تصویرسازی عاشورایی پیشینیان پوشانده اند و برخی نیز با رویکردهای معاصر و جدید، تصاویر خود را خلق کرده اند.
با این حال، آنچه که نقطه اشتراک میان این تصاویر به شمار می آید، روایتی خلاقانه و بدیع از نبرد خیر و شر است.
آثار هنرمندانی همچون اکبر نیکان پور، عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، پژمان رحیمی زاده، کیانوش غریب پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام الدین طباطبایی، حسن عامه کن، علی رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری، رضا مکتبی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا چهارم آبان ماه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 19، به استثنای روزهای تعطیل در نگارخانه لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، جنب هتل لاله میزبان علاقه مندان است.

*روایت تصویری از واقعه عاشورا در فرهنگسرای ارسباران
نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا با 72 اثر بادی آرت (هنر بدن) از هاجر سلیمی نمینی با عکاسی حمید اسکندری در فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته شده است.
شکل گیری این مجموعه بر مبنای نگاه هنرمند به دست ها در روز عاشورا، بخشی از وقایع عاشورا که به دست ها مرتبط است را به تصویر می کشد.
همچنین این وقایع از متن کتاب «ترجمه نفس المهموم» نوشته شیخ عباس قمی تلخیص و با تصویرگری های انتزاعی روی دست به نمایش در آمده است.
بادی آرت یا هنر بدن شاخه ای از هنر مفهومی است که در آن هنرمند با استفاده از بدن خود مفهوم مورد نظرش را بیان می کند.
این هنرمند از امکانات فرمی و محتوایی مدیای بدن برای افزایش امکانات بیان مفهوم استفاده کرده است.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا می توانند تا 26مهرماه از ساعت 10تا 20 به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

*نمایشگاه «شور سرخ» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
عکس های عاشورایی پیام احمدی کاشانی از آیین های عزاداری با عنوان «شور سرخ» در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی برپاست.
در این نمایشگاه 20 قطعه عکس از عزاداری مردمی و آئین های عاشورایی در حرم حضرت امام رضا(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به نمایش گذاشته شده است.
احمدی کاشانی در این نمایشگاه در قاب هایی تازه عزاداری مردم ایران در ایام محرم را روایت کرده است.
نمایشگاه «شور سرخ» تا چهارم آبان از ساعت 9 تا 19 به جز روزهای تعطیل در فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی میزبان علاقه مندان است.

*برپایی نمایشگاه خوشنویسی کتیبه در نگارخانه آبی
نگارخانه آبی فرهنگسرای امید همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان نمایشگاه خوشنویسی «کتیبه» آثار خوشنویسی علی فرهادی را برگزار کرده است.
فرهادی در این نمایشگاه، 20 اثر از آثار خود را با موضوع احادیث، جملات و اشعاری با مفاهیم و مضامین مذهبی و عاشورایی ارائه کرده است.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه خوشنویسی «کتیبه» می توانند همه روزه از ساعت 8 تا 19 به نگارخانه آبی فرهنگسرای امید به نشانی میدان امام حسین(ع)، خیابان شهید منتظری، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام مراجعه کنند.

*نمایشگاه عکس مهر محرم در فرهنگسرای ملل
نمایشگاه آثار برگزیده عکس نخستین مسابقه بین المللی عکس مهر محرم در نگارخانه فرهنگسرای ملل برپاست.
در این نمایشگاه بیش از 50 اثر از آثار هنرمندان برتر این مسابقه در اندازه 50 در 70 و شامل مراسم و آئین های عزاداری در ماه محرم و راهپیمایی عظیم اربعین حسین در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه عکس مهر محرم می توانند تا 24 مهرماه از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسرای ملل به نشانی بزرگراه صدر، بلوار قیطریه، بوستان قیطریه مراجعه کنند.

*نمایشگاه خورشید ولایت در خانه فرهنگ ولی عصر (عج)
نمایشگاه عکس و پوستر خورشید ولایت همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در خانه فرهنگ ولی عصر (عج) برپاست.
در این نمایشگاه حوادث قیام عاشورا از آغاز حرکت و موضع گیری های امام حسین(ع) در برابر حوادثی که میان راه روی داده به تصویر کشیده شده است.
نمایشگاه «خورشید ولایت» تا 23مهرماه از ساعت 8 تا 18 در خانه فرهنگ ولی عصر(عج) واقع در میدان خراسان، انتهای خیابان طیب، بوستان ولی عصر(عج) میزبان علاقه مندان است.

*ایستگاه های مترو تهران تکیه هنرمندان می شوند
بهنام خادم مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 شهر تهران گفت: برنامه «تکیه هنر» به همت فرهنگسرای رازی با همکاری فرهنگسرای مترو برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تکیه هنر تابلویی زیبا از عزاداری هنرمندان را در برابر دیدگان مردم تهران به نمایش می گذارد، اظهار کرد: خلق اثر هنری برگرفته از شور حسینی، نوعی سوگواری و عرض ارادت به پیشگاه آن حضرت است که شاید در ادبیات مرسوم عزاداری نگنجد.
خادم معرفی آیین ها و نواهای عزاداری اقوام ایرانی و ارتباط مستقیم مردم با هنرمندان آئینی را از اهداف برگزاری «تکیه هنر» عنوان کرد.
مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 تهران گفت: برنامه تکیه هنر در سه بخش روضه های هنر، اشک آب و نوای دل برگزار می شود.
خادم افزود: در بخش روضه هنر، اساتید دانشگاه و هنرجویان در زمینه های خوشنویسی، گرافیک و نقاشی به خلق آثار هنری و آموزش می پردازند.
وی با بیان اینکه دیوار «اشک آب» فضایی برای نوشتن و به یادگار گذاشتن دلنوشته ها برای سید و سالار شهیدان است، اظهار کرد: بخش «نوای دل» به پخش اختصاصی و انفرادی نوحه ها و موسیقی های عزاداری اقوام مختلف ایرانی به همراه معرفی تاریخچه و مشخصات آن قطعه، برای مردم اختصاص دارد.
مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 تهران گفت: «تکیه هنر» از ابتدای محرم تا اربعین حسینی در برخی ایستگاه های مترو برقرار خواهد بود.

