شناسهٔ خبر: 15184419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سیا: بعید است که سوریه و عراق به شرابط پیشین خود بازگردند

خبرگزاری شبستان: رئیس دستگاه اطلاعات آمریکا در خصوص یکپارچگی مجدد کشورهای سوریه و عراق ابراز تردید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از "روسیا الیوم"؛ "جان برنان" –رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا- درخصوص امکان بازگشت عراق و سوریه به حالت گذشته خود و تحت قدرت مرکزی قرار گرفتن آن ابراز تردید کرد.

«جان برنان» در مصاحبه با مرکز مبارزه با تروریسم وابسته به آکادمی نظامی در «ویست پوینت»  گفت: "من نمی دانم که آیا اصلاح «عراق» یا «سوریه» در حد امکان ما هست یا خیر؟ در این دو کشور خونریزی بسیار، ویرانی گسترده و اختلافات فرقه ای وجود دارد. من نمی دانم آیا زنده خواهم ماند تا در هر دو کشور یک دولت مرکزی و موفق در اداره عادلانه آنها را ببینم؟

رئیس سازمان سیا در این زمینه گفت:  امکان تصور استقرار نوعی از ساختار فدرال که به صورت خود مختار مناطقی را اداره می کند، وجود دارد.

از سوی دیگر، «برنان» گفت:  دو گروه  «القاعده» و «داعش» در برابر مخالفان خود، حوثی ها و نیروهای دولتی رئیس جمهور هادی، حمایت شده از سوی از سوی ائتلاف عربی در یمن همکاری می کنند. بر خلاف آن چه که  در عراق و سوریه اتفاق می افتد و آنها در مقابل یکدیگر قرار دارند. هرچه  از دژ وحدت عراق و سوریه دور شویم، احتمال اتحاد عناصر تروریستی القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی بیشتر خواهد بود."

این مقام بلند پایه اطلاعاتی آمریکا تاکید کرد: گروه تروریستی «داعش» برای طولانی مدت در خاور میانه باقی خواهد ماند و جنگجویان بیگانه برای آمریکا سال های طولانی چالش درست خواهند کرد. وی توضیح داد که نیروهای جهادی در طول سال های آتی برای آمریکا و دیگر کشورها چالشی بزرگ خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور «داعش» پس از نابودی سیطره آن گفت: «داعش»  حضور خود را  در «سوریه» و «عراق» در مدت زمانی نامعلوم حفظ خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا خود در سال های گذشته با حمله به عراق، اوضاع این کشور را مشتنج کرد و اجازه داد تا گروه های تروریستی در این کشور ظهور یابند.

در سوریه نیز با حمایت از گروه های مسلح و دامن زدن به اختلافات، موجب از هم گسیختگی این کشور و کشتار هزاران بی گناه طی پنج سال اخیر شده است.

نظر شما