*برپایی نمایشگاه تصویرسازی عاشورا در مترو تهران
نمایشگاه تصویرسازی با موضوع عاشورا، آثار تصویرسازی هاجر سلیمی نمین در کتاب «تشنه لبان» در مترو گالری ایستگاه شهید بهشتی (ره) به نمایش درآمده است.
در این نمایشگاه 20 اثر 50 در 60 سانتی متر در معرض بازدید قرار گرفته است.
سلیمی نمین این تصاویر را به سفارش کانون پرورشی کودکان و نوجوانان برای کتاب «تشنه لبان» تهیه کرده است. او با مطالعه کتب مختلف از جمله «نفس المهموم» به عنوان مقتلی موثق این آثار را خلق کرده است.
فضاسازی این آثار از نقاشی های قهوه خانه ای و نقاشی پشت شیشه متاثر است که در عین القای فضای سنتی به مدرن بودن آثار هم کمک کرده و همین ویژگی علاوه بر تناسب، برای مخاطب قابل فهم نیز شده است.
در این آثار اولیا و افراد سپاه خیر (امام حسین (ع) و یارانشان) از روی مدل زنده و از طریق عکاسی و با رنگ سفید، طراحی و ساده سازی شده و سپاه شر با رنگ قرمز و از چاپ های سنگی قدیم خلق شده است.
علاقه مندان برای دیدن آثار نمایشگاه تصویرسازی عاشورا می توانند از ساعت 6 تا 22 به نشانی خیابان شهید بهشتی (ره) ایستگاه مترو شهید بهشتی (ره) مراجعه کنند.

*پوسترهای عاشورایی در نگارخانه کلک خیال
نمایشگاه «پوسترهای عاشورایی» به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق برپاست.
نمایشگاه گروهی «پوسترهای عاشورایی» شامل 15 اثر در ابعاد50*70 با موضوع عزاداری در ماه محرم و صفر است.
این نمایشگاه تا 25 مهرماه در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه تجلی مضامین قرآنی در ساحت هنر
نگارخانه فرهنگسرای معرفت نمایشگاه عکسی را همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار می کند.
در این نمایشگاه 30 تابلوی عکاسی از سید روح الله هاشمی از جاذبه های معنوی و تاریخی ایران ارائه شده و در ذیل هر کدام آیات قرآنی متناظر با آن تصاویر نگاشته شده است.
این آثار ترکیب نوینی از مضامین قرآنی در قالب هنر است که در آن از خوشنویسی، تذهیب، منبت کاری و عکاسی بهره برده شده است.
سیدروح الله هاشمی برپایی بیش از 20نمایشکاه انفرادی را در پرونده هنری خود دارد.
علاقه مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می توانند تا 24 مهرماه ساعت 9 تا 18 به نگارخانه فرهنگسرای معرفت واقع در میدان شهرزیبا، بلوارشهران، بعداز زیرگذر شهید همت مراجعه کنند.

*نمایشگاه خط صبر در نگارخانه آفتاب
نمایشگاهی از آثار نقاشی خط زینب مرادی با عنوان «خط صبر» به مناسبت ماه محرم الحرام در نگارخانه آفتاب برپاست.
در این نمایشگاه 30 اثر نقاشی در ابعاد 70*50 و 70*100 به نمایش درآمده است.
زینب مرادی در آثارش از حروف به صورت انتزاعی بهره جسته و مضامین آثار خلق شده غالبا مذهبی است.
وی مدت سه سال که زیر نظر استاد عظیم فلاح فعالیت می کند.
علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 22 مهرماه از ساعت 9 تا 18 به فرهنگسرای آفتاب به نشانی خیابان دکترشریعتی، روبه روی خیابان دولت، خیابان امام زاده، مراجعه کنند.

*مجموعه نمایشگاهی اینفوگرافیک «روایت محرم» منتشر شد
بهزاد تیمورپورمدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی از انتشار مجموعه نمایشگاهی اینفوگرافیک «روایت محرم» توسط این فرهنگسرا در ایام ماه محرم خبر داد.
وی افزود: مجموعه نمایشگاهی اینفوگرافیک «روایت محرم» با هدف روایت وقایع و بیان برخی زوایای پیدا و پنهان قیام امام حسین(ع) به مناسبت ماه محرم و ایام عزاداری سیدسالار شهیدان تولید شده است.
وی گفت: این مجموعه شامل 10 اثر اینفوگرافیک است که موضوع هر اثر مربوط به یکی از روزهای دهه اول محرم بوده و بر این اساس هر روز یک شماره از این مجموعه در کانال تلگرامی فرهنگسرا f_resaneh و دیگر فضاهای مجازی منتشر می شود.
تیمورپور گفت: علاوه بر این نسخه چاپی این مجموعه نیز برای استفاده دیگر فرهنگسرا ها و مجموعه های فرهنگی قرار داده شده است.
نمایشگاه اینفوگرافیک «روایت محرم» در نگارگذر فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در طول ایام ماه محرم برپاست.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: معصومه آقاامینی
تهرام/7245//7244

نظر شما